Data publikacji:

Jaki bagażnik rowerowy na hak? Przepisy drogowe

Rok 2020 dobitnie pokazał, że rower wciąż ma się bardzo dobrze. Doskonale nadaje się nie tylko do rekreacji, ale i do poruszania po zakorkowanych miastach. Ze sklepowych półek na pniu znikają najnowsze kolekcje, a wraz z nimi kwitnie sprzedaż bagażników rowerowych. Jaki bagażnik rowerowy na hak wybrać?

Jaki bagażnik rowerowy na hak

Platforma rowerowa na hak – jakie ma zalety?

Istnieje kilka rodzajów bagażników rowerowych, jednak to modele montowane na haku cieszą się największą popularnością. Mają wiele zalet, zwłaszcza w porównaniu do bagażników dachowych. Przede wszystkim nie podwyższają wysokości samochodu, dzięki czemu nie trzeba obawiać się wjazdu do parkingu podziemnego lub przejazdu pod niskim mostem. Nie wymagają też montażu relingów oraz bagażnika bazowego.

Dużo łatwiejsze jest samo umieszczenia rowerów na bagażniku, bowiem nie wymaga to unoszenia roweru nad samochód. Biorąc pod uwagę, że niektóre rowery elektryczne ważą nawet 30-40 kg, a współczesne SUV-y nie należą do najniższych samochodów, ma to ogromne znaczenie. Bagażniki na hak są jednocześnie bezpieczniejsze dla auta od tych montowanych na tylnej klapie, które mogą niszczyć lakier oraz doprowadzić do wygięcia metalowych rantów.  

Sprawdź również, jakie są zalety jazdy na rowerze.

Bagażnik rowerowy aluminiowy czy stalowy?

Materiał, z jakiego wykonany jest bagażnik rowerowy, ma w większości przypadków drugorzędne znaczenie. Liczy się jakość wykonania oraz spasowania elementów, dzięki czemu konstrukcja może zachować odpowiednią trwałość i stabilność.

Rodzaj materiału staje się istotny dopiero w przypadku dużych, wielostanowiskowych platform. Wówczas modele wykonane z aluminium szczycą się o wiele mniejszą wagą, dzięki czemu można zapakować cięższe rowery. Każdy hak samochodowy ma określoną ładowność, której nie wolno przekraczać.

Bagażnik rowerowy na hak – na ile rowerów?

Popularne modele bagażników rowerowych mieszczą zazwyczaj od dwóch do czterech rowerów. Wygodne w obsłudze platformy są w stanie pomieścić obok siebie średniej wielkości rowery miejskie.

Jeśli jednak zamierzasz przewozić duże, ciężkie i masywne rowery, np. elektryczne, enduro, fatbike lub downhilowe, lepszym wyborem może okazać się nieco większy bagażnik, z nadprogramowym stanowiskiem. Dostępne są także specjalne adaptery umożliwiające przewiezienie dodatkowego roweru.

Przy wyborze platformy uwzględnij także maksymalny nacisk pionowy na hak oraz masę rowerów. W większości przypadków hak jest w stanie unieść maksymalnie od 75 do 100 kg, ale zdarzają się także modele o nośności rzędu 50 kg.

O ile cztery dobre rowery szosowe ważą ok. 30 kg, cztery elektryczne rowery MTB mogą ważyć już w okolicach 80 kg. Ze względu na ograniczenia wagowe, w wielu przypadkach dołożenie kolejnego roweru i tak nie będzie możliwe, więc nie ma sensu kupować bardzo dużej platformy na hak.

Model z odchylaniem – niezbędny, by wygodnie korzystać z bagażnika

Pokusa niskiej ceny może objawić się przykrą niespodzianką – brakiem odchylania bagażnika. Choć w niektórych modelach aut może nie być to wielkim problemem, w większości przypadków uniemożliwi dostęp do bagażnika od strony klapy. W praktyce trzeba będzie sięgać po akcesoria, składając oparcie tylnej kanapy lub jedynie delikatnie uchylając klapę.

Wyciągnięcie dużej walizki lub głębsze sięgniecie do bagażnika nie będzie możliwe bez ściągnięcia rowerów z bagażnika. Aby uniknąć takich niedogodności, upewnij się, że wybrany przez ciebie model bagażnika ma funkcję uchylania.

Zabezpieczenie antykradzieżowe bagażnika na hak

Mocowanie bagażnika do haka powinno być wytrzymałe i pewne, ale to nie koniec wymagań. Musi mieć także zabezpieczenie przed kradzieżą, które uniemożliwi zdjęcie całego bagażnika na postoju. W miejscowościach turystycznych, na stacjach paliw i na mocno zakorkowanych trasach złodzieje jedynie czyhają na niezabezpieczony rower czy niezamknięty kufer bagażowy.

Choć dobre bagażniki rowerowe mają także zabezpieczenie samych rowerów, warto i tak dokupić dodatkowe zapięcia rowerowe. Największą skutecznością cieszą się zabezpieczenia typu U-Lock, które są najtrudniejsze do sforsowania. Dobrej jakości zabezpieczenie rowerowe kupisz już za ok. 100 zł.

Bagażnik rowerowy na hak – przepisy

Przez długi czas kwestie prawne bagażników rowerowych na hak nie były uregulowane. Prowadziło to do kuriozalnej sytuacji, bowiem z jednej strony bagażnik zasłaniał tablicę rejestracyjną i utrudniał jej odczytanie. Z drugiej strony natomiast użytkowanie dodatkowej, trzeciej tablicy montowanej bezpośrednio na bagażniku rowerowym było nielegalne.

A ponadto nie można było odkręcić tylnej tablicy z samochodu i zamontować jej na bagażniku, w widocznym miejscu. W każdej konfiguracji jazda z bagażnikiem rowerowym groziła mandatem.

Na szczęście obecnie ta absurdalna sytuacja została uporządkowana i chcąc legalnie przewozić rowery, wystarczy wyrobić trzecią tablicę rejestracyjną. Koszt dodatkowej tablicy wraz z naklejkami to 53 zł.

Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 9 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. z 2015 r. poz. 1603) wymagane jest jednak poprawne zamontowanie i oświetlenie tablicy, co oznacza, że bagażnik musi mieć wtyczkę 13-pinową. Jazda z bagażnikami starego typu, wyposażonymi we wtyczkę 7-pinową, może zakończyć się mandatem.

Autor: Szymon Sonik