Dużo łatwiejsze jest samo umieszczenia rowerów na bagażniku, bowiem nie wymaga to unoszenia roweru nad samochód. Biorąc pod uwagę, że niektóre rowery elektryczne ważą nawet 30-40 kg, a współczesne SUV-y nie należą do najniższych samochodów, ma to ogromne znaczenie. Bagażniki na hak są jednocześnie bezpieczniejsze dla auta od tych montowanych na tylnej klapie, które mogą niszczyć lakier oraz doprowadzić do wygięcia metalowych rantów.
Sprawdź również, jakie są zalety jazdy na rowerze.
Rodzaj materiału staje się istotny dopiero w przypadku dużych, wielostanowiskowych platform. Wówczas modele wykonane z aluminium szczycą się o wiele mniejszą wagą, dzięki czemu można zapakować cięższe rowery. Każdy hak samochodowy ma określoną ładowność, której nie wolno przekraczać.
Jeśli jednak zamierzasz przewozić duże, ciężkie i masywne rowery, np. elektryczne, enduro, fatbike lub downhilowe, lepszym wyborem może okazać się nieco większy bagażnik, z nadprogramowym stanowiskiem. Dostępne są także specjalne adaptery umożliwiające przewiezienie dodatkowego roweru.
Przy wyborze platformy uwzględnij także maksymalny nacisk pionowy na hak oraz masę rowerów. W większości przypadków hak jest w stanie unieść maksymalnie od 75 do 100 kg, ale zdarzają się także modele o nośności rzędu 50 kg.
O ile cztery dobre rowery szosowe ważą około 30 kg, cztery elektryczne rowery MTB mogą ważyć już w okolicach 80 kg. Ze względu na ograniczenia wagowe, w wielu przypadkach dołożenie kolejnego roweru i tak nie będzie możliwe, więc nie ma sensu kupować bardzo dużej platformy na hak.
Wyciągnięcie dużej walizki lub głębsze sięgniecie do bagażnika nie będzie możliwe bez ściągnięcia rowerów z bagażnika. Aby uniknąć takich niedogodności, upewnij się, że wybrany przez ciebie model bagażnika ma funkcję uchylania.
Choć dobre bagażniki rowerowe mają także zabezpieczenie samych rowerów, warto i tak dokupić dodatkowe zapięcia rowerowe. Największą skutecznością cieszą się zabezpieczenia typu U-Lock, które są najtrudniejsze do sforsowania. Dobrej jakości zabezpieczenie rowerowe kupisz już za około 100 zł.
A ponadto nie można było odkręcić tylnej tablicy z samochodu i zamontować jej na bagażniku, w widocznym miejscu. W każdej konfiguracji jazda z bagażnikiem rowerowym groziła mandatem.Na szczęście obecnie ta absurdalna sytuacja została uporządkowana i chcąc legalnie przewozić rowery, wystarczy wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną. Koszt dodatkowej tablicy wraz z naklejkami to 53 zł.
Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 9 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1603) wymagane jest jednak poprawne zamontowanie i oświetlenie tablicy, co oznacza, że bagażnik musi mieć wtyczkę 13-pinową. Jazda z bagażnikami starego typu, wyposażonymi we wtyczkę 7-pinową, może zakończyć się mandatem.
Warto też pamiętać o tym, że wybrany bagażnik na hak musi posiadać oświetlenie tablicy rejestracyjnej, kierunkowskazy oraz zestaw świateł, czyli światła awaryjne, pozycyjne, hamowania, przeciwmgielne i cofania. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby kupić bagażnik, który ma 13-pinową wtyczkę. Stare bagażniki mocowane za pomocą 7 pinów nie są już zgodne z prawem i należy je wymienić.
Jaki mandat grozi za niedostosowanie się do powyższych wymagań? Nawet 500 zł. Trzeba też pamiętać, że bagażniki rowerowe na hak muszą być wpisane do dowodu rejestracyjnego pojazdu! Wcześniej czeka cię też wizyta w stacji kontroli pojazdów, która potwierdzi, że bagażnik jest poprawny i dobrze zamocowany.
Ważnym argumentem jest też wygoda obsługiwanych uchwytów. Przytwierdzenie roweru do bagażnika powinno być intuicyjne. Jeśli wymaga skomplikowanych, dwuręcznych czynności, może być niezbędna pomoc drugiej osoby.
Kupując platformę na rowery, sprawdź też rozstaw i ułożenie szyn na koła. Zbyt wąskie ustawienie rynien może sprawić, że nie uda się zamontować rowerów tuż obok siebie. W praktyce może okazać się, że bagażnik rowerowy na 4 rowery pomieści jedynie 3 lub nawet 2 rowery. Rozwiązaniem problemu jest czasem przekręcenie kierownicy lub zdjęcie koła, ale utrudni to każdorazowy montaż rowerów.
Warunkiem bezproblemowego montażu jest jednak wybór modelu z systemem beznarzędziowym. Wystarczy wówczas nałożyć uchwyt na hak i przesunąć dźwignię. O skasowanie luzu dbają śruby regulacyjne, dzięki którym platforma nie będzie poruszać się na boki. Jeśli do założenia platformy potrzebne są narzędzia, cały proces będzie znacznie dłuższy. W wielu sytuacjach zniechęci cię to do spontanicznej, weekendowej wyprawy z rowerami.
Wszystkie uchwyty powinny pracować płynnie i bez większego wysiłku. W topowych modelach bagażników znajdziesz przesuwne platformy na koła, a także klamry obsługiwane pokrętłem. Uchwyty te mają wbudowane zabezpieczenie antykradzieżowe na klucz. Jeśli bagażnik dopasowany jest tylko do najpopularniejszych kształtów ram, niezbędne będzie dokupienie przejściówek.
Wspominaliśmy już o zaletach bagażników rowerowych na hak, ale takie rozwiązanie, tak jak każdy inny rodzaj bagażników, ma też kilka wad. Warto o nich wiedzieć przed montażem bagażnika, aby móc podjąć dobrą i przemyślaną decyzję.
Po pierwsze, bagażnik rowerowy na hak będzie droższy niż bagażniki na dach czy na klapę. Bagażniki rowerowe na hak mogą być też problematyczne w autach z systemami cofania i parkowania. Dlaczego? Włączenie wtyczki zasilającej światła bagażnika zazwyczaj automatycznie wyłącza samochodowy system czujników cofania. Ponadto bagażnik rowerowy na hak ma też swoje procedury rejestracyjne, które należy dopełnić. To wydłuża cały czas montażu.
Szukasz dobrego bagażnika rowerowego na hak? Zobacz nasz poniższy ranking produktów. Znajdziesz w nim polecenia innych kupujących – wszystkie z poniższych bagażników zyskały wiele pozytywnych opinii w serwisie Ceneo.pl. Nie kupuj w ciemno!
Ten bagażnik oferuje przewożenie aż 4 rowerów na raz. Posiada wszystkie potrzebne funkcje oraz oświetlenie. Jego montaż jest prosty, dzięki czytelnej instrukcji dołączanej przez producenta. Uniwersalność bagażnika sprawia, że pasuje on do wszystkich typów rowerów oraz haków holowniczych. Wygodnym udogodnieniem jest również obecność funkcji uchylenia, która umożliwia dostanie się do bagażnika samochodowego nawet wtedy, gdy rowery są zamocowane na bagażniku rowerowym.
Vagażnik rowerowy przygotowany jest do przewożenia 4 rowerów na raz, wyposażony jest w funkcję odchylenia oraz wszystkie wymagane światła. Jego zamocowanie nie sprawia problemów, a solidne wykonanie zapobiega przedwczesnym uszkodzeniom i korozji.
Ta platforma na rowery umożliwia przewożenie 2 rowerów, jednak po dokupieniu przystawki można powiększyć bagażnik i przewozić 3 rowery na raz. Jest odchylana, co umożliwia łatwy dostęp do bagażnika samochodowego. Waży jedynie 12,3 kg, ma wtyczkę zasilającą wszystkie wymagane światła, a jej przymocowanie do haka samochodowego jest proste i intuicyjne.