Data publikacji:

Jakie hamulce do roweru wybrać?

Każdy z podzespołów rowerowych jest ważny dla jego prawidłowego funkcjonowania. Przy wyborze sprzętu warto jednak szczególną uwagę poświęcić hamulcom – to one bowiem w największym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. W różnych typach rowerów stosowane są różne układy hamulcowe. Przykładowo, w rowerach miejskich najczęściej są to hamulce szczękowe typu V, a w górskich – tarczowe. Jakie najlepiej wybrać, by jazda była komfortowa i bezpieczna?

Przeczytaj również: Jakie opony do roweru górskiego na asfalt wybrać?

hamulce do roweru

Rodzaje hamulców w rowerach

We współczesnych rowerach zastosowanie znajduje osiem rodzajów układów hamulcowych. Niektóre z nich nie należą do najnowocześniejszych lub typowych rozwiązań, ale wszystkie mają pewne zalety. 

  • Hamulce V-brake – należą one do najczęściej stosowanych rozwiązań w tej dziedzinie. Są proste w obsłudze i uniwersalne. Spotyka się je zarówno w rowerach MTB, jak i miejskich lub trekkingowych. Ich dużą zaletą jest lekkość i stosunkowo duża wytrzymałość przy korzystnej cenie. Przeznaczone są przede wszystkim do amatorskiej jazdy w niezbyt trudnych warunkach. Wadą hamulców tego typu jest duży spadek skuteczności hamowania podczas złej pogody, a także zużywanie obręczy.
  • Hamulce tarczowe – w przypadku tego rozwiązania tarcza hamulcowa przymocowana jest do piasty koła. Znajdujące się w zacisku klocki wywierają nacisk na tarczę, co prowadzi do zatrzymania pojazdu. Wymagają one stosowania specjalnych piast z mocowaniem dla tarczy hamulcowej. Wyróżnia się dwa typy hamulców tarczowych – mechaniczne i hydrauliczne. W hamulcach typu mechanicznego zacisk uruchamiany jest przez stalową linkę. W bardziej popularnych hydraulicznych – płyn hamulcowy. Hamulce tego typu są droższe od rozwiązań typu V-brake oraz dużo cięższe. Są także trudniejsze w naprawie. Jednak ich istotną zaletą jest niezawodna praca nawet w najtrudniejszych warunkach. Są również łatwe w modulacji bez długiego treningu.
  • Hamulce szosowe Dual Pivot – to odmiana hamulców szczękowych stosowana w rowerach szosowych. Również w nich modulacja siły hamowania jest bardzo prosta. Dodatkowo są lekkie i aerodynamiczne, a także nie rozpychają widelca i widełek dzięki znajdującym się w jednym miejscu nad kołem punktowi mocowania. Są również niezbyt drogie. Ich wadą jest złożoność konstrukcji, która utrudnia regulację i serwisowanie. Dodatkowo również przyczyniają się do zużywania obręczy.
  • Hamulce typu U-brake – obecnie są stosowane coraz rzadziej, przede wszystkim w rowerach typu BMX. Są trudno dostępne i zapewniają przeciętną moc hamowania. Ich zaletą jest niska cena oraz prosta konstrukcja.
  • Hamulce typu Cantilever – kolejny model, który częściej stosowany był w przeszłości. Można je określić jako poprzednika hamulców V-brake, który był popularny w rowerach różnego typu. Obecnie spotykany w najtańszych modelach rowerów miejskich oraz przełajowych. Ich siła hamowania nie jest duża, ale za to są proste w regulacji i eksploatacji dzięki niezbyt złożonej konstrukcji.
  • Hamulce rolkowe – niezbyt popularne rozwiązanie, stosowane głównie w rowerach miejskich. Ich działanie oparte jest na znajdujących się w specjalnym bębnie rolkach, które naciskają na jego powierzchnię w trakcie hamowania. Hamulce rolkowe mają stosunkowo niewielką siłę hamowania, dlatego nie są stosowane w rowerach górskich i szosowych. Są dość ciężkie i mają skomplikowaną, acz szczelną i niewrażliwą na wodę oraz zanieczyszczenia konstrukcję.
  • Hamulce typu torpedo – montowane na tylnej piaście, uruchamiane dzięki naciśnięciu pedałów w odwrotnym kierunku. Obecnie najczęściej spotykane są w rowerach dziecięcych i miejskich, a także wyposażonych w piasty wielobiegowe. Rozwiązanie to ma ograniczoną moc i trwałość, a także nie jest zbyt odporne na warunki atmosferyczne. Zaletą jest przede wszystkim intuicyjna obsługa – również dla dzieci.

Hamulce do roweru – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Typ hamulca to nie jedyny aspekt, na jaki należy zwrócić uwagę, zastanawiając się, jakie hamulce do roweru będą najlepsze. Istnieje kilka innych kwestii, które należy wziąć pod uwagę przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Należy do nich między innymi typ mocowania tarczy w przypadku hamulców tarczowych. Do wykorzystywanych obecnie standardów należą:

  • IS – tarcza jest przymocowana do piast przy wykorzystaniu specjalnych śrub,
  • Center Lock – tarcza zostaje przymocowana do piasty za pomocą nakrętki, co pozwala na wyraźne skrócenie czasu montażu.

Istotne są także klocki hamulcowe do roweru – to, jakie wybrać, zależy od oczekiwanego efektu. Klocki hamulcowe do roweru, w tarczowych hamulcach, mogą być organiczne (miękkie, cicho działające), metaliczne (o dużej sile hamowania) oraz opcję pośrednią – klocki półmetaliczne.

Jakie hamulce do roweru wybrać?

To, jakie hamulce do roweru wybrać, zależy w dużej mierze od typu sprzętu. W przypadku rowerów MTB lub składanych samodzielnie, dobrym rozwiązaniem będą hamulce tarczowe. 

Co ważne, należy w tym przypadku unikać najtańszych zestawów – za niską ceną idzie bowiem zazwyczaj niska jakość. W przypadku tego typu rozwiązań warto zwrócić uwagę na zestawy, których koszt (bez tarcz) to minimum 300 zł. Kryterium cenowe sprawdza się również przy tarczach – godne uwagi kosztują w granicach 70-100 zł za sztukę. 

Hamulce tarczowe to również dobre rozwiązanie w przypadku rowerów trekkingowych i crossowych, a w niektórych przypadkach także szosowych. W sprzętach innego typu sprawdzą się hamulce szczękowe, choć warto wybrać takie podzespoły, które umożliwią przejście na model tarczowy w przyszłości.

W rowerach MTB ważna jest duża siła hamowania, zapewniana przez duże tarcze oraz mocne zaciski hydrauliczne. Zaciski o mniej złożonej konstrukcji oraz mniejsze i lżejsze tarcze lepiej się sprawdzą w rowerach przeznaczonych do mniej intensywnej jazdy.

Zdjęcie:  nenetus/Envato Elements
Autor: Katarzyna Łukaszewska