Data publikacji:

Jaki bagażnik rowerowy na hak? Przepisy drogowe

Rok 2020 dobitnie pokazał, że rower wciąż ma się bardzo dobrze. Doskonale nadaje się nie tylko do rekreacji, ale i do poruszania po zakorkowanych miastach. Ze sklepowych półek na pniu znikają najnowsze kolekcje, a wraz z nimi kwitnie sprzedaż bagażników rowerowych. Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać?
jaki bagaznik rowerowy na hak

Platforma rowerowa na hak – jakie ma zalety?

Istnieje kilka rodzajów bagażników rowerowych, jednak to modele montowane na haku cieszą się największą popularnością. Mają wiele zalet, zwłaszcza w porównaniu do bagażników dachowych. Przede wszystkim nie podwyższają wysokości samochodu, dzięki czemu nie trzeba obawiać się wjazdu do parkingu podziemnego lub przejazdu pod niskim mostem. Nie wymagają też montażu relingów oraz bagażnika bazowego.

Dużo łatwiejsze jest samo umieszczenia rowerów na bagażniku, bowiem nie wymaga to unoszenia roweru nad samochód. Biorąc pod uwagę, że niektóre rowery elektryczne ważą nawet 30-40 kg, a współczesne SUV-y nie należą do najniższych samochodów, ma to ogromne znaczenie. Bagażniki na hak są jednocześnie bezpieczniejsze dla auta od tych montowanych na tylnej klapie, które mogą niszczyć lakier oraz doprowadzić do wygięcia metalowych rantów.

Sprawdź również, jakie są zalety jazdy na rowerze.

Bagażnik rowerowy aluminiowy czy stalowy?

Materiał, z jakiego wykonany jest bagażnik rowerowy, ma w większości przypadków drugorzędne znaczenie. Liczy się jakość wykonania oraz spasowania elementów, dzięki czemu konstrukcja może zachować odpowiednią trwałość i stabilność.

Rodzaj materiału staje się istotny dopiero w przypadku dużych, wielostanowiskowych platform. Wówczas modele wykonane z aluminium szczycą się o wiele mniejszą wagą, dzięki czemu można zapakować cięższe rowery. Każdy hak samochodowy ma określoną ładowność, której nie wolno przekraczać.

Bagażnik rowerowy na hak – na ile rowerów?

Popularne modele bagażników rowerowych mieszczą zazwyczaj od dwóch do czterech rowerów. Wygodne w obsłudze platformy są w stanie pomieścić obok siebie średniej wielkości rowery miejskie.

Jeśli jednak zamierzasz przewozić duże, ciężkie i masywne rowery, np. elektryczne, enduro, fatbike lub downhilowe, lepszym wyborem może okazać się nieco większy bagażnik, z nadprogramowym stanowiskiem. Dostępne są także specjalne adaptery umożliwiające przewiezienie dodatkowego roweru.

Przy wyborze platformy uwzględnij także maksymalny nacisk pionowy na hak oraz masę rowerów. W większości przypadków hak jest w stanie unieść maksymalnie od 75 do 100 kg, ale zdarzają się także modele o nośności rzędu 50 kg.

O ile cztery dobre rowery szosowe ważą około 30 kg, cztery elektryczne rowery MTB mogą ważyć już w okolicach 80 kg. Ze względu na ograniczenia wagowe, w wielu przypadkach dołożenie kolejnego roweru i tak nie będzie możliwe, więc nie ma sensu kupować bardzo dużej platformy na hak.

Model z odchylaniem – niezbędny, by wygodnie korzystać z bagażnika

Pokusa niskiej ceny może objawić się przykrą niespodzianką – brakiem odchylania bagażnika. Choć w niektórych modelach aut może nie być to wielkim problemem, w większości przypadków uniemożliwi dostęp do bagażnika od strony klapy. W praktyce trzeba będzie sięgać po akcesoria, składając oparcie tylnej kanapy lub jedynie delikatnie uchylając klapę.

Wyciągnięcie dużej walizki lub głębsze sięgniecie do bagażnika nie będzie możliwe bez ściągnięcia rowerów z bagażnika. Aby uniknąć takich niedogodności, upewnij się, że wybrany przez ciebie model bagażnika ma funkcję uchylania.

Zabezpieczenie antykradzieżowe bagażnika na hak

Mocowanie bagażnika do haka powinno być wytrzymałe i pewne, ale to nie koniec wymagań. Musi mieć także zabezpieczenie przed kradzieżą, które uniemożliwi zdjęcie całego bagażnika na postoju. W miejscowościach turystycznych, na stacjach paliw i na mocno zakorkowanych trasach złodzieje jedynie czyhają na niezabezpieczony rower czy niezamknięty kufer bagażowy.

Choć dobre bagażniki rowerowe mają także zabezpieczenie samych rowerów, warto i tak dokupić dodatkowe zapięcia rowerowe. Największą skutecznością cieszą się zabezpieczenia typu U-Lock, które są najtrudniejsze do sforsowania. Dobrej jakości zabezpieczenie rowerowe kupisz już za około 100 zł.

Bagażnik rowerowy na hak – przepisy

Przez długi czas kwestie prawne bagażników rowerowych na hak nie były uregulowane. Prowadziło to do kuriozalnej sytuacji, bowiem z jednej strony bagażnik zasłaniał tablicę rejestracyjną i utrudniał jej odczytanie. Z drugiej strony natomiast użytkowanie dodatkowej, trzeciej tablicy montowanej bezpośrednio na bagażniku rowerowym było nielegalne.

A ponadto nie można było odkręcić tylnej tablicy z samochodu i zamontować jej na bagażniku, w widocznym miejscu. W każdej konfiguracji jazda z bagażnikiem rowerowym groziła mandatem. Na szczęście obecnie ta absurdalna sytuacja została uporządkowana i chcąc legalnie przewozić rowery, wystarczy wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną. Koszt dodatkowej tablicy wraz z naklejkami to 53 zł.

Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 9 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1603) wymagane jest jednak poprawne zamontowanie i oświetlenie tablicy, co oznacza, że bagażnik musi mieć wtyczkę 13-pinową. Jazda z bagażnikami starego typu, wyposażonymi we wtyczkę 7-pinową, może zakończyć się mandatem.

Na co zwrócić uwagę, wybierając bagażnik rowerowy na hak?

Ceny bagażników rowerowych na hak wahają się od około 800 do 3000 zł. Taka rozpiętość cenowa nie jest przypadkowa. To jakości użytych materiałów oraz technologii w dużej mierzy zależy wygoda korzystania z bagażnika. Dobre bagażniki rowerowe na hak są stabilne i nie przenoszą żadnych drgań na konstrukcję samochodu. Zapewniają także dobre trzymanie rowerów, bez względu na konstrukcję ramy czy grubość rur. Czołowi producenci bagażników rowerowych to m.in. Atera, Thule, Interpack, Westfalia czy Whispbar.

Ważnym argumentem jest też wygoda obsługiwanych uchwytów. Przytwierdzenie roweru do bagażnika powinno być intuicyjne. Jeśli wymaga skomplikowanych, dwuręcznych czynności, może być niezbędna pomoc drugiej osoby.

Kupując platformę na rowery, sprawdź też rozstaw i ułożenie szyn na koła. Zbyt wąskie ustawienie rynien może sprawić, że nie uda się zamontować rowerów tuż obok siebie. W praktyce może okazać się, że bagażnik rowerowy na 4 rowery pomieści jedynie 3 lub nawet 2 rowery. Rozwiązaniem problemu jest czasem przekręcenie kierownicy lub zdjęcie koła, ale utrudni to każdorazowy montaż rowerów.

Jak zamontować bagażnik rowerowy na haku?

Zaletą platform rowerowych na hak jest możliwość szybkiego montażu i demontażu bagażnika. Dzięki temu tuż po powrocie z wyprawy możesz szybko zdemontować bagażnik i schować go w garażu. Takie rozwiązanie jest znacznie wygodniejsze niż monotonne dopasowywanie bagażnika do tylnej klapy czy każdorazowe zakładanie bagażnika dachowego.

Warunkiem bezproblemowego montażu jest jednak wybór modelu z systemem beznarzędziowym. Wystarczy wówczas nałożyć uchwyt na hak i przesunąć dźwignię. O skasowanie luzu dbają śruby regulacyjne, dzięki którym platforma nie będzie poruszać się na boki. Jeśli do założenia platformy potrzebne są narzędzia, cały proces będzie znacznie dłuższy. W wielu sytuacjach zniechęci cię to do spontanicznej, weekendowej wyprawy z rowerami.

Uchwyty bagażników rowerowych

Większość modeli platform rowerowych na hak jest uniwersalna, co znaczy, że bez trudu zamontujesz tam różnego rodzaju rowery. Warto jednak zwrócić uwagę na typ uchwytów przytrzymujących rower. Powinny być nie tylko solidne, ale i łatwe w regulacji. Szeroki zakres regulacji pozwala przymocować nie tylko rowery z klasyczną ramą męską, ale i rowery damskie, dziecięce lub niestandardowe, np. z baterią lub tylną amortyzacją.

Wszystkie uchwyty powinny pracować płynnie i bez większego wysiłku. W topowych modelach bagażników znajdziesz przesuwne platformy na koła, a także klamry obsługiwane pokrętłem. Uchwyty te mają wbudowane zabezpieczenie antykradzieżowe na klucz. Jeśli bagażnik dopasowany jest tylko do najpopularniejszych kształtów ram, niezbędne będzie dokupienie przejściówek.

Co warto dokupić do bagażnika rowerowego na hak?

Przewożenie rowerów na haku ma niemal same zalety. To najwygodniejszy i najbardziej praktyczny sposób, a przy okazji najbezpieczniejszy dla samochodu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że takie umiejscowienie rowerów nie sprzyja ich czystości. Błoto i inne zabrudzenia drogowe mocno osadzają się na tylnej klapie oraz jednośladach, więc warto je zabezpieczyć przed trudnymi warunkami. Możesz oczywiście skorzystać ze zwykłych pokrowców na rowery, ale mogą nie wytrzymać mocnego pędu wiatru. Dobrym pomysłem jest więc dokupienie dedykowanego pokrowca na rowery, przystosowanego do bagażników samochodowych. Tworzy on integralną całość z bagażnikiem rowerowym, więc nie powinien przemieszczać się podczas jazdy. Pokrowiec ochronny na rowery wyposażony jest dodatkowo w zintegrowaną kieszeń na tablicę ostrzegawczą, wymaganą w większości państw Unii Europejskiej.
Autor: Szymon Sonik