Data publikacji:

Jaki fotelik rowerowy? Od kiedy?

Rowery to przyszłość współczesnych miast. Poprawa i rozbudowa infrastruktury rowerowej jest jednym ze skuteczniejszych sposobów walki z korkami. Codzienne korzystanie z roweru poprawia także kondycję oraz zapobiega rozwojowi wielu chorób. Z rowerów korzystają  coraz chętniej rodzice przewożący dzieci, np. do przedszkoli. Jaki fotelik rowerowy wybrać i jak przewozić dziecko na rowerze bezpiecznie?

jaki fotelik rowerowy

Od kiedy dziecko może podróżować na foteliku rowerowym?

Na wspólne korzystanie z roweru nie trzeba czekać, aż maluch podrośnie. Dobierając odpowiedni fotelik rowerowy, możesz podróżować nawet z 9-miesięcznym dzieckiem. Kluczowa jest jednak indywidualna ocena rozwoju, uwzględniająca m.in. siłę mięśni szyi oraz umiejętność samodzielnego siedzenia.

Trzeba też wziąć pod uwagę psychikę dziecka, bowiem nie każdy maluch może czuć się na rowerze bezpiecznie. Oprócz rozwoju kostno-stawowego oraz mięśniowego liczy się także to, jak dziecko zareaguje na jazdę rowerem. Niektóre pociechy mogą zacząć podróżować w foteliku bez strachu dopiero w późniejszym czasie, np. w wieku 2-3 lat.

Aby mieć pewność, że dany fotelik jest dostosowany dla najmłodszych dzieci, sprawdź jego atest oraz zalecenie producenta. Podobnie jak fotelik samochodowy, tak i fotelik rowerowy należy dobrać do wagi oraz wzrostu pociechy.

Sprawdź również, jakie są zalety jazdy na rowerze.

Sposób montażu fotelika rowerowego

Fotelik rowerowy dla dziecka może być montowany z przodu, przy kierownicy lub z tyłu, na bagażniku, sztycy podsiodłowej lub ramie roweru. Foteliki montowane z przodu używane są zazwyczaj do przewożenia najmłodszych. Usytuowanie dziecka tuż przy kierownicy sprawia, że ma on lepszy widok do przodu, zaś sam rodzic może w każdej chwili skontrolować pozycję malucha. Takie foteliki mają najczęściej udźwig do 15 kg. Przewożenie większych dzieciaków byłoby kłopotliwe, bowiem mocno ograniczałoby ruchy dorosłego oraz wpływałoby negatywnie na sterowność roweru.

Dla większych dzieci stworzone są więc foteliki montowane z tyłu. Te zazwyczaj mają limit wagi 22 kg regulowany atestami, choć można także spotkać bardziej masywne konstrukcje, pozwalające teoretycznie na przewiezienie większych dzieci. Foteliki montowane są bezpośrednio na tylnym bagażniku lub na specjalnym stelażu montowanym do sztycy lub rury podsiodłowej ramy roweru. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.

Fotelik montowany na sztywno do bagażnika jest bardziej stabilny i nie wpływa tak mocno na zachowanie roweru. Przenosi jednak więcej drgań na fotelik i może być dla dziecka mniej wygodny. Drugi system, wykorzystujący metalowy wysięgnik, w dużym stopniu amortyzuje przejazd przez dziury, studzienki czy krawężniki. Wprawia jednak rower w mocne bujanie, co nie każdemu przypadnie do gustu. Bywa to uciążliwe nie tylko dla rodziców prowadzących rower, ale i dzieci z chorobą lokomocyjną.

Wpływ na wybór fotelika ma także rodzaj bazy. Modele ze zintegrowana bazą, montowane bez użycia narzędzi, świetnie nadają się w przypadku osób korzystających z kilku rowerów. Dzięki temu można w szybki i prosty sposób zamontować fotelik na dowolnym rowerze wyposażonym w odpowiednio wytrzymały bagażnik. Bardziej skomplikowane systemy montażu, np. do ramy, sprawdzą się natomiast wtedy, gdy fotelik będzie zamocowany na stałe do jednego roweru.

Jaki fotelik rowerowy wybrać?

Największe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy ma jakość wykonania fotelika. Chodzi nie tylko o rodzaj wykorzystanych materiałów, ale i projekt klamer, pasków zabezpieczających, stelaży, stacji bazowej czy regulacji.

Wszystkie zapięcia powinny być z jednej strony intuicyjne, z drugiej zaś zabezpieczone przed przypadkowym otwarciem. Dotyczy to zwłaszcza pasów bezpieczeństwa, które muszą mieć klamrę zabezpieczoną przed otwarciem przez malucha.

Foteliki dziecięce dostosowane są do przedziału wagowego dziecka, jednak większość modeli „rośnie” wraz z nim. Regulacja podnóżków, pasów i oparcia pozwala na dostosowanie fotelika dla dzieci o różnym wzroście. W każdym przypadku fotelik powinien jednak dobrze chronić ciało dziecka oraz zapewniać mu wygodną pozycję.

Oprócz tylnego oparcia i miejsca na stopy dobry fotelik musi również zapewniać podparcie od boku. Boczne oparcia ustabilizują pozycję dziecka po zaśnięciu i ochronią przed otarciami. Zwróć także uwagę na wielkość i miękkość wyściółki fotelika.

Powinna znajdować się nie tylko na siedzisku, ale i na oparciu oraz na podłokietnikach. Same podłokietniki muszą natomiast mieć wygodne uchwyty dla dziecka, pozwalające na swobodne ułożenie rąk.

Przydatne funkcje fotelika rowerowego

  • Regulowane podnóżki – pozwalają dopasować fotelik do wzrostu dziecka i zapewniają mu wygodną pozycję w foteliku.
  • Miejsce na kask – szersza część oparcia z wycięciem na kask zwiększa wygodę podróżowania dziecka.
  • Regulacja oparcia – podnoszone oparcie ułatwia dopasowanie fotelika do wzrostu dziecka i jest wygodniejsze od systemu z przepinanymi pasami.
  • Wyjmowana wkładka – po wyjęciu tapicerki można ją wyprać w pralce.
  • Odblaski i lampki – zwiększają widoczność roweru po zmroku.
  • Regulacja pochylenia – pozwoli dostosować kąt ustawienia fotelika do upodobań dziecka oraz kąta sztycy podsiodłowej. Uwaga! Funkcja pochylenia nie służy do tego, by dziecko mogło spać w foteliku.
  • Kontrolki informujące o prawidłowym zapięciu fotelika – zielone wskaźniki i głośne kliknięcia ułatwią prawidłowe zamocowanie fotelika.

Jak bezpiecznie przewozić dziecko w foteliku rowerowym?

Przed każdą podróżą z dzieckiem upewnij się, że wszystkie zabezpieczenia są odpowiednio wpięte oraz dociągnięte. Po zapięciu pasów bezpieczeństwa zawsze dociągaj je dla pewności, bowiem ich napięcie może się różnić m.in. w zależności od ubrania dziecka. Nie zapominaj także o zabezpieczeniu nóg. Jest to szczególnie ważne w przypadku starszych pociech, które mogłyby włożyć stopy w szprychy.

Nie można zapomnieć także o tym, by zawsze podróżować w kasku – dotyczy to zarówno dorosłego, jak i dziecka. Używaj lampek ostrzegawczych, również w ciągu dnia. W niektórych miejscach, np. w tunelach lub lasach, rowerzysta może stać się niewidoczny nawet w trakcie słonecznej pogody.

Autor: Szymon Sonik