Pierwsze pytanie, jakie powinniśmy sobie zadać przed wybranie roweru w góry, to gdzie i jak będziemy jeździć. Czy będą to długie wycieczki po lesie lub niewymagających bezdrożach, a może kręte, strome i trudne technicznie kamieniste szlaki. Czy też bardziej nastawiamy się na podjazdy, czy zjazdy? Jak wybrać rower do jazdy po górach?W artykule przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje rowerów do jazdy górskiej, co powinno pomóc w podjęciu decyzji o zakupie.
Kategoria rowerów górskich jest bardzo szeroka. Takie modele znajdziemy w ofercie rowerów Specialized, rowerów KTM, Kross, Romet, Kelly i innych. W sumie wyróżniamy kilka różnych rodzajów rowerów w góry. Każdy z nich przeznaczony jest do nieco innych zadań. Nasz krótki przegląd ma dać odpowiedź, który typ roweru będzie dla nas najlepszy, tak by sprawił jak najwięcej frajdy podczas jazdy.
Rower górski, w odróżnieniu od rowerów szosowych, crossowych i miejskich, posiada właściwości terenowe, dzięki którym wjedziemy w różne, trudno dostępne miejsca. Zawdzięcza je między innymi. odpowiedniej geometrii ramy, dużej ilości przełożeń, amortyzacji, skutecznym, hydraulicznym hamulcom tarczowym oraz szerokim oponom z agresywnym bieżnikiem. Większość z tych cech znajdziemy w prawie każdym z modeli przedstawionych poniżej.
Niedrogi rower przeznaczony dla niewymagających cyklistów, którzy korzystają z roweru podczas weekendowych przejażdżek po lesie lub na łatwych technicznie szlakach górskich. Rowery tego typu mają sztywną ramę (hardtail) z przednią amortyzacją widelca o mało wydajnym skoku 80-100 mm. Geometria ramy wymusza dosyć wyprostowaną i komfortową pozycję, pozwalającą na stabilną kontrolę roweru. Opony przeważnie mają rozmiar 27,5 lub 29 cali i grubość od 1.9 do 2.2 cala. Idealny rower dla początkujących cyklistów terenowych. Cena takiego roweru to około 2-3 tysiące złotych.
To propozycja przede wszystkim dla osób lubiących duży wysiłek, a także rywalizację w amatorskich wyścigach górskich. Rowery XC nadają się do szybkiej jazdy w trudnym terenie. Ich geometria wymusza pochyloną, aerodynamiczną pozycję, a także efektywny transfer energii konieczny do sprawnego pokonywania podjazdów.
Rowery MTB XC mogą występować w wersji ze sztywną ramą (hardtail) lub z pełnym zawieszeniem, gdzie amortyzacja występuje z tyłu i z przodu – przeważnie ze skokiem po 100 mm. Hamulce w takich rowerach mają większe i skuteczniejsze tarcze, a opony występują standardowo w wielkość 29 cali. Cały osprzęt wykonany jest z trwalszych i lżejszych materiałów, dlatego cena tego roweru wynosi od 4 do nawet 15 tysięcy złotych.
Rowery tego typu najlepiej czują się na trudnych technicznie trasach ze stromymi zjazdami z wystającymi głazami, korzeniami oraz licznymi hopkami. Są również idealne do zabawy w bike parkach. Duża masa sprawia, że nie są to modele do podjeżdżania w górę, natomiast śmiało można na nich pokonywać krótkie dojazdy pomiędzy trasami. Endurówki posiadają pełne zawieszenie o skoku 150 – 170 mm, solidne hamulce, grube opony około 2,5 cala oraz regulowaną sztycę. Rower Enduro przeznaczony jest dla osób świadomych swoich potrzeb, których nie przeraża cena w okolicach 10 tysięcy złotych.
Modele łączące w sobie cechy rowerów enduro i MTB XC. Są niezwykle uniwersalne, pozwalając zarówno na efektywne podjeżdżanie pod górę, jak i sprawiające satysfakcję komfortowe zjazdy. Sprzęt tego typu stawia na pewność prowadzenia, dlatego zazwyczaj dostępny jest w wersji z pełnym zawieszeniem (full suspension).
Przednie i tylne amortyzatory mają skok około 130 – 140 mm. Wytrzymają więc zeskok z małej wysokości, ale nie poradzą sobie z dużymi hopkami. Opony trailówek zwykle mają grubość około 2,3 - 2,4 cala i są założone na obręczy 29 lub 27,5 cala. Zazwyczaj montuje się tu napęd o przełożeniu 1 x 12 oraz obowiązkowo regulowaną sztycę. Zakup takiego roweru to wydatek minimum 4 tysięcy złotych (amortyzator tylko na przednim kole) lub 7 tysięcy (pełen zawieszenie). Za najdroższe sprzęty zapłacimy jednak co najmniej kilkanaście tysięcy złotych.
Maszyny przeznaczone dla miłośników szaleństwa i adrenaliny. Jak wskazuje na to nazwa, skonstruowane zostały do szybkich górskich zjazdów, pędząc w siodełku lawirujemy pomiędzy drzewami, wystającymi kamieniami oraz wykonujemy imponujące skoki. Pomaga w tym z pewnością mocne zawieszenie o skoku 200 mm, a także konstrukcja przystosowana do zapewnienia jak najlepszej przyczepności do podłoża. Rower downhill to wydatek co najmniej 7 tysięcy złotych, choć w przypadku topowych modeli cena wzrasta kilkukrotnie.
Rozpoznawalne na pierwszy rzut oka modele, które charakteryzują się niezwykle dużymi oponami o grubości powyżej 4 cali. Zapewniają one niesamowicie dobrą przyczepność oraz pozwalają na jazdę nawet przy niskim ciśnieniu w dętce, dzięki czemu niestraszne są im ostre kamienie na górskich szlakach, a także sypki grunt (piasek, żwir, śnieg). Rowery produkowane są w wersji hardtail oraz posiadającej amortyzowany widelec. Ceny solidnych modeli zaczynają się od około 4 tysięcy złotych
Rowery do jazdy po nierównym i grząskim terenie, które sprawdzą się też podczas trikowej jazdy w mieście, gdzie pokonujemy różnego typu przeszkody, takie jak schody. Modele tego typu łączą cechy modeli górskich oraz BMX. Montuje się w nich koła o średnicy około 26 cali, które poprawiają sterowność i zwrotność pojazdu. Ramy nie mają żadnego zawieszenia i musimy zadowolić się jedynie amortyzatorem na przednim widelcu. Kupno roweru dirt to wydatek ponad 1000 złotych.
Rowery elektryczne MTB to świetny wybór dla ludzi, którzy uwielbiają długie wycieczki w trudnym terenie, jak i osób z nieco gorszą kondycją. Dzięki wsparciu akumulatora i silnika zintegrowanego w dolnym suporcie możliwe jest odciążenie cyklistów podczas stromych podjazdów na szlakach. Zaznaczmy jednak, że napęd elektryczny jedynie wspomaga pedałowanie w trudnych warunkach, a nie sprawia, że rower jest samonapędzającym się wehikułem.
Warto też mieć na uwadze, że rowery elektryczne MTB mają większą masę. Ich akumulator waży zazwyczaj około 2,5 kg, dlatego powinien być umieszczony centralnie, aby równo rozłożyć ciężar pojazdu. Ceny zaczynają się tu od 4-5 tysięcy złotych, a kończą na kilkunastu tysiącach złotych.
W polskich górach powstaje coraz więcej ścieżek przygotowanych stricte dla rowerzystów. Prawdziwym rajem dla amatorów górskich przejażdżek jest Kotlina Kłodzka, gdzie cały czas rozrasta się sieć jednokierunkowych szlaków rowerowych, tzw. single tracków. Znakomitym wyborem będzie także okolica Szklarskiej Poręby i Gór Izerskich, gdzie czeka 450 km wyznaczonych tras dla cyklistów. Żądni mocnych wrażeń powinni udać się do bike parku, np. w Kasinie Wielkiej, Szczyrku, Bielsku-Białej lub Czarnej Górze. Równie dobrze można odkrywać swoje własne ścieżki w najbliższej okolicy.