Przyszła wiosna, zrobiło się ciepło. Wiele osób pragnie skorzystać z atrakcyjnych warunków pogodowych. Porzucają środki transportu publicznego, aby zaczerpnąć świeżego powietrza, pozostawiają samochody pod domem, aby skorzystać z pogody i zaoszczędzić kilka złotych na paliwie. Ale jak dostać się do pracy w centrum miasta? Z pomocą przychodzi znany od lat środek transportu, jakim jest rower. Amatorów kolarstwa zawodowego czy miejskiego jest coraz więcej. Każdy pragnie mieć swój wymarzony sprzęt. Jedni preferują odpoczynek w lesie, korzystając z przygotowanych specjalnie ścieżek rowerowych, inni rower traktują jako środek transportu codziennego. Ci drudzy zmuszeni są do poruszania się głównie drogami asfaltowymi czy brukowanymi drogami rowerowymi w mieście. Rower do jazdy po asfalcie jest pojazdem bardzo uniwersalnym. Korzystać z niego mogą osoby poruszające się przez zatłoczone ulice, amatorzy rowerowych wypraw czy zawodowcy, którzy temu typowi roweru poświęcają większość swojego życia. Jak wybrać rower odpowiedni do jazdy po asfalcie?
Rower do jazdy po asfalcie – ten rodzaj wyróżnia się spośród odpowiedników przeznaczonych do jazdy turystycznej, leśnej czy górskiej. Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Wystarczy sklasyfikować sobie wybrane modele według kilku kryteriów:
Spośród modeli rowerowych do jazdy po utwardzonych, asfaltowych nawierzchniach trzeba zadać sobie pytanie, czego oczekujemy od pojazdu? Jeżeli rower służyć ma głównie do pokonywania miasta w celu udania się do pracy czy na zakupy, dobrze sprawdzą się rowery miejskie, często typu „damka”. Rower taki wyposażony jest w szerokie siodełko. Rowerzysta przyjmuje często pozycję wyprostowaną lub delikatnie pochyloną w celu stabilizacji ciała w czasie jazdy i pełnego komfortu z użytkowania. Dodatkowo rower miejski posiada więcej asortymentu, w porównaniu ze sportowymi odpowiednikami. Są to między innymi pełne błotniki, dzwonki ostrzegawcze czy często koszyk turystyczny zamocowany na kierownicy. Jeżeli jednak interesuje nas bardziej sportowa jazda, wybór powinien paść na rowery szosowe. Jest to pierwowzór jeżeli chodzi o jazdę po twardych nawierzchniach. Wysoka geometria ramy w połączeniu z nisko zamocowaną kierownicą pozwala przyjąć półleżące, aerodynamiczne pozycje jazdy. Dodatkowo bardzo cienkie opony, często w rozmiarze 28” (cali) i większym gwarantują bardzo niskie opory toczenia, a co za tym idzie znaczne prędkości oraz, mimo swoich małych gabarytów, świetną przyczepność. W przypadku, gdy nasze wymagania co do roweru wykraczają poza drogę asfaltową, wybrać należy rower cossowy – idealny model do jazdy po lesie i asfalcie. Delikatnie szersze opony zapewnią komfort z jazdy zarówno na twardej, miejskiej nawierzchni jak i podczas wyprawy rowerowej do lasu. Dodatkowo, dzięki bardzo małej masie, ten model nie sprawi problemu użytkownikom, którzy swoje dwuślady przechowują w mieszkaniach w blokach piętrowych.
Modne stały się rowery klasy MTB, rozpoznawalne przez znaczne rozmiary ogumienia. Rower ten jest często konstruowany z myślą o sportowcach. Długa rama oraz odpowiednia amortyzacja pozwalają komfortowo pokonywać zakręty oraz koleiny. Jednak jest to rower tylko i włącznie do jazdy po górskich, leśnych szosach lub sztucznie przygotowanych nawierzchniach sportowych. Opony MTB znacznie zwiększą masę roweru przystosowanego do jazdy po asfalcie. Ponadto występujące znaczne opory toczenia wpłyną negatywnie na żywotność ogumienia oraz na osiągane prędkości. W dodatku brak aerodynamicznej pozycji jazdy wyklucza ten rower z poruszania się drogami asfaltowymi.
Autor: Przemysław Mańka