Data publikacji:

Jak wybrać komfortowe skarpetki rowerowe?

Kompletowanie stroju rowerowego to długa droga, bez względu na to, czy jeździsz na rowerze MTB,  crossowym, czy szosowym. Zacząć należy oczywiście od kasku, ale z biegiem czasu i tak dojdziesz do… skarpetek! Jakie skarpetki na rower wybrać, by jazda była przyjemna i komfortowa? Wyjaśniamy, dlatego skarpetki rowerowe mają tak duże znaczenie.

skarpetki rowerowe

Skarpetki rowerowe – nie lekceważ ich!

„Skarpetki rowerowe? Bez znaczenia!”. Jeśli kiedykolwiek pomyślałeś w ten sposób, zapewne nigdy nie było dane ci zaznać bólu związanego z jazdą na rowerze. O ile podczas krótkich wycieczek rowerowych skarpetki rowerowe mogą nie mieć takiego znaczenia, na dłuższych trasach są niezwykle ważne.

Muszą być suche, przewiewne, komfortowe i dobrze dopasowane do stopy. Podwijająca się lub przepocona skarpetka szybko doprowadzi do bolesnych otarć. W wielu przypadkach leczenie ran zajmie ci wiele dni i odbierze radość z jazdy rowerem.

Sprawdź również, jakie są wady i zalety jazdy na rowerze.

Dlaczego nie bawełna?

Bawełniane skarpetki doskonale spisują się w codziennych zadaniach. Na rowerze nie znajdą jednak zastosowania. Jedną z cech bawełny jest higroskopijność, co sprawia, że skarpetka momentalnie staje się mokra od potu. Nie dość, że powoduje wówczas otarcia, to też natychmiast wychładza stopę. Podczas szybkich zjazdów pęd zimnego powietrza mocno da się we znaki i to nawet w środku lata.

Z czego więc wykonywane są skarpetki rowerowe? Najczęściej wykorzystuje się syntetyczne materiały, takie jak poliamid czy elastan. Dobre skarpety kolarskie zachowują swoją formę przez cały czas i nie zsuwają się podczas mocnego pedałowania.

Są przy okazji bardzo lekkie, a ich otwarta struktura zapewnia wentylację stopy. Skarpety rowerowe pełnią więc rolę podobną do bielizny termicznej lub kolarskiej, tzw. potówek. Ich zadaniem jest przeniesienie potu do wyższych warstw i zapewnienie skórze suchych warunków.

Komfortowe skarpetki rowerowe

Do rekreacyjnych przejażdżek wystarczą zwykłe skarpetki sportowe, jakich używa się także w innych sportach, np. w bieganiu. Powinny być dość cienkie i długie, by chroniły przed ewentualnym otarciem o zębatkę korby.

Dla poprawy komfortu materiał wzbogaca się także  włóknami antybakteryjnymi oraz chłodzącymi (np. Coolmax). Skarpety rowerowy do codziennej jazdy wpisują się w miejską stylistykę i często są zdobione niebanalnymi grafikami. Oprócz względów estetycznych ma to dodatkową zaletę – zwiększa widzialność rowerzysty na drodze.

Skarpetki kolarskie na rower szosowy

W kulturze kolarskiej istnieje wiele rygorystycznych restrykcji. Dotyczą one niemal wszystkich elementów stroju. Każdy miłośnik kolarstwa szosowego wie, że okulary muszą tkwić na paskach kasku, koszulka rowerowa musi mieć długi rękaw, do spodenek z wkładką nie zakładamy bielizny, a skarpetki… no właśnie, jak wygląda sprawa skarpetek?

Skarpety kolarskie do jazdy na rowerze szosowym muszą być przede wszystkim długie. Modele sięgające niemal do połowy łydki nie są rzadkim widokiem. Ale nie chodzi tutaj wyłącznie o profesjonalną stylówkę rodem z najznakomitszych wyścigów rowerowych. Po prostu długa skarpetka wchłania dużą ilość potu, dzięki czemu nie spływa on do butów. Dzięki temu kolarz może jeździć komfortowo, nie martwiąc się o odparzenia stóp.

Jak nie trudno zauważyć, skarpetki kolarskie utrzymywane są najczęściej w jaskrawych kolorach. To również podyktowane jest wymogami kolarskiej mody, która głosi, że skarpety szosowe powinny być białe, jaskrawe lub przynajmniej mocno kontrastowe. Ale i w tym przypadku do głosu dochodzą racjonalne argumenty.

Mocno rzucające się w oczy skarpetki wyraźnie odznaczają się na drodze. Dzięki temu kierowcy samochodów zauważą kolarza nawet podczas deszczowej, pochmurnej aury. Z tego samego względu koszulka i kask także powinny być utrzymane w widocznych kolorach. Wyjątkiem są spodenki, które – jak głoszą tajniki Velominati – muszą być czarne.

Zimowe skarpetki rowerowe

Mocno poprawiająca się z roku na rok infrastruktura rowerowa miast sprawia, że wielu rowerzystów nie rezygnuje z jednośladów nawet zimą. Dojazdy do pracy, szkoły, uczelni czy sklepu na rowerze są w dużych miastach najpewniejsze i niejednokrotnie najszybsze. Coraz większą uwagę poświęca się więc rowerowej odzieży i to nie tylko tej wyczynowej. Powstają więc kurtki, buty czy nawet kaski do jazdy miejskiej. Skarpetek też to nie omija.

Jakie skarpety rowerowe do jazdy zimą wybrać? W tym przypadku nieoceniona staje się naturalna wełna, a konkretnie ta z merynosów. Wełna merino jest bardzo delikatna, więc nie gryzie, ani nie ociera. Jednocześnie świetnie radzi sobie z potem oraz pomaga zachować komfort termiczny nawet po przemoczeniu.

Dodatkowo skarpety zimowe do jazdy rowerem wzbogacane są włóknami poprawiającymi termikę. Należy jednak pamiętać, że w dalszym ciągu są one stosunkowo przewiewne, więc podczas bardzo szybkiej jazdy zimne powietrze może dawać się we znaki.

Dodatkowe ocieplacze na buty

Jednym z najlepszych sposobów na najefektywniejsze wykorzystanie energii nóg na rowerze jest skorzystanie z pedałów zatrzaskowych. Pozwalają one nie tylko naciskać na pedały, ale i delikatnie podciągać je do góry. Połączenie butów i pedałów zatrzaskowych sprawia, że pedałowanie jest bardziej płynne. Dodatkowo buty rowerowe mają bardzo sztywną powierzchnię, doskonale przekazującą energię na ramiona korby.

Problemem jest jednak to, że klasyczne buty szosowe lub górskie są niezbyt dobrze ocieplone. Założenie grubszej skarpetki zazwyczaj się nie powiedzie, bowiem but rowerowy dość ściśle przylega do stopy. Jak więc poprawić komfort termiczny podczas chłodnych dni? 

Jednym z najpopularniejszych sposobów jest wykorzystanie dodatkowych osłonek na buty. To niewielkie ochraniacze zabezpieczające stopę przed chłodem, zimnym wiatrem czy deszczem. Ocieplacze na buty rowerowe doskonale współgrają z zimowymi skarpetkami.

Autor: Szymon Sonik