Data publikacji:

Dobór ramy do roweru - na co zwrócić uwagę?

Dobór ramy do roweru jest niezwykle istotny, ponieważ ma ogromny wpływ na komfort jazdy. Jeśli chcesz pokonywać wiele kilometrów i cieszyć się jazdą na dwóch kółkach, to koniecznie sprawdź, jak dobrać ramę do swoich potrzeb. 

Polecamy: Rower górski – jak wybrać?

dobór ramy roweru

Jaką ramę rowerową wybrać? 

Ramy szosowe - przeznaczone są do jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Sylwetka rowerzysty jest pochylona w dół, przez co przyjmuje on aerodynamiczną pozycję. Ramy rowerowe szosowe są dostępne w dwóch wersjach. Rowery wyścigowe mają geometrię, która ma zapewnić jak najlepsze rezultaty podczas jazdy. Pozycja jest jeszcze bardziej pochylona i nieco bardziej agresywna. Jednak dla amatorów kolarstwa przygotowano rowery endurance, na których pozycja jest nieco bardziej wyprostowana, przez co bez bólu pleców można przejechać wiele kilometrów. 

Ramy górskie 

Ramy górskie stanowią największą grupę spośród wszystkich. Jak sama nazwa wskazuje, są one dedykowane do jazdy po nieco trudniejszym terenie. W segmencie rowerów górskich wyróżniamy następujące ramy: 

  • Cross Country (XC) - tego typu rowery służą do ścigania po górskich ścieżkach. Geometria została zaprojektowana tak, aby było możliwe wygodne pokonywanie wzniesień, a także szybkie zjeżdżanie;
  • rowery enduro - w tym wypadku rama ma zapewnić użytkownikowi jak najlepszą pozycję na zjaz-dach. To z kolei utrudnia podjeżdżanie, dlatego rowery enduro na długich dystansach nie radzą sobie aż tak dobrze, jak wersje XC. Jednak na zjazdach geometria daje przewagę, co w połączeniu z pełnym zawieszeniem pozwala na szybkie pokonywanie poszczególnych odcinków;
  • ramy miejskie/trekkingowe - w przypadku tych rowerów chodzi przede wszystkim o jak najwygodniejszą pozycję za kierownicą. W ten sposób bez problemu wybierzesz się na weekendową wycieczkę. Swoim wyglądem rowery miejskie i trekkingowe nawiązują trochę do wersji szosowych. Istotą jest tutaj jak najbardziej wyprostowana pozycja i możliwość przejechania wielu kilometrów. Rowery miejskie od trekkingowych nie różnią się aż tak bardzo. Wersje miejskie mają cieńsze opony i raczej nie nadają się do jazdy po bezdrożach. Takie możliwości oferują już ramy trekkingowe, które są wspomagane przez przedni amortyzator; 
  • ramy gravelowe - coraz popularniejszą grupę stanowią ramy gravelowe, które wywodzą się od szo-sówek. Rama ma trochę wygodniejszą pozycję i dodatkowo pozwala na mocowanie błotników, oświetlenia oraz bagażnika. Takie rowery sprawdzą się doskonale do podróży po leśnych, mniej wymagających ścieżkach. 

Jaki materiał ramy rowerowej będzie najlepszy? 

Włókno węglowe 

Takie ramy są stosowane w najdroższych rowerach. Włókno węglowe jest przede wszystkim niezwykle lekkie oraz wytrzymałe. W ten sposób można zaprojektować rower, który będzie lepiej się prowadził. Carbon to również materiał, który wyróżnia się doskonałą sztywnością. Z tego powodu stosuje się go w wyścigowych rowerach szosowych i górskich. Do minusów należy zaliczyć wysoką cenę, a także bardzo wysokie koszty ewentualnej naprawy. 

Stal 

Stalowe ramy przede wszystkim dobrze tłumią drgania, co przy rowerach bez amortyzacji jest niezwykle ważne. Do plusów należy zaliczyć również atrakcyjną cenę i niski koszt naprawy. Tanie rowery opierają się właśnie na stalowych konstrukcjach. Największym minusem jest przede wszystkim waga. Stalowe ramy są bardzo ciężkie. 

Aluminium 

Aluminiowe ramy stanowią doskonały kompromis pomiędzy włóknem węglowym, a stalą. Producenci stosują ten materiał w zdecydowanej większości rowerów. Powodem jest doskonały stosunek jakości do ceny. Takie ramy są lekkie, sztywne i całkiem wytrzymałe. Przy wykorzystaniu nowych technologii można zaprojektować rower, który nie będzie miał widocznych spawów, a jego sztywność będzie na przyzwoitym poziomie. Być może do wyścigowych zastosowań nie jest to najlepszy wybór, ale dla przeciętnego użytkownika rower z aluminiową ramą będzie jak najbardziej odpowiedni. 

Jak dobrać rozmiar ramy do wzrostu? 

Dobór ramy do wzrostu wbrew pozorom nie jest tak trudny, jak mogłoby się wydawać. W pierwszej kolejności należy zmierzyć odległość pomiędzy podłożem a kroczem. Następnie uzyskany wynik mnożymy przez wartość podaną dla danego typu roweru. Wynik w rowerach górskich mnożymy przez 0,57, w rowerach szosowych trekkingowych, crossowych przez 0,63, natomiast w rowerach szosowych przez 0,66. Po uzyskaniu wyniku dzielimy go przez wartość 2,54. Wynik powinien podpowiedzieć nam, jaki rozmiar ramy rowerowej wybrać. 

Podczas zakupów warto skorzystać również z tabel rozmiarów przygotowywanych przez producentów. Takie informacje dodatkowo ułatwiają wybór. Należy też pamiętać, że nie zawsze otrzymany wynik będzie gwarantował, że dany rozmiar jest dla nas idealny. Rowerzyści, którzy ścigają się, poszukują ramy, która będzie zwinna i łatwa w prowadzeniu. Takie możliwości zapewniają zwykle mniejsze rozmiary. Jeśli nie masz pewności, czy dana rama jest dla ciebie odpowiednia, to koniecznie skontaktuj się ze sprzedawcą. Fachowcy z pewnością pomogą w wyborze odpowiedniego roweru. 

Zakup roweru to nie tylko rama. Zwróć uwagę na inne komponenty! 

Sam dobór ramy do roweru to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej. Oczywiście jest ona najważniejszym elementem, ale bez odpowiednio dobranych komponentów jazda może nie wydawać się tak przyjemna, jak początkowo zakładano. Przede wszystkim zastanów się, jaki rozmiar kół będzie dla ciebie odpowiedni. Za standard uznajemy rowery na kołach 29-calowych, choć dużą popularnością cieszą się rowery 27,5-calowe oraz 26-calowe. Na komfort jazdy wpływ ma widelec amortyzowany, a także ilość dostępnych biegów. 

Autor: Bartłomiej Mazurek