Data modyfikacji:

Ranking spodenek rowerowych


Jazda rowerze to czysta przyjemność. Pod warunkiem, że masz dobre spodenki rowerowe. Wbrew pozorom to właśnie ból pośladków jest największym problemem podczas dłuższych tras. Jakie spodenki kolarskie wybrać? Sprawdź modele z naszego rankingu.
rower

Czy warto inwestować w spodenki rowerowe?

Krótką trasę rowerową pokonasz nawet w zwykłych ubraniach sportowych. Problem pojawia się wtedy, gdy zamierzasz jednorazowo przejechać 50, 100 czy 200 km. Wówczas ból tkanek miękkich może mocno dawać się we znaki i nie pomoże miękkie siodełko. Jazda w cywilnych ciuchach najpewniej doprowadzi także do bolesnych otarć, które mocno uprzykrzą wycieczkę. Spodenki na rower zaprojektowane są w taki sposób, by wyeliminować lub zminimalizować te mankamenty.

Przeczytaj również: Jak założyć łańcuch w rowerze? Poradnik wymiany łańcucha w rowerze

Wkładka – najważniejszy element spodenek kolarskich

Wbrew pozorom to nie tylko siodełko odpowiada za komfort jazdy, ale i spodenki. Główną rolę odgrywa miękka wkładka, którą znajdziesz we wszystkich dobrych spodenkach rowerowych. Jej zadaniem jest ochrona kości miednicy i tkanek miękkich przed obiciem, a także ochrona skóry przed otarciami. W odróżnieniu od miękkiego siodełka wkładka nie zaburza przepływu krwi i nie powoduje drętwienia.

Spodenki kolarskie wyróżniają się na tle innych spodenek sportowych przede wszystkim wkładką. Piankowa lub żelowa wkładka wszyta w spodenki chroni tkanki miękkie oraz guzy kulszowe przed obiciem przez siodełko rowerowe. Dodatkowo zapobiega otarciom, co ma duże znaczenie podczas dłuższych tras. Warunkiem komfortowego korzystania z wkładki jest jej odpowiedni rozmiar oraz poprawne wszycie. Wkładka powinna znajdować się pod pośladkami.

Wkładki rowerowe mogą być wykonane z różnych materiałów, np. pianki lub żelowych paneli. Mają też różny rozmiar oraz kształt, które powinny odpowiadać twojej budowie anatomicznej, zwłaszcza rozstawowi guzów kulszowych. Miękka wkładka pozwala na komfortową jazdę rowerem nawet na płaskim i twardym siodełku szosowym. Oprócz miękkości wkładki liczy się także jej elastyczność. Piankowe wkładki często ubijają się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów i tracą swoje właściwości. Żelowe odpowiedniki amortyzują wstrząsy przez cały czas.

Wbrew pozorom o wygodzie spodenek nie świadczy wyłącznie grubość wkładki. Większe znacznie ma jej elastyczność. Aby amortyzować wstrząsy, wkładka musi cały czas zachować sprężystość. Tanie wkładki gąbkowe kompresują się już po ok. 30-50 km, przez co tracą swoje właściwości. Co ważne, spodenki kolarskie zakłada się bezpośrednio na gołe ciało. Bielizna mogłaby doprowadzić do otarć, a dodatkowo bawełniane bokserki dość szybko nasączyłyby się potem.

Długie czy krótkie spodnie na rower?

Spodenki kolarskie dostępne są zarówno w krótkiej, jak i w długiej wersji. Latem z powodzeniem wystarczą te zakrywające udo. Najlepiej, jeśli ich końcówka zabezpieczona będzie silikonowym paskiem zapobiegającym podwijaniu nogawki. Dłuższe legginsy przydadzą się podczas sezonów przejściowych – wiosną i jesienią. Zimą warto zainwestować z długi model z dodatkowym ociepleniem. Niektórzy preferują także jazdę w krótkich spodenkach rowerowych i dodatkowych ocieplaczach na kolana.

Większość modeli spodenek kolarskich to spodenki krótkie. Dotyczy to zarówno kolarstwa górskiego, jak i szosowego. Dostępne są jednak dłuższe wersje, przeznaczone głównie na jesień lub zimę. Można zastąpić je dodatkowymi ocieplaczami na kolana, które w połączeniu z krótkimi spodenkami rowerowymi stanowią skuteczną ochronę przed mrozem. W kolarskiej garderobie warto mieć jednak długie spodnie wodoodporne, zwłaszcza jeśli korzystasz z roweru do komunikacji po mieście lub jeździsz na dłuższe wyprawy rowerowe.

Spodenki kolarskie do jazdy szosowej

Modele do jazdy szosowej wyraźnie różnią się od tych do jazdy górskiej. Spodenki kolarskie są wykonane z obcisłego, dobrze dopasowanego materiału. Chodzi jednak nie tylko o aerodynamikę na rowerze szosowym. Równie duże znaczenie ma to, że spodenki nie szeleszczą na wietrze i dobrze dogrzewają mięśnie. Podczas jazdy z prędkościami dochodzącymi do 60-70 km/h ma to spory wpływ na komfort jazdy.

Spodenki do kolarstwa szosowe są obcisłe. Te do jazdy grawitacyjnej, MTB czy turystycznej – luźniejsze. Jeżeli planujesz przygodę z rowerem szosowym, zachęcamy do wybrania przylegających, elastycznych spodenek. Nie chodzi jedynie o styl czy aerodynamikę, ale wygodę. Podczas stukilometrowej trasy, na której niejednokrotnie przekroczysz prędkość 50 km/h, powiewające niczym chorągiewka i luźne spodenki doprowadzą cię do szału. Dodatkowo mogą sprzyjać otarciom. Uwaga! Spodenki kolarskie zakładaj na gołe ciało! Bawełniane bokserki szybko namokną potem i sprawią spory dyskomfort

Klasyczne spodenki szosowe nie mają dodatkowych kieszonek. Te znajdują się w koszulce kolarskiej. Coraz większą popularność zdobywają jednak spodenki stworzone z myślą o rowerach gravelowych, wśród których znalezienie kieszonki jest znacznie łatwiejsze. Spodenki na rower szosowy dostępne są z szelkami lub bez. Większość miłośników jazdy szosowej wybiera te wyposażone w szelki. Zapobiegają one przesuwaniu się wkładki oraz chronią plecy przed przewianiem. Nie wpijają się także w brzuch, więc podczas wielogodzinnej jazdy nie powodują żadnych dolegliwości.

Spodenki na rower – z szelkami czy bez?

Większość kolarzy poleca spodenki z szelkami. Dzięki nim spodnie pozostają cały czas na swoim miejscu i nie wrzynają się w brzuch. Podczas długiej trasy ma to spore znaczenie. Szelki pomagają także utrzymać wkładkę na swoim miejscu, co ma niebagatelny wpływ na komfort jazdy. Spodenki dość często wymagają poprawiania wkładki. Niektórzy doceniają je jednak za łatwiejszą obsługę, np. w toalecie.

Jeśli zdecydujesz się na model z szelkami, upewnij się, że są wykonane z przewiewnej siateczki i mają odpowiednią długość. Podczas przymiarki sprawdź też, czy żadne szwy nie wpijają się w ciało. Coś, co sprawia dyskomfort w czasie przymierzania, podczas jazdy będzie nie do wytrzymania.

Szorty na rower MTB


Spodenki na rower MTB mają zgoła inną budowę. Swoim wyglądem przypominają zwykłe szorty i mają zdecydowanie luźniejszy krój. Nie brakuje w nich jednak wkładki, która w terenie górskim jest równie potrzebna. W spodenkach MTB producenci stosują kieszonki. Do spodenek dołączony jest czasem również pasek. Na chłodne dni dobrym wyborem są szorty MTB z wewnętrzną lycrą. Takie modele łączą zalety spodenek szosowych oraz górskich.

Ranking spodenek rowerowych – TOP 10


1. Scott RC Team
2. Shimano Team Bib
3. Rogelli Basic De Lux
4. Radvik Emig
5. Rogelli Houston
6. Silvini Elvo
7. Pearl Izumi Canyon
8. Endura Hummvee Chino
9. Kellys Pro Race
10. Martes Paolo
Autor: Szymon Sonik