Data modyfikacji:

Morsowanie w domu - czy jest to możliwe?

Jeszcze kilka lat temu morsowanie było hobby nielicznych osób. Obecnie jest to topowe zajęcie wielu odważnych w sezonie jesienno-zimowym. Widać to szczególnie w weekendy w godzinach porannych i okołopołudniowych. Jeśli zanurzanie się w lodowatej wodzie rzeki, jeziora lub morza wydaje ci się niewykonalne w twoim przypadku, a jednak chcesz wzmocnić odporność poprzez morsowanie, zacznij małymi krokami - rozpocznij morsowanie w domu. To możliwe! Przygotowaliśmy dla ciebie poradnik, jak bezpiecznie morsować w domu. Opisujemy, jak zacząć morsować krok po kroku.
morsowanie w domu

Morsowanie w domu

Zalety zimowych kąpieli

Morsowanie pozytywnie wpływa na odporność organizmu. Przynosi także poprawę stanu zdrowia w obszarach:
  • redukcja stresu,
  • łagodzenie bólu mięśni (zwłaszcza po intensywnym treningu),
  • poprawa krążenia i termoregulacji,
  • zmniejszenie stanów zapalnych,
  • walka z cellulitem i ujędrnienie skóry,
  • poprawa samopoczucia.

Przyjmuje się też, że morsowanie wpływa na organizm człowieka odmładzająco. Starsi ludzie, którzy korzystają regularnie z zimnych kąpieli, są zdrowsi i okazują większą radość z życia. Morsowanie przyspiesza także regenerację ciała. Sportowcy schładzają zmęczone, obolałe kończyny w lodowatej wodzie. Uwalniają się wtedy betaendorfiny, które mają działanie zbliżone do morfiny uśmierzającej ból.

Morsowanie w domu to także niezła zabawa w gronie rodziny i znajomych.

Morsowanie w domu - jak zacząć?

Popularną metodą przygotowania się do morsowania w rzece jest także chodzenie boso po chłodnym, naturalnym podłożu, na przykład w przydomowym ogrodzie. Ważny aspekt stanowi wykonanie rozgrzewki. Nie może być ona jednak zbyt intensywna, by nie dopuścić do przegrzania i spocenia ciała, a następnie do szybkiego wychłodzenia w lodowatej wodzie. Wykonaj bieg w miejscu albo trucht na niewielkiej odległości. Bieganie otwiera naczynia krwionośne, wysyca tkanki tlenem i wzmacnia układ krążenia. To jedna z najbardziej polecanych metod na rozgrzewkę przed morsowaniem. I… nawet w domu… potrzebujesz czapki i rękawiczek. Sprawiają one, że odczuwane zimno jest mniej dokuczliwe.

Morsowanie pod prysznicem - przygotowanie do morsowania na świeżym powietrzu

Chcąc rozpocząć morsowanie, zacznij od zimnego prysznicu w domu, czyli kilkuminutowego, codziennego natryskiwania się wodą o temperaturze około 10°C. Najpierw wykąp się w dogodnej dla siebie temperaturze, a na koniec przekręć kurek na maksymalnie zimną wodę. Minuta (lub dwie) chłodnego strumienia pozwoli ci stopniowo przyzwyczajać się do warunków panujących w otwartych zbiornikach, a jednocześnie nie doprowadzi cię do wyziębienia. Morsowanie pod prysznicem polega na oblewaniu całego ciała lub wybranych partii (uda, pośladki, plecy, ramiona). Morsowanie w domu ma też niezwykle ważny aspekt psychologiczny - łagodzi obawy przed zanurzeniem się w lodowatej wodzie, powoli przyzwyczajając ciało i umysł do nietypowych warunków.

Morsowanie w wannie krok po kroku

Wiele morsów domowych mówi, że łatwiejsze jest dla nich spokojne wejście do wanny wypełnionej lodowatą wodą niż wytrwanie w zimnych strumieniach prysznica, lejących się na nich z góry. Jak to zrobić? Nalej do wanny zimną wodę. Możesz dodać też kilkanaście kostek lodu. Brrr :) Zimno? Pamiętaj o czapce i rękawiczkach! Tak, to konieczne nawet, gdy morsujesz w wannie w pomieszczeniu. Wykonaj krótką rozgrzewkę (pajacyki, przysiady, wymachy rąk). Wejdź do wody na dwie minuty. Na początek wystarczy taka kąpiel raz w tygodniu. Następnie wydłużaj sesję do około 4-5 minut, a częstotliwość podnieś do 2 lub 3 razy w tygodniu. Gdy zakończysz morsowanie w wannie, szybko wytrzyj się ręcznikiem kąpielowym, ubierz się i ogrzej. Wypij rozgrzewającą herbatę.

Morsowanie na sucho

Morsowanie na sucho to wcieranie w ciało śniegu. Załóż kostium kąpielowy (jedno- lub dwuczęściowy) lub strój sportowy (szorty i top). Zdejmij buty, a włóż czapkę i rękawiczki. Zrób krótką rozgrzewkę mięśni całego ciała (trucht lub bieg w miejscu, skłony, przysiady) i nie morsuj się dłużej niż 5 minut. Następnie wytrzyj się, ubierz ciepło i napij rozgrzewającego naparu.

Morsowanie w beczce

Jeśli masz taras lub podwórko, zrób sobie morsowanie w domu we własnym ogrodzie w… beczce, misce albo w wannie. Zbiornik napełnij zimną wodą i/lub kostkami lodu. Zrób rozgrzewkę, załóż czapkę i rękawiczki. Zanurz się maksymalnie na 2 minuty. Zacznij od jednej sesji w tygodniu, stopniowo przyzwyczajając swoje ciało. Morsuj w beczce do 3 razy w tygodniu po 5 minut. Po sesji, załóż ciepły szlafrok i biegnij do domu na herbatkę.

Morsowanie w domu - zdrowie bez recepty

Morsowanie to bardzo dobry trening dla układu odpornościowego. Hartuje organizm, przygotowuje go do radzenia sobie z wirusami i bakteriami wywołującymi infekcje oraz przystosowuje do przebywania w niższych temperaturach. Morsowanie można zacząć już w wieku dziecięcym i kontynuować aż do późnej starości. Nie ma tu także ograniczeń płci. Morsowanie w domu (oraz w otwartych zbiornikach wodnych) poprawia kondycję serca oraz… nastrój. Zanurzenie w zimnej wodzie powoduje bowiem wyrzut adrenaliny do krwi, a tuż za nią pojawiają się endorfiny. Po morsowaniu w domu - dobry humor na resztę dnia murowany :)

Morsowanie - przeciwskazania

Morsowanie to aktywność praktycznie dla każdego. Lekarze wyróżniają jednak kilka przeciwskazań, które są przeszkodą do zostania morsem. Należą do nich: niedoczynność tarczycy, schorzenia górnych dróg oddechowych, ciąża, choroby serca i układu krążenia, problemy z ciśnieniem, zaburzenia neurologiczne (padaczka, borelioza). Pamiętaj, aby przed oraz bezpośrednio po morsowaniu nie spożywać napojów alkoholowych (nawet jeśli jest to grzane piwo lub wino).
Autor: Ewa Doniec