Data modyfikacji:

Smarowanie łańcucha rowerowego, czyli czym smarować łańcuch w rowerze?

Rowery opanowały już większość dużych miast. Kwitnie również turystyka rowerowa, która w czasie pandemii stała się ciekawą alternatywą dla klasycznego podróżowania. Mimo rosnącej popularności jednośladów wciąż wielu rowerzystów nie wie, jak nasmarować łańcuch w rowerze. Wyjaśniamy, jak zrobić to poprawnie i jakich środków użyć.
Serwis rowerowy

Smarowanie łańcucha rowerowego – dlaczego jest tak istotne?


Odpowiednio nasmarowany łańcuch to podstawa komfortowej jazdy na rowerze. Dźwięki terkoczącego łańcucha nie tylko irytują, ale wskazują też na to, że wiele energii marnuje się na niepotrzebne tarcie ogniw. Przełożenie siły mięśni na tylne koło jest gorsze, jeśli ogniwa łańcucha z trudem poruszają się na sworzniu.

Warto wspomnieć też o tym, że źle nasmarowany łańcuch mocno uprzykrzy jazdę. Utrudniona może być zmiana przełożeń, zwłaszcza jeśli do łańcucha przylepi się gruba warstwa brudu. Nienaoliwiony łańcuch z czasem zacznie rdzewieć, a przez to niszczyć pozostałe elementy napędu, czyli blaty korby, tylną kasetę oraz kółka przerzutki. W dobie niedoborów części zamiennych ochrona napędu przed zużyciem jest niezwykle ważna.

Podstawowe błędy w smarowaniu łańcucha rowerowego

Wbrew pozorom smarowanie łańcucha nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wielu rowerzystów robi to źle, co można bez trudu zauważyć po stanie napędu. Podstawowym błędem jest oczywiście całkowite zaprzestanie smarowania łańcucha. Suchy łańcuch nie pracuje prawidłowo i terkocze niczym worek pełen gwoździ. Jeszcze gorszym pomysłem jest jednak nasmarowanie łańcucha gęstym smarem lub towotem.
Smary maszynowe oczywiście zapewnią dobry poślizg, jednak mają podstawową wadę – zbierają mnóstwo zanieczyszczeń. Początkowo będą więc działać dobrze, jednak już po pierwszej przejażdżce łańcuch zostanie oblepiony piachem, trawą, kamykami i innym brudem. Innym częstym błędem jest użycie WD40. Jest to penetrant wypierający wodę z połączeń i nie zapewnia odpowiedniego smarowania.

Czym smarować łańcuch w rowerze?

Nie będzie więc wielkim zaskoczeniem to, że do smarowania łańcucha rowerowego najlepiej nadają się specjalne oliwki, stworzone specjalnie z myślą o rowerze. Mają one zazwyczaj lekką i płynną konsystencję, dzięki czemu są łatwe w aplikacji i nie zalegają na łańcuchu. Dostępne są w 100 ml opakowaniach z aplikatorem, dlatego można precyzyjnie nałożyć olej na ogniwa, nie brudząc pozostałych elementów roweru.

Smary do łańcucha rowerowego dzielą się na dwa podstawowe rodzaje: do warunków mokrych oraz suchych. Oliwki na mokre warunki nie wypłukują się podczas deszczu i lepiej chronią łańcuch przed błotem. Smary przeznaczone na suche warunki lepiej odparowują i nie przyciągają piachu ani kurzu. Dostępne są również oleje uniwersalne, które łączą zalety obu produktów. Ich minusem jest jedynie to, że trzeba je aplikować częściej.
W składzie smaru łańcuchowego mogą znaleźć się także dodatki uszlachetniające, zmniejszające tarcie i pozostawiające film ochronny na metalu. Najpopularniejszym dodatkiem jest PTFE, czyli teflon. Teflon dodawany jest w formie proszku, który zalega na dnie butelki smaru, dlatego niezwykle ważne jest to, by dobrze wstrząsnąć opakowaniem przed użyciem. Inne dodatki redukujące tarcie i zmniejszające głośność łańcucha to m.in. dwusiarczek molibdenu oraz grafit. Dostępne są również smary do łańcucha w formie wosku. Wyróżniają się dużo większą trwałością od płynnych olejów.

Jak przygotować łańcuch rowerowy do smarowania?

Zanim nałożysz smar do łańcucha, trzeba dokładnie oczyścić łańcuch z zanieczyszczeń. Zwłaszcza, jeśli łańcuch czyszczony jest pierwszy raz i znajduje się na nim gruba warstwa czarnego nalotu. Co ciekawe, wyczyścić należy również fabrycznie nowy łańcuch, który zabezpieczony jest smarami dobrze chroniącymi podczas przechowywania na półce, ale niekoniecznie podczas jazdy. Istnieje kilka sposobów na czyszczenie łańcucha rowerowego, a każdy z nich może przynieść równie dobre efekty:
  • szejkowanie łańcucha – wlej odrobinę benzyny ekstrakcyjnej do szklanego słoika, a następnie włóż do niej rozpięty, zdjęty z roweru łańcuch. Po kilkukrotnym wstrząśnięciu łańcucha wszelkie zabrudzenia zostaną z niego zmyte;
  • czyszczenie specjalnym preparatem – nałóż preparat bezpośrednio na łańcuch oraz kasetę i przekręć korbę do tyłu kilka razy. Następnie zbierz zanieczyszczenia mikrofibrą. Środki do czyszczenia łańcucha dostępne są w formie aerozolu lub piany. Uwaga! Niektóre z nich mogą odbarwić plastiki i lakier;
  • czyszczenie maszynką do łańcucha – wlej odtłuszczacz do plastikowej maszynki i załóż ją na łańcuch. Po zahaczeniu o wózek przerzutki maszynka gotowa jest do pracy. Wystarczy energicznie kręcić korbą do tyłu, by szczotki maszynki wykonały swoją robotę. Po wszystkim spłucz pianę zwykłą wodą i pozostaw łańcuch do wyschnięcia.

Jak smarować łańcuch rowerowy?

Gdy masz już czysty i suchy łańcuch, pora nałożyć oliwkę. Najważniejsze jest to, by nie przesadzić z ilością smaru. Nakładaj po jednej kropelce na każde ogniwo łańcucha. Zrób to tak, by olej dostał się tylko do sworznia łańcucha – zewnętrzne części ogniw powinny być suche. Na każdą rolkę nałóż smar osobno. To żmudny, ale skuteczny sposób. Dużym ułatwieniem będzie obecność spinki. Dzięki niej dowiesz się, że udało się nasmarować cały łańcuch.

Po poprawnym nasmarowaniu łańcucha odczekaj kilkanaście minut i wykonaj kilka obrotów korbą. W tym czasie olej spenetruje łańcuch i dotrze do tych elementów, które wymagają smarowania. Następnie wytrzyj dokładnie cały łańcuch ściereczką lub ręcznikiem papierowym. Z zewnątrz powinien on być całkowicie suchy. Dzięki temu zabrudzenia nie będą się do niego kleić, a łańcuch zachowa czystość nawet w błocie.
Autor: Szymon Sonik