Data modyfikacji:

Jak dobrać kask rowerowy? Rozmiary kasków

Choć kask rowerowy nie jest wymagany przepisami, większość świadomych rowerzystów nie rusza się bez niego na trening. Coraz częściej sięgają po niego także osoby dojeżdżające rowerem do szkoły lub pracy. Kluczem do komfortowej jazdy jest dobranie odpowiedniego rozmiaru, dlatego podpowiadamy, jak to zrobić.

jak dobrać kask rowerowy

Jak dobrać kask rowerowy?

Jak dobrać rozmiar kasku?

Rozmiar kasku rowerowego dobierany jest na podstawie obwodu głowy. Aby go zmierzyć, użyj miary krawieckiej lub sznurka. Obwód mierz w najszerszym punkcie głowy, ok. 1 cm nad brwiami i uszami. Aby wynik pomiaru był wiarygodny, taśma miernicza musi ściśle przylegać do głowy, ale nie może jej ściskać. Typowe rozmiary kasków dla dorosłych mieszczą się w przedziale od ok. 50 cm do 63 cm.

Po uzyskaniu pomiaru porównaj go z tabelą rozmiarów producenta kasku. Zakres regulacji wynosi ok. 5 cm, a niektóre rozmiary mogą na siebie nachodzić. Co zrobić w takim przypadku? Najlepiej wybrać ten rozmiar, w którym twój wynik wypada pośrodku zakresu.

Jeśli jednak musisz wybierać pomiędzy dwoma rozmiarami, w większości sytuacji lepszym wyborem będzie mniejszy kask. Dzięki temu będzie lepiej przylegał do głowy, a i jego wygląd będzie znacznie lepszy. Zbyt duże kask sprawi, że twoja głowa będzie wyglądać jak grzybek.

Sprawdź również, jakie są zalety jazdy na rowerze.

Liczy się nie tylko obwód głowy

Po zmierzeniu obwodu głowy i dopasowaniu na tej podstawie rozmiaru kasku, pora na przymiarkę co najmniej kilku modeli. Kaski różnią się głębokością oraz wyprofilowaniem wyściółki, więc nie będą pasować do każdego typu głowy.

Dobrze dopasowany kask to taki, który ściśle przylega do głowy i nie porusza się na boki nawet wtedy, gdy nie jest zapięty oraz dociśnięty pokrętłem. Nie powinien także uciskać ani wbijać się w głowę. Wiele zależy od komfortowej oraz regulowanej wyściółki. W tanich kaskach rowerowych jest ona cienka i nie stabilizuje kasku.

Typy kasków rowerowych

  • MTB (górski) – najpopularniejszy typ kasku rowerowego. Jest lekki i wyposażony w liczne otwory wentylacyjne. Ma mocno zabudowaną potylicę i chroni przed upadkiem na tył głowy. Najczęściej wyposażony jest w dodatkowy daszek chroniący przed słońcem, który można odpiąć. Wiele modeli kasków wyposażonych jest w niewielką lampkę zasilaną bateriami. To najbardziej uniwersalny typ kasku, nadający się zarówno do jazdy rekreacyjnej, jak i sportowej.
  • Szosowy – aerodynamiczny i bardzo lekki typ kasku, przeznaczony do jazdy z dużą prędkością. Ma bardzo opływowy kształt i nie chroni głowy tak dobrze, jak kask MTB. Minimalistyczna konstrukcja równoważona jest jednak najnowocześniejszymi i skomplikowanymi materiałami oraz technologiami. Często kaski mają dodatkowy szkielet wykonany z lekkich materiałów (np. włókna węglowego) oraz mają specjalną wkładkę (np. MIPS), która przesuwa się po uderzeniu głową. To dodatkowa amortyzacja pochłaniająca energię.
  • Miejski – kaski miejskie, czyli tzw. orzeszki, to propozycja na krótkie dojazdy do pracy czy szkoły. Zazwyczaj nie mają zbyt wielu otworów wentylacyjnych, a ich stylistyka pasuje nawet do garnituru czy marynarki. Nowoczesny wygląd idzie w parze z praktycznością, bowiem do kasków miejskich można dokupić dodatkowe akcesoria, np. blendy przeciwsłoneczne, przezroczyste osłony przed wiatrem czy ocieplacze uszu.
  • Czasowy – przypominający łezkę kask do jazdy czasowej lub triatlonu. Ma bardzo opływowy kształt, zapewniający maksymalną aerodynamikę. Nie jest jednak polecany amatorom, bowiem nie jest wentylowany i długotrwała jazda w nim może być niekomfortowa.
  • Full face – chroni całą głowę, włącznie ze szczęką i przypomina kaski motocyklowe. Przeznaczony jest do zjazdów enduro. Często używany jest wraz z goglami.

Technologia wykonania kasku rowerowego

Nowoczesne kaski rowerowe produkowane są w technologii in-mold. W starszych konstrukcjach zewnętrzna skorupa była przyklejana lub zgrzewana z pianką EPS. Podczas wypadku niejednokrotnie dochodziło do oderwania skorupy, przez co kask tracił swoją wytrzymałość. Technologia in-mold polega na wstrzyknięciu pianki EPS do zewnętrznej skorupy, co pozwala na trwałe połączenie obu elementów.

Innym ważnym system, o jakim warto wspomnieć, jest technologia MIPS (Multi-directional Impact Protection System). Jest to swojego rodzaju szkielet, który pozwala wkładce na niewielkie ruchy względem warstwy pochłaniającej energię. Dzięki systemowi MIPS, po uderzeniu głową w przeszkodę lub asfalt, wkładka delikatnie przesunie się względem kasku i wytraci część energii oraz rozproszy ją na większym obszarze.

Dodatkową ochronę podczas wypadku zapewnia wewnętrzny szkielet zatopiony w piance EPS. To wykonany z lekkich włókien stelaż, który utrzyma fragmenty polistyrenu na miejscu nawet po całkowitym pęknięciu kasku. W innym wypadku kask mógłby rozpaść się na części i zsunąć z głowy.

Wygoda noszenia kasku

Dobranie odpowiedniego rozmiaru jest kluczowe dla wygody noszenia kasku, ale nie można zapomnieć o innych czynnikach. Jeśli zamierzasz pokonywać duże dystanse i to nawet podczas największych upałów, zwróć uwagę na liczbę otworów wentylacyjnych. Im więcej, tym lepiej. Te przednie powinny mieć jednak wbudowaną siateczkę, zabezpieczającą przed wlatywaniem owadów.

Podczas wyboru kasku zwróć także uwagę na jego ciężar. Kaski o wadze większej niż 400 g nadają się jedynie do sporadycznego użytku na krótkich dystansach. Waga tych najlepszych modeli oscyluje w okolicy 200 g. Na komfort użytkowania wpływ ma również jakość wyściółki.

Renomowani producenci, np. Abus. Giro, Bontrager, Uvex czy Brooks, zazwyczaj najlepiej odrabiają zadanie domowe i tworzą wygodne, dobrze wyprofilowane kaski. Zwróć uwagę na to, czy wkładka jest wyciągana – warto ją regularnie prać, bo już po kilku jazdach nabierze nieprzyjemnego zapachu.

Autor: Szymon Sonik