Województwo zachodniopomorskie to, obok małopolskiego, jedno z najbardziej atrakcyjnych rowerowo miejsc w Polsce. Piękne szlaki rowerowe i dobrze rozwinięta infrastruktura każdego roku przyciągają miłośników dwóch kółek. Jakie miejsca na Pomorzu Zachodnim warto zobaczyć? Oto przegląd najpiękniejszych tras rowerowych w Zachodniopomorskiem.
Skąd taka popularność tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim? Zachodniopomorskie jest, obok Małopolski, jedynym województwem realizującym sieć szlaków rowerowych na europejskim poziomie. Sieć ta wykorzystuje w dużej mierze nieczynne linie kolejowe, a konkretnie ich dawny ślad oraz niezbędną infrastrukturę, tj. nasypy, mosty, przekopy czy wiadukty.
Pozwala to zmniejszyć koszty inwestycji, a także zbudowanie długich i dobrze przemyślanych szlaków odizolowanych od ruchu samochodowego. To znaczna przewaga nad szlakami rowerowymi prowadzonymi przez ruchliwe drogi oraz nieprzejezdne ścieżki.
Sprawdź również, jakie są najlepsze trasy rowerowe w Wielkopolsce.
Zachodniopomorskie trasy rowerowe oferują pomysły zarówno na kilkudniową wyprawę rowerową, jak i weekendową przejażdżkę z rodziną. Dzięki zapoczątkowanemu w 2014 projektowi spójnej sieci dróg, poszczególne trasy prowadzą do najciekawszych atrakcji w regionie, z atrakcjami Morza Bałtyckiego na czele. Z tego względu wybieranie fragmentów tras, a także komunikacja między nimi, jest bardzo prosta, a podążanie wzdłuż trasy nie wymaga skomplikowanych umiejętności nawigacyjnych.
Jak przygotować się do zachodniopomorskich tras rowerowych? Jednym z plusów infrastruktury Pomorza Zachodniego jest wysoka jakość tras, dzięki czemu duża część szlaków jest bardzo łatwa. Liczne kilometry szlaków wykonane są z równego asfaltu, ogrodzonego słupkami zapobiegającymi uszkodzeniu nawierzchni przez leśników, rolników czy miłośników off roadu.
Na uwagę zasługuje też czytelne oznakowanie tras w postaci pomarańczowych i niebieskich tablic z piktogramami wskazującymi najpotrzebniejsze informacje. Dzięki nim bez trudu odnajdziesz pobliskie miejsca odpoczynku, atrakcje, hotele czy sklepy.
Wypad na zachodniopomorskie szlaki rowerowe nie wymaga więc szczegółowego planowania tras, przeglądania map oraz zabierania ze sobą nawigacji. Krótkie i popularne trasy rowerowe można przejechać nawet na rowerze miejskim, dziecięcym czy szosowym. Proponujemy jednak wybór roweru crossowego, trekkingowego lub gravelowego, które łączą dobre właściwości w terenie oraz na asfalcie. Klasyczny rower MTB też znajdzie zastosowanie, choć na odcinkach asfaltowych nie będzie aż tak szybki.
Szlak Velo Baltica to część europejskiej trasy dookoła Morza Bałtyckiego Eurovelo 10. Część szlaku pokrywa się jednak z innym międzynarodowym szlakiem, czyli Eurovelo 13 (szlak Żelaznej Kurtyny). Znaczna większość trasy wytyczona jest w miejscach o zerowym lub minimalnym ruchu samochodowym. Przeważają drogi leśne, świeżo wybudowane drogi rowerowe oraz drogi publiczne o małym natężeniu ruchu.
Ogromną zaletą trasy rowerowej Velo Baltica jest to, że wiedzie ona wzdłuż nabrzeża Morza Bałtyckiego, a więc łączy najpopularniejsze miejscowości nadmorskie. Podążając trasą Velo Baltica, możesz zwiedzić m.in. Świnoujście, Międzyzdroje, Dźwirzyno, Rewal, Kołobrzeg, Ustronie Morskie, Gąski, Sarbinowo, Mielno, Niechorze, Mrzeżyno, Darłowo czy Jarosławiec. Każde z tych miejsc jest doskonałym punktem wypadowym do krótkich wycieczek rowerowych podczas urlopu nad morzem.
Blue Velo, zwane też Odrzańską Trasą Rowerową, to prawdziwa duma Pojezierza Zachodniego. Jest to jedna z najpopularniejszych tras, będąca jednocześnie ostatnim odcinkiem ogólnopolskiej trasy rowerowej wzdłuż Odry.
Wbrew nazwie, nie zawsze jednak biegnie wzdłuż Odry, a zahacza o ciekawsze punkty województwa zachodniopomorskiego. Prowadzi z Kostrzyna nad Odrą do Międzyzdrojów, a po drodze można zwiedzić m.in. Szczecin, Dębno, Trzcińsko-Zdrój, okolice jeziora Dąbie czy Gryfino.
Cały odcinek zachodniopomorski ma liczyć 275 km i łączyć Kostrzyn ze Świnoujściem. Zaletą szlaku rowerowego Blue Velo jest to, że prowadzi w większości poza drogami publicznymi – głównie nasypami kolejowymi oraz wałami przeciwpowodziowymi.
Pętla dookoła Zalewu Szczecińskiego to polsko-niemiecka inwestycja rowerowa o dużym potencjale. Wykorzystuje ona również fragmenty innych tras, m.in. Velo Baltica oraz Blue Velo. Łączna długość szlaku wynosi 292 km, z czego 182 km znajdują się po stronie polskiej. Choć pełna trasa nie jest jeszcze gotowa i powstają kolejne łączniki, już teraz wiele fragmentów zachęca do rodzinnych wycieczek rowerowych. Przewidywany termin oddania całego szlaku to rok 2023.
Już początek Trasy Pojezierzy Zachodnich znajduje się w niecodziennym i zachwycającym miejscu. Znak oznajmiający wjazd na trasę stoi już obok Rozlewiska Kostrzyneckiego w Dolinie Odry oraz malowniczo położonego, byłego mostu kolejowego w Siekierkach.
Trasa Pojezierzy Zachodnich prowadzi przez Trzcińsko-Zdrój, Myślibórz, Choszczno, Drawsko Pomorskie, Borne Sulinowo, Szczecinek, Biały Bór oraz inne warte odwiedzenia miejscowości. Podobnie jak inne zachodniopomorskie trasy, tak i Trasa Pojezierzy Zachodnich wykorzystuje nieużywaną infrastrukturę kolejową.
Z tego powodu jednymi z atrakcji tras rowerowych w Zachodniopomorskiem są nieczynne, zaniedbane dworce kolejowe (lub przerobione na mieszkania), kryjące pruską historię oraz byłe prowincje Prus, leżące obecnie na terytorium Polski.
Szlak rowerowy „Rowerem po Ziemi Choszczeńskiej” liczy 83 km, dzięki czemu idealnie nadaje się na jednodniową, krajoznawczą wycieczkę rowerową. Trasa opracowana przez oddział PTTK „Voyager” w Choszcznie rozpoczyna się i kończy w tejże miejscowości.
Prowadzi w głównej mierze przez mniejsze miejscowości, jednak nie brakuje na nim zabytków, pomników przyrody, lasów oraz jezior. Odbijając od głównego szlaku, można zwiedzić Sławęcin, Sulino i jezioro Klukom.
Jak sama nazwa wskazuje, tak i ta trasa wykorzystuje w głównej mierze dawne ślady kolei. Stary Kolejowy Szlak przecina region Pomorza Zachodniego z północy na południe, a punkt startowy mieści się w dwóch odnogach – Kołobrzegu i Mielnie.
Poprzez węzeł w Białogardzie łączy dwie nadmorskie miejscowości z Wałczem. Docelowo ma prowadzić w głąb Polski, ale na razie ma ok. 190 km, więc warto rozłożyć ją przynajmniej na dwa dni. Po połączeniu jej ze szlakiem Velo Baltica możesz także stworzyć ciekawą nadmorską pętlę.
Na trasie leży Drawski Park Krajobrazowy oraz Dolina Pięciu Jezior, które swoją panoramą mogą przypominać rejony górskie. Główne atrakcje szlaku to XX-wieczny pałac w Rąbinie, miasteczko Połczyn-Zdrój, średniowieczny Kościół w Lipiu oraz Park Żubra. Choć trasa jest przejezdna, niektóre fragmenty wymagają przejazdu przez ścieżki gruntowe czy piaszczyste.
Z tego względu wyrusz na nią np. rowerem górskim, trekkingowym lub gravelowym. Powrót ze Skrzatusza, czyli końcowego punktu, może być kłopotliwy, dlatego warto dojechać rowerem jeszcze dalej, do Piły.