Data modyfikacji:

Jakie hantle do ćwiczeń w domu? Przegląd najlepszych ciężarków

Hantle to tanie, łatwo dostępne oraz kompaktowe przyrządy do ćwiczeń. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób decyduje się na zakup własnego zestawu. Ciężarki sprawdzą się nawet w małych mieszkaniach, pozwalając na zorganizowanie rozmaitych treningów. Dziś podpowiadamy, jakie hantle do ćwiczeń w domu sprawdzą się najlepiej.

hantle

Hantle – przyrządy treningowe dla każdego

Spotkasz je na każdej siłowni i w klubie fitness. Hantle, bo o nich mowa, należą bezsprzecznie do najpopularniejszych gadżetów treningowych świata. Cieszą się dobrą sławą, ponieważ są niedrogie i występują w wielu rozmiarach, co pozwala na dopasowanie ich do intensywności treningu.

Jeśli jesteś na etapie kompletowania wyposażenia do domowej siłowni lub po prostu chcesz od czasu do czasu poruszać się w domowym zaciszu, hantle do ćwiczeń to coś dla ciebie!

Zalety ćwiczeń z hantlami

Dlaczego warto zainwestować w parę dobrych hantli?

  • Hantle można znaleźć w wyposażeniu każdego, szanującego się sportowca. Proste obciążenie to bowiem świetny sposób na zintensyfikowanie wielu ćwiczeń. Hantle znajdują zastosowanie nie tylko w ćwiczeniach siłowych, ale także aerobowych. 
  • Ciężarki to tańsza alternatywa maszyn, takich jak na przykład atlasy do ćwiczeń. 
  • Nie zajmują wiele miejsca, dlatego można stosować je nawet w niewielkich mieszkaniach. 
  • Szeroki wybór typów i wag hantli pozwala dobrać te, które idealnie wpasują się w plan treningowy. Ciężarki można regularnie wymieniać, a niektóre z nich – modyfikować wraz z progresem treningowym. 
  • Własne hantle pozwolą ci zorganizować trening wówczas, gdy nie możesz pojawić się na siłowni.

Jakie hantle do ćwiczeń w domu? Rodzaje hantli

Jeśli udało nam się przekonać cię, że warto kupić własne hantle do ćwiczeń, zapoznaj się z ich rodzajami.

  • Hantle z gryfem zespolonym (stałe)

Ciężarki, w których gryf i obciążniki stanowią jedność, to dobre rozwiązanie dla osób, które nie planują częstego wymieniania hantli na cięższe. Takie modele doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie obciążenie to tylko dodatek do głównego treningu. Mowa np. o ćwiczeniach fitness. Hantle zespolone produkowane są z rozmaitych tworzyw, takich jak bitumina czy winyl. Ich wypełnienie zwykle stanowi masa betonowa.

Zaletą zespolonych hantli jest bez wątpienia to, że ich używanie nie grozi zsunięciem się talerza i uszkodzeniem podłogi. Ich słabą stroną jest natomiast to, że gdy zechcesz zmienić obciążenie na większe, będziesz musiał zakupić całkiem nową parę.
  • Hantle składane (regulowane)

Hantle zbudowane z gryfów i zdejmowanych talerzy sprawdzą się świetnie u osób, które chcą regularnie zmieniać obciążenie. Jeśli więc planujesz dokładać ciężaru co kilka tygodni, składane ciężarki będą dla ciebie odpowiednie. Najlepsze modele tego typu hantli wykonane są z żeliwa. Należy dodać, że są znacznie łatwiejsze w przechowywaniu niż hantle zespolone. Po zdjęciu talerzy zajmują bardzo niewiele miejsca.

Zaletą hantli z ruchomymi talerzami jest także ich cena. Owszem – pierwszy zakup w postaci drążka i hantli będzie droższy niż w przypadku hantli stałych. Regularna wymiana talerzy w dłuższej perspektywie okaże się jednak bardziej opłacalna, niż wielokrotne kupowanie nowych hantli zespolonych o innej wadze.

Hantle składane to zdecydowanie najbardziej wszechstronne ciężarki: możesz stosować je w ćwiczeniach siłowych, a także podczas treningów aerobowych. Talerze na gryfie możesz zmieniać tak często, jak to konieczne. Ćwicząc w domu, należy jednak pamiętać o ich solidnym zamocowaniu – upadek ciężarka może uszkodzić podłogę.

  • Hantle kettlebells

Specyficzną odmianą hantli są tzw. czajniczki, czyli kettlebells. To ciężarki o pękatym kształcie, wyposażone w uchwyt. Kettlebells to hantle zespolone, dobrze sprawdzające się zarówno w treningu samych ramion, jak również dodatek do ćwiczeń nóg, ud i pośladków. Podobnie jak tradycyjne hantle zespolone, wykonywane są z bituminy lub winylu wypełnionego betonem.

Jak ćwiczyć z ciężarkami w domu?

Wiesz już, jakie hantle do domowego treningu będą dla ciebie odpowiednie. Gdy zakupisz już swoją parę, kolejnym zadaniem będzie sporządzenie planu treningowego na najbliższe dni. Wybierając hantle do domu, warto zwrócić uwagę na hantle 5 kg.

Jeśli chcesz kupić hantle po to, by trenować ramiona i plecy, wypróbuj ćwiczenia takie jak wiosłowanie, zginanie przedramion w chwycie młotkowym, wzniosy ramion nad głowę. Rozpiętki z hantlami to ćwiczenie, które świetnie wpływa na kondycję mięśni brzucha i części lędźwiowej pleców.

Hantle przydadzą się także do treningu nóg, ud i pośladków. Przykładowe ćwiczenia, w których warto je wykorzystać, to dobrze znane przysiady, wzniosy na palcach, wykroki, bułgarski przysiad. Do tych ćwiczeń możesz wykorzystać hantle 2 kg.

Bezpieczne ćwiczenia z hantlami

Wiesz już, jakie hantle do ćwiczeń w domu będą dla ciebie najlepsze. Pamiętaj, że nawet decydując się na lekki model o wadze 0,5-1 kg, powinieneś zachować ostrożność. Ciężarek spadający z wysokości, nawet o niskiej wadze, może uszkodzić podłogę, meble, a także doprowadzić do kontuzji stopy.

  • Do treningu z hantlami używaj maty treningowej, która zamortyzuje ewentualny upadek ciężarka.
  • Dla własnego bezpieczeństwa, trening z hantlami odbywaj w obuwiu sportowym. 
  • Przed ćwiczeniami umyj dłonie i zadbaj o dobrą przyczepność hantli. Możesz użyć specjalnej magnezji lub odrobiny talku.

Jakie hantle do ćwiczeń w domu?

W sportowych sklepach internetowych znajdziesz kilka odmian hantli treningowych. Naszym zdaniem, najbardziej uniwersalne okażą się te ze zdejmowanymi talerzami. Podczas zakupu ciężarków miej na uwadze ulubione techniki trenowania.

Zdjęcie: Wavebreakmedia/Envato Elements