Data modyfikacji:

Jakie hamulce do roweru wybrać? Rodzaje hamulców rowerowych

Każdy z podzespołów rowerowych jest ważny dla jego prawidłowego funkcjonowania. Przy wyborze sprzętu warto jednak szczególną uwagę poświęcić hamulcom – to one bowiem w największym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. W różnych typach rowerów stosowane są różne układy hamulcowe. Przykładowo, w rowerach miejskich najczęściej są to hamulce szczękowe typu V, a w górskich – tarczowe. Jakie najlepiej wybrać, by jazda była komfortowa i bezpieczna?

Przeczytaj również: Jakie opony do roweru górskiego na asfalt wybrać?

hamulce do roweru

Jazda na rowerze jest dużą przyjemnością, ale też pozytywnie wpływanie na zdrowie. Oczywiście, by móc się nią w pełni cieszyć, każdy rowerzysta powinien pamiętać o bezpieczeństwie. Nie wystarczy tylko założenie kasku czy ochraniaczy, ale należy zadbać też o podzespoły. Niewątpliwie bardzo ważnym elementem jest układ hamowania. Warto więc poznać rodzaje hamulców rowerowych i wybrać te najlepsze.

Rodzaje hamulców w rowerach


Można powiedzieć, że każdy układ i podzespół w rowerze jest ważny, co oczywiście jest prawdą, jednak na bezpieczeństwo najbardziej wpływa układ hamowania. Absolutnie nie można go więc bagatelizować. Przy wyborze hamulców rowerowych zawsze należy kierować się ich jakością i dopasowaniem, a nie ceną. Wiele osób wybiera rowery miejskie, które są świetnym środkiem transportu, choćby do pracy. Ten rodzaj jednośladów zazwyczaj posiada hamulce szczękowe typu V-brake, jednak dostępne są ich różne wersje. Natomiast w przypadku rowerów górskich z wyższej bądź też średniej półki, najlepsze zastosowanie mają hamulce tarczowe. Wiele osób zastanawia się zatem, czy można wymienić hamulce V-brake na tarczowe. W teorii jest taka możliwość, ale czasem konieczna jest dodatkowo wymiana innych części, gdyż są one kompatybilne z hamulcami. Jakie hamulce do roweru wybrać? Zdecydowanie lepiej zainwestować w modele wysokiej jakości, gdyż V-brake wcale nie muszą być gorsze niż tarczowe. Czas więc dowiedzieć się więcej o typach hamulców rowerowych.

We współczesnych rowerach zastosowanie znajduje osiem rodzajów układów hamulcowych. Niektóre z nich nie należą do najnowocześniejszych lub typowych rozwiązań, ale wszystkie mają pewne zalety. 

  • Hamulce V-brake – należą one do najczęściej stosowanych rozwiązań w tej dziedzinie. Są proste w obsłudze i uniwersalne. Spotyka się je zarówno w rowerach MTB, jak i miejskich lub trekkingowych. Ich dużą zaletą jest lekkość i stosunkowo duża wytrzymałość przy korzystnej cenie. Przeznaczone są przede wszystkim do amatorskiej jazdy w niezbyt trudnych warunkach. Wadą hamulców tego typu jest duży spadek skuteczności hamowania podczas złej pogody, a także zużywanie obręczy.
  • Hamulce tarczowe – w przypadku tego rozwiązania tarcza hamulcowa przymocowana jest do piasty koła. Znajdujące się w zacisku klocki wywierają nacisk na tarczę, co prowadzi do zatrzymania pojazdu. Wymagają one stosowania specjalnych piast z mocowaniem dla tarczy hamulcowej. Wyróżnia się dwa typy hamulców tarczowych – mechaniczne i hydrauliczne. W hamulcach typu mechanicznego zacisk uruchamiany jest przez stalową linkę. W bardziej popularnych hydraulicznych – płyn hamulcowy. Hamulce tego typu są droższe od rozwiązań typu V-brake oraz dużo cięższe. Są także trudniejsze w naprawie. Jednak ich istotną zaletą jest niezawodna praca nawet w najtrudniejszych warunkach. Są również łatwe w modulacji bez długiego treningu.
  • Hamulce szosowe Dual Pivot – to odmiana hamulców szczękowych stosowana w rowerach szosowych. Również w nich modulacja siły hamowania jest bardzo prosta. Dodatkowo są lekkie i aerodynamiczne, a także nie rozpychają widelca i widełek dzięki znajdującym się w jednym miejscu nad kołem punktowi mocowania. Są również niezbyt drogie. Ich wadą jest złożoność konstrukcji, która utrudnia regulację i serwisowanie. Dodatkowo również przyczyniają się do zużywania obręczy.
  • Hamulce typu U-brake – obecnie są stosowane coraz rzadziej, przede wszystkim w rowerach typu BMX. Są trudno dostępne i zapewniają przeciętną moc hamowania. Ich zaletą jest niska cena oraz prosta konstrukcja.
  • Hamulce typu Cantilever – kolejny model, który częściej stosowany był w przeszłości. Można je określić jako poprzednika hamulców V-brake, który był popularny w rowerach różnego typu. Obecnie spotykany w najtańszych modelach rowerów miejskich oraz przełajowych. Ich siła hamowania nie jest duża, ale za to są proste w regulacji i eksploatacji dzięki niezbyt złożonej konstrukcji.
  • Hamulce rolkowe – niezbyt popularne rozwiązanie, stosowane głównie w rowerach miejskich. Ich działanie oparte jest na znajdujących się w specjalnym bębnie rolkach, które naciskają na jego powierzchnię w trakcie hamowania. Hamulce rolkowe mają stosunkowo niewielką siłę hamowania, dlatego nie są stosowane w rowerach górskich i szosowych. Są dość ciężkie i mają skomplikowaną, acz szczelną i niewrażliwą na wodę oraz zanieczyszczenia konstrukcję.
  • Hamulce typu torpedo – montowane na tylnej piaście, uruchamiane dzięki naciśnięciu pedałów w odwrotnym kierunku. Obecnie najczęściej spotykane są w rowerach dziecięcych i miejskich, a także wyposażonych w piasty wielobiegowe. Rozwiązanie to ma ograniczoną moc i trwałość, a także nie jest zbyt odporne na warunki atmosferyczne. Zaletą jest przede wszystkim intuicyjna obsługa – również dla dzieci.

Hamulce do roweru – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Typ hamulca to nie jedyny aspekt, na jaki należy zwrócić uwagę, zastanawiając się, jakie hamulce do roweru będą najlepsze. Istnieje kilka innych kwestii, które należy wziąć pod uwagę przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Należy do nich między innymi typ mocowania tarczy w przypadku hamulców tarczowych. Do wykorzystywanych obecnie standardów należą:

  • IS – tarcza jest przymocowana do piast przy wykorzystaniu specjalnych śrub,
  • Center Lock – tarcza zostaje przymocowana do piasty za pomocą nakrętki, co pozwala na wyraźne skrócenie czasu montażu.

Istotne są także klocki hamulcowe do roweru – to, jakie wybrać, zależy od oczekiwanego efektu. Klocki hamulcowe do roweru, w tarczowych hamulcach, mogą być organiczne (miękkie, cicho działające), metaliczne (o dużej sile hamowania) oraz opcję pośrednią – klocki półmetaliczne.

Jakie hamulce do roweru wybrać?

To, jakie hamulce do roweru wybrać, zależy w dużej mierze od typu sprzętu. W przypadku rowerów MTB lub składanych samodzielnie, dobrym rozwiązaniem będą hamulce tarczowe. 

Co ważne, należy w tym przypadku unikać najtańszych zestawów – za niską ceną idzie bowiem zazwyczaj niska jakość. W przypadku tego typu rozwiązań warto zwrócić uwagę na zestawy, których koszt (bez tarcz) to minimum 300 zł. Kryterium cenowe sprawdza się również przy tarczach – godne uwagi kosztują w granicach 70-100 zł za sztukę. Wybierając hamulce do roweru, warto również sprawdzić obowiązkowe wyposażenie roweru.

Hamulce tarczowe to również dobre rozwiązanie w przypadku rowerów trekkingowych i crossowych, a w niektórych przypadkach także szosowych. W sprzętach innego typu sprawdzą się hamulce szczękowe, choć warto wybrać takie podzespoły, które umożliwią przejście na model tarczowy w przyszłości.

W rowerach MTB ważna jest duża siła hamowania, zapewniana przez duże tarcze oraz mocne zaciski hydrauliczne. Zaciski o mniej złożonej konstrukcji oraz mniejsze i lżejsze tarcze lepiej się sprawdzą w rowerach przeznaczonych do mniej intensywnej jazdy.

Co jeszcze warto wiedzieć o rodzajach układów hamowania?


Można także zdecydować się na hamulce szczękowe Dual Pivot. Mają one zastosowanie w rowerach szosowych. Ich zaletą jest lekkość i zapewnienie maksymalnej aerodynamiki. Mocowane są w jednym punkcie nad kołem. Na plus zasługuje także niska cena oraz fakt, że zapewniają dobrą siłę hamowania, ale raczej sprawdzają się w prostym terenie.

Dostępne są również hamulce szczękowe hydrauliczne. Ale przez zapalonych rowerzystów są raczej traktowane z przymrużeniem oka. Działają na podobnej zasadzie jak hamulce szczękowe typu V-brake, ale zamiast linki posiadają przewody hydrauliczne z płynem hamulcowym. Mają dobrą moc hamowania, ale też powodują szybsze zużycie obręczy. Także cena i waga są wysokie.

Rowery z niskiej półki i to naprawdę tej najniższej mogą posiadać hamulce typu H U-brake. Kiedyś stosowane były na szeroką skalę w rowerach BMX. Zaletą jest banalnie prosta konstrukcja, ale też niska cena. Jednak taki układ hamulcowy jest raczej reliktem przeszłości.

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć hamulców typu Cantilever. Czasami jeszcze stosowane są w rowerach miejskich czy szosowych z niskiej półki. Ich zaletą jest prosta konstrukcja, choć nie zapewniają dobrej siły hamowania, ale w razie konieczności można szybko je wyregulować. Jednak raczej ich nie polecamy.

Kolejnym rodzajem są hamulce rolkowe. Wyposażone są w specjalny bęben, gdzie ukryte są rolki. Choć przeznaczone są do rowerów górskich i szosowych, to większość rowerzystów ich nie poleca, gdyż nie zapewniają maksymalnej kontroli nad jednośladem, a siła hamowania jest niewielka. Zaletą zaś jest ich odporność na trudne warunki atmosferyczne.

Tak właśnie dotarliśmy do ostatniego typu, a dokładnie do torpedo. Są to hamulce zamontowane w tylnej piaście. Zatem hamowanie odbywa się poprzez naciskanie pedału w odwrotnym kierunku. Takie rozwiązanie stosuje się jeszcze w rowerkach dla dzieci, gdyż hamulce są proste w użytkowaniu i intuicyjne w obsłudze.

Klocki hamulcowe rowerowe — rodzaje

Jest kilka rodzajów klocków hamulcowych rowerowych. Są one nieodłączną częścią układu hamulcowego, dlatego też ich wybór ma tak duże znaczenie. Bardzo ważne jest odpowiednie dobranie klocków hamulcowych do roweru. Rodzaje, które możemy wymienić to:

  • żywiczne, które nazywane są organicznymi. Ich zaletą jest fakt, że nie zużywają zbyt mocno tarczy hamulcowej, natomiast nie są też pozbawione wad. W ich przypadku siła hamowania jest raczej niewielka;
  • metaliczne, które są zdecydowanie efektywniejsze, bo choć zużywają tarczę, to zapewniają maksymalnie dużą siłę hamowania;
  • półmetaliczne, które są raczej kompromisem pomiędzy droższymi metalicznymi i tanimi, choć niezbyt silnymi, żywicznymi. Można o nich powiedzieć, że łączą największe zalety obu rodzajów.

Zawsze pamiętajcie, że należy kierować się jakością, a nie ceną. Tutaj możemy wam polecić choćby klocki hamulcowe Shimano. Dobrze sprawdzają też Prox Klocki V-Brake Cartridge 78 mm czy Zeit Mtb Z 690 V Brake Czarne 55 mm.

Zdjęcie:  nenetus/Envato Elements
Autor: Katarzyna Łukaszewska, Dorota Wachholz