Co zrobić, żeby pies przestał uporczywie ciągnąć na spacerach i zmieniać każde wyjście w katorgę? To pytanie zadaje sobie mnóstwo właścicieli czworonogów. Niektórzy w swojej bezradności sięgają po najbardziej drastyczne rozwiązania, czyli decydują się na założenie psu kolczatki. Czy to jednak na pewno dobry pomysł? Czy kolczatka dla psa jest bezpieczna i czy w ogóle działa? Koniecznie przeczytaj.
Kolczatka dla psa to obroża, która zbudowana jest z metalowych ogniw oraz tępo zakończonych kolców, skierowanych w stronę szyi zwierzęcia. Działanie kolczatki jest bardzo proste: kiedy pies zaczyna ciągnąć smycz, kolce powodują dyskomfort (a dokładniej: ból), co ma zniechęcić zwierzę do niepożądanych z punktu widzenia człowieka zachowań.
Sprawdź również, jak biegać z psem.
Kolczatka dla psa wydaje się niegroźnym gadżetem – pies bardzo szybko powinien nauczyć się, że kiedy nie ciągnie, nie dzieje się mu krzywda i nic go nie boli. Dlaczego więc kwestia zakładania takiej obroży zwierzęciu rodzi tak wiele kontrowersji i gorące protesty miłośników czworonogów?
Po pierwsze: ponieważ jest to metoda awersyjna, czyli taka, która sprowadza się do nauki poprzez zastosowanie nieprzyjemnych dla zwierzęcia bodźców. Te z kolei mogą się skumulować i wywołać w zwierzęciu wiele negatywnych emocji.
Po drugie: kolczatka może zaburzać więź między właścicielem a psem – zwierzę nie czuje się bezpiecznie.
Po trzecie: obroża kolczatka dla psa często okazuje się być nieskuteczna – wiele osób nie ma pojęcia, jak ją poprawnie zakładać i stosować.
W końcu po czwarte: zdaniem wielu ekspertów, założenie kolczatki to pójście na łatwiznę. Najlepsi specjaliści od tresury podają co najmniej kilka innych metod, które opierają się na tzw. wzmocnieniu pozytywnym lub wygaszaniu, i nie wiążą się z zadawaniem zwierzęciu cierpienia. Są to między innymi:
Jeśli długość smyczy zmienia się w trakcie spaceru, zwierzę otrzymuje komunikat: „ciągniecie przynosi efekt”.
Najlepszym, choć wymagającym cierpliwości sposobem na nauczenie psa, że nie wolno ciągnąć, jest zatrzymywanie się lub zmienianie kierunku spaceru, gdy smycz się napina. Dzięki temu wysiłki psa zdają się na nic i wkrótce przestaje on je podejmować.
Uwaga! Warto wiedzieć, że w niektórych krajach – takich jak Holandia, nie można legalnie kupić czego takiego, jak kolczatka dla psa. Przepisy w Polsce nie są jednoznaczne: z jednej strony w tekście ustawy znaleźć można zapis, że:
Art. 6. 2. Przez znęcanie się nad zwierzętami należy rozumieć zadawanie albo świadome dopuszczanie do zadawania bólu lub cierpień, a w szczególności (…) używanie uprzęży, pęt, stelaży, więzów lub innych urządzeń zmuszających zwierzę do przebywania w nienaturalnej pozycji, powodujących zbędny ból, uszkodzenia ciała(…).
Z drugiej strony, kolczatka to produkt, który bez problemu można zakupić w każdym sklepie zoologicznym.
Póki kolczatka dla psa nie jest w Polsce zakazana, nikt nie może zabronić właścicielom stosowania takich gadżetów – możesz ją kupić i ty. Pamiętaj jedynie, żeby stosować obrożę poprawnie. Dzięki temu zwierzę będzie otrzymywało właściwe komunikaty, a dyskomfort zostanie zredukowany do minimum. Oto ważne zasady:
Kolczatka dla owczarka będzie miała inny rozmiar niż ta dla średniej wielkości kundelka – chodzi nie tylko o obwód, ale też o długość kolców. Koniecznie sprawdź obwód szyi zwierzęcia i na tej podstawie dokonaj zakupu.
Kolczatka to narzędzie treningowe, a nie po prostu inna obroża. Zwykła obroża zostaje na miejscu, czyli w dolnej części szyi. Kolczatkę natomiast nakłada się znacznie wyżej, pod uszami zwierzęcia. Do takiego zestawu należy dołączyć smycz, która na każdym końcu ma karabińczyk.
Jeden karabińczyk przypnij do kolczatki, drugi do zwykłej obroży – tym sposobem smycz zostanie złożona na pół (dlatego musi być dość długa). Prowadząc psa, używaj tej części smyczy, która przymocowana jest do zwykłej obroży. Dopiero gdy zwierzę zaczyna ciągnąć, daj mu krótki sygnał, pociągając za drugi koniec.
Kolczatka dla psa musi być ściągana od razu po spacerze – w przeciwnym razie zwierzę będzie odczuwało dyskomfort np. podczas snu. To niedopuszczalna sytuacja.
Kolczatka dla psa nie zawsze pełni rolę narzędzia treningowego. Czasem właściciele dużych psów pragną dodać im bardziej agresywnego wyglądu poprzez zakładanie takiej obroży kolcami do zewnątrz. Czy to dobry pomysł?
Niestety nie. To bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy pies bawi się z innymi zwierzętami albo dziećmi. Choć kolce mogą wydawać się tępe i niegroźne, w istocie mogą doprowadzić do powstania poważnych skaleczeń. Kolczatka nigdy nie powinna być zakładana w ten sposób.
W świetle obecnej wiedzy na temat emocji psa oraz sposobów, w jaki można nauczyć go pożądanych zachowań, stosowanie kolczatki wydaje się niepotrzebne i krzywdzące. O wiele lepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie po pozytywne metody szkoleniowe, a w ostateczności – zgłoszenie się do profesjonalnego tresera.
Jeżeli jednak decyzja została już podjęta i planujesz taki zakup, to pamiętaj, aby bezwzględnie stosować się do opisanych powyżej zasad. Tylko dzięki temu szkolenie zwierzęcia będzie naprawdę skuteczne i szybko będzie można je zakończyć.
Szukasz więcej porad na temat wychowywania lub dbania o psa? Wejdź na Magazyn Ceneo. Na blogu znajdziesz porady dotyczące żywienia, zabawy czy opieki nad psem.
Autor: Robert Wojtaś
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.