Data modyfikacji:

Ranking najlepszych opon rowerowych

Widok rowerów toczących się na spękanych, zużytych i zdartych oponach nie jest niczym zaskakującym. Tymczasem nagłe uszkodzenie opony przy 30 km/h może skończyć się bolesną kraksą. Jak dobrać najlepsze opony rowerowe? Oto rankingi opon rowerowych stworzonych z myślą o różnych typach rowerów.

ranking opon rowerowych

Ranking najlepszych opon rowerowych

Jak dobrać rozmiar opon rowerowych?

Oznaczenia rozmiaru opon znajdziesz na boku opony. Wymiary zapisane są zazwyczaj zarówno w systemie calowym (np. 26” 2.1”), jak i systemie francuskim (np. 700 x 32C) lub ETRTO (np. 25x622). Dwa ostatnie systemy są metryczne, co oznacza, że informują o szerokości i średnicy w milimetrach.

Musisz jednak wiedzieć, że system francuski wskazuje średnicę zewnętrzną opony, a system ETRTO – wewnętrzną. To ważne, bowiem o ile szerokość i średnica zewnętrzna opony może być dobrana z niewielką tolerancją, średnica wewnętrzna uzależniona jest od średnicy obręczy.

Jaki rozmiar opon wybrać? Wybór pomiędzy szerokimi a wąskimi oponami jest dość prosty. Węższe opony zapewnią mniejsze opory toczenia i ułatwią jazdę z dużą prędkością, natomiast te szersze są zazwyczaj bardziej komfortowe oraz przyczepne.

Pamiętaj jednak, że maksymalny rozmiar opony ograniczony jest miejscem w tylnym trójkącie ramy oraz przednim widelcu, a także maksymalną szerokością, jaką są w stanie przyjąć hamulce. W niektórych rowerach szosowych nie sposób założyć opon szerszych niż 25 mm.

Sprawdź również, jakie są najlepsze szlaki rowerowe w Wielkopolsce.

Drutowe czy zwijane – jakie opony wybrać?

Wiele modeli opon rowerowych dostępnych jest w dwóch wersjach – drutowej i zwijanej. Różnią się od siebie rodzajem rdzenia, który stabilizuje oponę na obręczy. W większości rowerów stosowane są opony z rantem wykonanym z grubego, wytrzymałego drutu. Opony drutowe są tańsze od swoich zwijanych odpowiedników.

Co więc znajduje się w rancie opony zwijanej? O odpowiednie osadzenie opony na obręczy dba rdzeń wykonany z kevlarowych włókien. Są one miękkie, dzięki czemu oponę można złożyć. W ten sposób jest magazynowana oraz wysyłana do klienta i jest to dla niej całkowicie bezpieczne.

Zaletą opon zwijanych jest niższa waga, co w kolarstwie szosowym, przełajowym lub górskim może mieć spore znaczenie. Oponę zwijaną łatwiej też spakować do sakwy i zabrać na długą wyprawę. Wadą jest wyższa cena, a w przypadku niektórych modeli również trudność w założeniu opony.

Najlepsze opony rowerowe – jakim markom warto zaufać?

Podobnie jak ogumienie samochodowe, tak i opony rowerowe mają swoich najbardziej zaufanych przedstawicieli. Wybór dobrej jakości opon jest szczególnie ważny wówczas, jeśli często jeździsz po mokrym asfalcie. To właśnie wtedy wychodzi na jaw, jaką przyczepność zapewnia opona oraz jak radzi sobie z odprowadzeniem wody. Jakość mieszanki ma także ogromne znaczenie, jeśli wybierasz opony rowerowe na zimę.

Celowo nie wspomnieliśmy jednak o cenie opon rowerowych. Jeżeli poszukujesz wytrzymałej i bezproblemowej opony do codziennych dojazdów, wcale nie musisz wybierać topowych modeli. Różnią się one m.in. przyczepnością, oporami toczenia czy wagą, ale niekoniecznie muszą być wytrzymalsze. Wręcz przeciwnie, mocno odchudzone, sportowe opony są delikatniejsze i gorzej radzą sobie z krawężnikami, dziurami w drodze czy torami tramwajowymi. Wybierając opony rowerowe, warto również sprawdzić obowiązkowe wyposażenie roweru.

Ranking opon rowerowych miejskich

Opony miejskie stworzone są z myślą o równych i zadbanych ulicach oraz drogach rowerowych. Zazwyczaj nie mają agresywnego bieżnika, a jedynie kanaliki odprowadzające wodę.

Dzięki temu bardzo dobrze się toczą i nie wymagają dużego wysiłku. Są jednak dość szerokie, by zapewnić komfort na nierównym bruku i krawężnikach. Typowa średnica opon do roweru miejskiego to 28 cali, natomiast szerokość waha się najczęściej od 25 do 47 mm.

Ranking opon rowerowych crossowych/trekkingowych

Opony rowerów crossowych i trekkingowych łączą wiele cech z oponami miejskimi. Są dość wąskie, a ich środkowa część jest stosunkowo gładka, pozbawiona bieżnika. Są to tzw. semi-slicki. Różnią się agresywniejszymi rantami, zakończonymi grubszą kostką. Taki bieżnik umożliwia zarówno szybką jazdę na utwardzonym podłożu, jak i dobrą przyczepność w grząskim terenie, np. na polnych drogach czy trawie.

Ranking opon rowerowych szosowych

Opony szosowe są zdecydowanie najcieńsze w zestawieniu. W większości przypadków są całkiem gładkie lub mają jedynie drobne nacięcia. Ich szerokość waha się od 23 do 28 mm, choć coraz częściej można się spotkać także z szosówkami na oponach 30 lub nawet 32 mm.

Opony szosowe wymagają pompowania do wysokiego ciśnienia, przez co komfort jazdy nie jest najwyższy, ale odwdzięczają się minimalnymi oporami. Utrzymanie średniej prędkości 25 km/h wytrenowanemu rowerzyście nie sprawi dużego problemu.

Ranking opon rowerowych MTB

Błoto, kamienie, piach i żwir to środowisko opon górskich. Wyróżniają się grubym i agresywnym bieżnikiem, zapewniającym przyczepność nawet w najtrudniejszych warunkach. To dobre opony rowerowe na zimę, zapewniające przyczepność nawet w miękkim puchu.

Opony MTB mają szerokość ok. 2 cali, czyli przekraczającą 5 cm. Generują spore opory, za to są w stanie pokonać niemal wszystkie przeszkody miejskie i terenowe. Przez lata w kolarstwie górskim dominowały koła o średnicy 26 cali, jednak dzisiejsze standardy to 27,5 cali i 29 cali.

Autor: Szymon Sonik