Mimo, że jego nazwa sugeruje jedynie przeznaczenie na górskie szlaki, można nim pokonywać również miejskie trasy. Podpowiadamy, jak wybrać rower górski, aby sprawdzał się zarówno na leśnych czy kamienistych drogach lub piachu, a także na asfalcie w mieście.
W pierwszej kolejności podczas kupowania roweru miejskiego musisz określić, w jakich warunkach będziesz najczęściej jeździł. Na górskie wycieczki w zróżnicowanym terenie, maratony rowerowe lub wyścigi XC potrzebny będzie Ci model cross country wyposażony w przednią albo pełną amortyzację. Na urozmaicone nawierzchnie najlepiej wybrać wersję trailową, czyli rower zwany ścieżkowcem. Do wymagających, stromych zjazdów przyda się jednoślad downhillowy (DH), a do ekstremalnych zjazdów i podjazdów oraz jazdy po trasie z licznymi przeszkodami świetnie nada się FR (freeride). Natomiast model enduro spisze się na trudnym, zróżnicowanym terenie.
Istotny jest rozmiar ramy. Najczęściej jest on wyrażany w calach, rzadziej stosuje się znakowanie S do XL. W doborze odpowiedniej wysokości ramy może pomóc Ci sprzedawca. Możesz też zrobić to samodzielnie, mierząc odległość między górną rurą ramy a kroczem – stojąc nad rowerem powinna ona wynosić długość dłoni. Innym sposobem jest pomnożenie odległości od podłoża do wysokości krocza (cm) przez 0,57. Wynik, który otrzymasz musisz przeliczyć na cale (2,54 cm = 1 cal).
Kolejna kwestia mająca znaczenie przy wyborze roweru górskiego to materiał, z którego została wykonana rama. Model aluminiowy jest lekki, ale nie amortyzuje tak dobrze drgań jak wersja stalowa.
Wybierając rower górski możesz kupić model z kołami wielkości 26 lub 29 cali. Zwróć uwagę na to, czy ich obręcze wyprodukowano z trwałych stopów, a bieżnik jest agresywny i szeroki. Ważna jest także amortyzacja. Możesz sięgnąć po model jedynie z przednią amortyzacją lub wybrać konstrukcję, gdzie jest ona częściowa albo pełna, czyli przednia i tylna. Kupując rower górski, upewnij się również, że zamontowane w nim hamulce są mocne i szybko reagują na uścisk. Ponadto, musisz pamiętać, że ten model jednośladu pozbawiony jest dodatków typu błonniki, dzwonek, oświetlenie, bagażnik, podnóżek czy osłona na łańcuch. Te akcesoria musisz kupić oddzielnie.