Każdy z podzespołów rowerowych jest ważny dla jego prawidłowego funkcjonowania. Przy wyborze sprzętu warto jednak szczególną uwagę poświęcić hamulcom – to one bowiem w największym stopniu odpowiadają za bezpieczeństwo podczas jazdy. W różnych typach rowerów stosowane są różne układy hamulcowe. Przykładowo, w rowerach miejskich najczęściej są to hamulce szczękowe typu V, a w górskich – tarczowe. Jakie najlepiej wybrać, by jazda była komfortowa i bezpieczna?
Przeczytaj również: Jakie opony do roweru górskiego na asfalt wybrać?
We współczesnych rowerach zastosowanie znajduje osiem rodzajów układów hamulcowych. Niektóre z nich nie należą do najnowocześniejszych lub typowych rozwiązań, ale wszystkie mają pewne zalety.
Typ hamulca to nie jedyny aspekt, na jaki należy zwrócić uwagę, zastanawiając się, jakie hamulce do roweru będą najlepsze. Istnieje kilka innych kwestii, które należy wziąć pod uwagę przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Należy do nich między innymi typ mocowania tarczy w przypadku hamulców tarczowych. Do wykorzystywanych obecnie standardów należą:
Istotne są także klocki hamulcowe do roweru – to, jakie wybrać, zależy od oczekiwanego efektu. Klocki hamulcowe do roweru, w tarczowych hamulcach, mogą być organiczne (miękkie, cicho działające), metaliczne (o dużej sile hamowania) oraz opcję pośrednią – klocki półmetaliczne.
To, jakie hamulce do roweru wybrać, zależy w dużej mierze od typu sprzętu. W przypadku rowerów MTB lub składanych samodzielnie, dobrym rozwiązaniem będą hamulce tarczowe.
Co ważne, należy w tym przypadku unikać najtańszych zestawów – za niską ceną idzie bowiem zazwyczaj niska jakość. W przypadku tego typu rozwiązań warto zwrócić uwagę na zestawy, których koszt (bez tarcz) to minimum 300 zł. Kryterium cenowe sprawdza się również przy tarczach – godne uwagi kosztują w granicach 70-100 zł za sztukę.
Hamulce tarczowe to również dobre rozwiązanie w przypadku rowerów trekkingowych i crossowych, a w niektórych przypadkach także szosowych. W sprzętach innego typu sprawdzą się hamulce szczękowe, choć warto wybrać takie podzespoły, które umożliwią przejście na model tarczowy w przyszłości.
W rowerach MTB ważna jest duża siła hamowania, zapewniana przez duże tarcze oraz mocne zaciski hydrauliczne. Zaciski o mniej złożonej konstrukcji oraz mniejsze i lżejsze tarcze lepiej się sprawdzą w rowerach przeznaczonych do mniej intensywnej jazdy.