Regulacja hamulców rowerowych to czynność, z którą nie musisz udawać się do serwisu. Bez trudu wykonasz to samodzielnie przy użyciu podstawowych narzędzi. Jak regulować hamulce w rowerze, by działały skutecznie, pewnie i bez nieprzyjemnych pisków?
Polecamy: Ranking rowerów trekkingowych
W trakcie pokonywania kolejnych kilometrów klamka hamulca rowerowego może zapadać się coraz głębiej. To normalne zjawisko i wynika ze zużycia klocków hamulcowych. Warto zadbać o rower i wyregulować hamulce.
Aby utrzymać pracę klamki w takim samym zakresie, stosuje się więc śrubę baryłkową napinającą linkę hamulcową. Zazwyczaj znajduje się ona w pobliżu samej klamki, ale w niektórych konstrukcjach znajdziesz ją także na pancerzu linki lub w okolicy hamulca. Taka podstawowa regulacja w wielu przypadkach będzie wystarczająca.
Sprawdź również, jakie są wady i zalety jazdy na rowerze.
Napięcie linki hamulca to jednak dopiero początek pracy z idealnym ustawieniem hamulców. Na ich prawidłową pracę ma wpływ o wiele więcej czynników. Czym właściwie musisz się zająć, chcąc wyregulować hamulce?
Hamulce tarczowe to we współczesnych rowerach codzienność. Pojawiają się już nie tylko w wyczynowych rowerach MTB, ale i trekkingowych, szosowych oraz miejskich modelach. Choć cenione są za doskonałą siłę hamowania, dobrą modulację (dozowanie siły hamowania) oraz dobrą sprawność w deszczu, nie dotyczy to wszystkich modeli. Od najtańszych mechanicznych hamulców tarczowych niejednokrotnie lepszym wyborem okażą się klasyczne hamulce typu v-brake.
W regulacji hamulców tarczowych kluczowe jest ustawienie zacisku. Za pomocą śrub imbosowych należy skorygować pozycję zacisku w taki sposób, by okładziny znalazły się możliwie blisko tarczy. Podczas tej czynności cały czas sprawdzaj, czy podczas obrotu koła klocek nie ociera się o tarczę.
W pierwszej kolejności ustaw pozycję całego zacisku (z okładziną nieruchomą), a następnie odległość ruchomego ramienia z okładziną. Na koniec sprawdź naprężenie linki. Klamka hamulca powinna „łapać” stosunkowo szybko i pod żadnym pozorem nie może dotykać kierownicy.
Tarczowa rewolucja zdobywa coraz śmielej nieco bardziej konserwatywne kolarstwo szosowe, ale w dalszym ciągu łatwo się spotkać z klasycznymi hamulcami szosowymi. Wyregulowanie takich hamulców ogranicza się właściwie do równego osadzenia klocków hamulcowych oraz odpowiedniego naciągnięcia linki.
Co do klocków, ich praca nie zawsze jest symetryczna. Hamulce szczękowe single pivot osadzone są na jednym trzpieniu, co sprawia, że prawe ramię wychyla się nieco inaczej niż lewe. W niektórych przypadkach jeden klocek może więc wędrować nieco wyżej lub niżej niż drugi. Są to jednak różnice minimalne i żaden z klocków nie może ocierać o oponę lub zjeżdżać z obręczy.
Przed długi czas hamulce typu v-brake dominowały w rowerach górskich. Dziś można je spotkać jedynie w najtańszych modelach, a swoją pozycję straciły na rzecz hamulców tarczowych. Nie oznacza to jednak, że są nieskuteczne. Dobrze wyregulowane hamulce v-brake mogą mieć równie dużą siłę hamowania, jak popularne tarczówki.
Do regulacji hamulców v-brake potrzebujesz jedynie klucza imbusowego (do odkręcenia linki). W pierwszej kolejności zdejmij fajkę hamulca i rozepnij szczęki. Wkręć maksymalnie śrubę baryłkową znajdującą się przy klamce hamulcowej, a następnie poluzuj śrubę mocującą linkę w ramieniu hamulca.
Mając rozwarte szczęki hamulca, oceń stań klocków. Jeśli są mocno wytarte, wymień je na nowe. Świeże klocki hamulcowe zamontuj w taki sposób, aby równo przylegały do obręczy koła. Pamiętaj o tym, by pomiędzy uchwytem na fajkę linki a drugim ramieniem było przynajmniej 39 mm przerwy. Dzięki temu hamulce będą pracować precyzyjnie i z dużą siłą. Przykręć linkę hamulca.
Upewnij się, że oba ramiona poruszają się w ten sam sposób. Ewentualne dysproporcje można wyrównać śrubami regulacyjnymi znajdującymi się po obu stronach lub po jednej ze stron.