Data publikacji:

Biegi górskie. Jak trenować i gdzie biegać?

Zwykłe truchtanie w parku to dla ciebie za mało i chcesz postawić sobie nieco ambitniejsze cele? Rusz pod górę. Biegi górskie to świetny sposób na stawianie biegowej poprzeczki jeszcze wyżej, szlifowanie formy i trenowanie w ciekawym terenie. Jeśli chcesz ruszyć biegiem na górski szlak, przekonaj się, jak się do tego zabrać.

Co dają biegi górskie?

  • Ćwiczysz siłę i wytrzymałość – bieganie po górach jest znacznie większym wyzwaniem, niż tradycyjne truchtanie, dlatego pokonując wysokość poprawisz wydolność swojego organizmu. Regularne trenowanie podbiegów dodatkowo sprawi, że twoje osiągi na płaskim terenie mogą się poprawić.
  • Trening w górskim terenie – to chyba największa przyjemność, jaką daje bieganie w górach. Podczas podbiegu, a zwłaszcza na mecie na szczycie, możesz podziwiać piękne górskie widoki. Co więcej, w górach z reguły powietrze jest znacznie czystsze niż na nizinach i w miastach, dlatego cała ta zabawa w rezultacie będzie zdrowsza.

Biegi górskie. Przygotowanie

Zanim ruszysz na jakąkolwiek górską trasę, musisz się przygotować do tej formy aktywności. Bieganie w górach wymaga znacznie większej wytrzymałości i siły, niż truchtanie w płaskim terenie. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z jakąkolwiek formą biegania, góry odłóż na później, a skup się na marszobiegu. Jeśli masz już na liczniku pewną ilość kilometrów, możesz zacząć trenować do biegów górskich i treningu.

  • Podbiegi – to dobra droga na szczyt. Zanim ruszysz w jakiekolwiek pasmo górskie, znajdź niewielką nawet górkę w swojej okolicy i trenuj podbiegi. Przynajmniej jeden trening w tygodniu zaplanuj właśnie na pokonywanie wysokości. W ten sposób zaprawisz się w bojach i przekonasz się, czy faktycznie trasa wiodąca pod górkę jest naprawdę dla ciebie. Warto wybrać trasę o nieregularnym ukształtowaniu terenu np. drogę leśną. Na nieco trudniejszym i niezwiązanym terenie, gdzie pojawiają się różne przeszkody czy nawet luźno leżące kamienie, zahartujesz się w warunkach, jakie można napotkać na górskim szlaku biegowym.
  • Siłownia – tu z kolei myśląc o biegach górskich, trening powinien być ukierunkowany na rzeźbieniu wytrzymałości. Co to oznacza w praktyce? Ćwiczenia z niedużym obciążeniem, powtarzane w kilku seriach.
  • Rower – to dobry patent na trening nóg przed ruszeniem w górską trasę biegową.

Jaki wybrać sprzęt do biegania po górach?

  • Buty do biegów górskich – jeśli interesują cię biegi górskie dla początkujących i stawiasz dopiero pierwsze kroki w tym terenie, musisz wybrać inne obuwie niż to, w którym śmigasz na nizinach. Buty do biegania w górach powinny mieć wzmacnianą zabudowę pięty, co zabezpiecza przed bolesnymi skręceniami kostki w nierównym terenie. Ponadto sprzęt tego typu musi być wyposażony w solidną, profilowaną podeszwę, która zapewni przyczepność, a co za tym idzie, również bezpieczeństwo na szlaku.
Przeczytaj również: Jak ubrać się na rower?
Plecak bukłak lub tradycyjny bidon – na trasę biegu górskiego nie ruszaj bez solidnej porcji wody. W tym przypadku świetnie sprawdzają się plecaki bukłaki. To niewielkie zasobniki, w których mieści się w zasadzie jedynie bidon i najpotrzebniejsze akcesoria, jak telefon, portfel i klucze. Są wyposażone dodatkowo w rurkę z ustnikiem, więc możliwe jest szybkie i wygodne picie nawet w trakcie biegu.
  • Zegarek sportowy – to nie jest co prawda punkt obowiązkowy na twojej liście ekwipunku podczas biegów górskich, ale jeśli zależy ci na przeanalizowaniu biegu, urządzenie będzie bardzo pomocne. Dane tego typu przydadzą się podczas kolejnych treningów czy chociażby planowaniu strategii na zawody.

Autorka: Kamila Zalińska-Woźny