Data publikacji:

TRX – alternatywa dla siłowni

Jeżeli brak Ci czasu na regularne odwiedzanie siłowni, a nie chciałbyś rezygnować z treningu siłowego, rozwiązaniem może okazać się TRX. Podpowiadamy, czym charakteryzują się ćwiczenia tego typu i dla kogo są przeznaczone.

System ćwiczeń TRX został opracowany przez amerykańskiego komandosa jednostki specjalnej Navy Seal. Przeznaczony był dla żołnierzy pełniących służbę w trudnych warunkach, czyli na łodziach podwodnych, bunkrach czy innego rodzaju kryjówkach, gdzie zwykły trening siłowy był po prostu niemożliwy. Obecnie skierowany jest dla osób, które chciałyby skutecznie rzeźbić mięśnie całego ciała oraz pozostawać w dobrej kondycji.

Do TRX wykorzystuje się specjalny sprzęt w postaci taśm w kształcie litery Y i zaczepów, które wykonane są z niezwykle wytrzymałych materiałów, odpornych na rozerwanie. Maksymalne obciążenie, jakie taśmy są w stanie unieść to nawet 560 kg. Sprzęt zawiesza się na drążku, futrynie drzwi, a nawet na drzewie. Trening TRX aktywuje dużą grupę mięśni, w tym brzucha i lędźwi. Do wykonania możliwych jest około 300 kombinacji ćwiczeń angażujących zarówno dolne, jak i górne partie ciała.

Trening TRX bazuje na grawitacji ciała, a stopień trudności wykonywanego ćwiczenia zależy od środka ciężkości względem punktu zaczepienia. Najlepiej wykonywać je w cyklu np. 20 powtórzeń w 3 seriach, po czym przechodzić do kolejnego. Trening można podzielić na ćwiczenie określonych grup mięśniowych lub przechodzić stopniowo do kolejnych, angażując całe ciało. Do najłatwiejszych sposobów praktykowania TRX zaliczyć można podciąganie, pompki, wykroki czy ugięcia ramion. Bardziej zaawansowane ćwiczenia to spięcia boczne lub spięcia brzucha, a do najtrudniejszych należą pompki pionowe oraz podciąganie z wyprostem nóg.

Trening TRX przyczynia się do skutecznego modelowania całego ciała i ćwiczenia wszystkich grup mięśniowych nawet podczas jednego treningu. Sprzęt można spakować do małej saszetki, więc ćwiczenie jest możliwe praktycznie wszędzie tam, gdzie da się zawiesić taśmy. By zorientować się co do techniki wykonywania ćwiczeń, najlepiej obejrzeć filmik instruktażowy w sieci lub wybrać się na parę lekcji w towarzystwie instruktora.

Autor: Sylwia Stwora