Data publikacji:

Jaki bagażnik samochodowy na rowery wybrać?


Turystyka rowerowa przeżywa obecnie gwałtowny rozkwit. Piękne trasy rowerowe w Zachodniopomorskiem, w Małopolsce lub na Mazurach przyciągają miłośników jednośladów już od początku wiosny. Jaki bagażnik do przewozu rowerów wybrać, by bezpiecznie przewieźć jednoślady?
bagażnik rowerowy

Bagażnik rowerowy na dach – najtańsza propozycja


Jednym z najprostszych bagażników do przewozu rowerów jest ten montowany na dachu. To w zasadzie szyna na opony oraz belka przytrzymująca ramę roweru, stabilizująca rower w pionie. Tego rodzaju bagażnik rowerowy zamontujesz do dowolnego bagażnika bazowego. Obok znajdzie się jeszcze wystarczająco dużo miejsca, by przewieźć autobox dachowy. Jeśli zamierzasz zamontować kilka, a nie jeden bagażnik na rower, wybierz wąski i długi kufer.

Co zrobić w przypadku, gdy nie mamy bagażnika bazowego? Alternatywą jest zamontowanie roweru na dachu za pomocą przyssawek. Wbrew pozorom, udźwig takiego bagażnika dachowego jest duży i pozwala przewieźć nawet ciężkie rowery (do 25 kg). Przyssawki na tylne koło i przednią piastę montowane są niezależnie od siebie i mogą być przyczepione do metalowego lub szklanego dachu.


Jakie są plusy bagażników dachowych? Największym z nich jest cena. Uchwyt mocowany do bagażnika bazowego można zakupić nawet poniżej 100 zł. Znacznie droższe są bagażniki na przyssawki, których ceny rozpoczynają się od ok. 600 zł. Model mieszczący dwa rowery to wydatek ok. 1000 zł. Rower zamontowany na dachu nie ogranicza dostępu do bagażnika, co ma duże znaczenie w trakcie podróży.

Do minusów dachowego bagażnika rowerowego można zaliczyć to, że znacznie zwiększa on wysokość pojazdu. Wpływa to nie tylko na stabilność pojazdu, ale i ogranicza możliwości. Z takim zestawem trudno wjechać do parkingu podziemnego lub przejechać pod niskim mostkiem. Problematyczne jest też samo umieszczenie roweru na dachu, zwłaszcza na wysokich SUV-ach. Uniesienie ciężkiego roweru elektrycznego na wysokość niemal dwóch metrów to trudne zadanie. 

Bagażnik rowerowy na klapę bagażnika – uniwersalne rozwiązanie?


Jeśli nie chcesz montować bagażnika bazowego i zależy ci na szybkim przystosowaniu samochodu do przewozu rowerów, idealnie sprawdzi się bagażnik rowerowy na klapę. Montuje się go za pomocą haków i pasów stabilizujących. Bagażnik opiera się o klapę poprzez orurowanie pokryte gąbką, jednak warto wyregulować go w taki sposób, by nie napierał punktowo na szybę. Bagażniki do przewozu rowerów na klapie są najbardziej uniwersalne i pasują do wielu modeli. Można je zamontować nie tylko na autach typu kombi czy hatchback, ale też na wielu liftbackach, SUV-ach, minivanach, sedanach czy nawet coupe. Szczegółową listę kompatybilnych modeli aut znajdziesz na stronie internetowej producenta bagażnika.

Ceny bagażników rowerowych na klapę bagażnika rozpoczynają się już od ok. 300 zł, ale nie warto szukać najtańszych. Źle dopracowane modele mogą uszkodzić elementy metalowe bagażnika, a ich pokrętła regulacyjne nie zapewniają odpowiedniej stabilności. Poprawne zamontowanie bagażnika na pokrywie bagażnika może być trudne. Aby uniknąć odrapania lakieru i wgniotek, wybierz model renomowanego producenta bagażników rowerowych, np. Thule, Menabo, Aguri, Fabbri czy Peruzzo.

Przewożenie rowerów na klapie bagażnika jest nieco wygodniejsze, bo nie wymaga podnoszenia roweru wysoko. Zamontowanie kilku rowerów na tylnej klapie to dosłownie chwila. Trzeba jednak liczyć się z tym, że mocno wystające zza samochodu rowery wpłyną negatywnie na spalanie samochodu. Aby nie działały niczym żagiel, warto zamontować bagażnik możliwie nisko. Minusem bagażnika na tylną klapę samochodu jest także utrudniony dostęp do bagażnika. O ile jeden rower szosowy da się podnieść, kilka ciężkich rowerów MTB uniemożliwi ci otwarcie tylnej klapy. 

Bagażnik rowerowy na hak – popularny wybór


Nie bez przyczyny najczęstszym wyborem kierowców jest bagażnik rowerowy na hak. Osobna platforma ma wiele plusów. Przede wszystkim żaden element bagażnika i roweru nie styka się z karoserią samochodu, więc nie musisz obawiać się odprysków i odrapań. Dodatkowo włożenie roweru na platformę jest bajecznie proste. Nie wymaga unoszenia roweru na dużą wysokość ani umieszczania go w wąskich uchwytach. Rower opiera się na rynnie i przymocowany jest dodatkowym pałąkiem. Standardowe platformy na rowery mają od dwóch do czterech miejsc na rowery.

Decydując się na bagażnik rowerowy montowany na haku holowniczym, trzeba mieć świadomość kilku spraw. Przede wszystkim bagażnik zasłania rejestrację, dlatego należy wyrobić nową, trzecią tablicę rejestracyjną. Przekładanie tylnej tablicy na bagażnik jest zabronione. Koszt trzeciej tablicy z flagą Polski to 146 zł, a z flagą Unii Europejskiej – 53 zł. Montaż rowerów na platformie ograniczy też dostęp do bagażnika. Warto więc wybrać model odchylany, zapewniający większą ilość miejsca. Jeśli zaś chodzi o umiejscowienie rowerów, ma ono zalety i wady. Z jednej strony rowery można łatwo zamontować i nie wpływają one tak mocno na aerodynamikę. Z drugiej strony mocno brudzą się w trakcie jazdy i ląduje na nich całe błoto spod kół. Warto więc przykryć je przed trasą specjalnymi pokrowcami. 

Jaki bagażnik do przewozu rowerów wybrać?


Powyżej wymieniliśmy najważniejsze plusy i minusy najpopularniejszych bagażników do przewozu rowerów. Każdy z tych systemów ma inne cechy i musisz dobrać ten, który najlepiej odpowiada twoim potrzebom. Włożenie na dach roweru szosowego o wadze 7 kg nie sprawi problemu, jednak zapakowanie czterech stalowych rowerów zjazdowych może być nie lata problemem.

Analizując wszystkie opcje, należy wziąć pod uwagę nie tylko charakterystykę bagażników, ale i budowę samochodu. Nie na każdym modelu da się zamontować bagażnik na klapę i nie zawsze rower zmieści się bezproblemowo na dachu. Cenne informacje znajdziesz na forum internetowym dotyczącym twojego modelu samochodu. Doświadczenia i porady kierowców pozwolą ci rozwiać problemy i dobrać najlepszy system. 
Autor: Szymon Sonik