Data modyfikacji:

Jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?

Jazda na rowerze jest przyjemnością, ale też świetną aktywnością. Dodatkowo jednoślad może być naszym środkiem transportu do pracy, co niewątpliwie pozwoli zaoszczędzić pieniądze. Jednak jak wszystko, tak i rower może uleć uszkodzeniom, szczególnie dotyczą one napędu. A w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć, warto się zastanowić, jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?

jaki smar do łańcucha rowerowego

Co każdy rowerzysta wiedzieć powinien na temat smaru? Krótko i na temat!

Niezależnie od tego, czy cenicie długie wycieczki rowerowe, czy raczej stawiacie na jazdę wyczynową bądź jeździcie, żeby się odstresować, musicie pamiętać, że o łańcuch trzeba dbać. Tym bardziej, że odpowiada on za sprawnie działający napęd. Dzięki niemu jazda jest przyjemniejsza, ale i bezpieczniejsza, a także sama kultura pracy większa. Każdy rowerzysta powinien też wiedzieć, że dzięki dobrze nasmarowanemu łańcuchowi efektywność przekazywania energii podczas pedałowania jest jeszcze większa. Dlatego też warto dowiedzieć się, jaki smar do roweru wybrać.

Smar do roweru - jaki rodzaj wybrać?

Jest wiele rodzajów smarów. Oczywiście wybór wcale nie musi być trudny, bo wszystko zależy od tego, w jakich warunkach się poruszacie. Można zdecydować się na uniwersalny smar, który sprawdzi się zarówno w słoneczne, jak i deszczowe dni. Ten produkt dedykowany jest rowerzystom raczej weekendowym, gdyż nie tworzy od tak dużej ochrony, jak produkt typowo personalizowany. Można zdecydować się więc na smar na mokre warunki, który nie wypłukuje się nawet podczas dużej ulewy. Bardzo dobrze trzyma się na powierzchni łańcucha, chroniąc go przed korodowaniem. Zatem znacząco przedłuża żywotność łańcucha. Jeżeli więc zastanawiacie się, jaki smar do łańcucha rowerowego najlepiej się sprawdzi w polskich warunkach, to ten będzie najlepszym wyborem w sezonie jesiennym czy zimowym. Natomiast w upalne lato czy też ciepłą wiosną możemy polecić smar na suche warunki, który dodatkowo został wzbogacony teflonem, który tworzy warstwę ochronną i chroni szczególnie przed brudem. Jeżeli cenicie szybką jazdą na rowerze szosowym, gdzie każdy czynnik ma duże znaczenie, to powinniście wybrać smar na bazie parafiny. Jak pokazują badania, właśnie takie produkty są najbardziej efektywne i przez to używane są nawet przez zawodowych sportowców.

Przeczytaj także: Rower górski - jak wybrać?


Jeżeli szukacie produktu dobrej jakości, który jest przy tym tani, to wybierzcie Finish Line Teflon Plus. Cieszy się on dużą popularnością i jest szczególnie ceniony za efektywność. Ma konsystencję, która przypomina wosk, dzięki temu bardzo dobrze się trzyma łańcucha i zapobiega osadzaniu się brudu. Przeznaczony jest do jazdy w suchych warunkach. Świetnie sprawdzi się też smar do łańcucha, który jest w formie sztyftu. Poza właściwościami ochronnymi, wydłuża też żywotność napędu. Dodatkowo sprawia, że każdy łańcuch pracuje cicho i płynnie. Dzięki połączeniu wosku, parafiny, cynku i teflonu zapewnia niski współczynnik tarcia.

O czym należy wiedzieć przy nakładaniu smarów?

Nakładanie smaru nie jest trudne ani też czasochłonne. Jednak należy pamiętać, że nim przejdziecie do tej czynności, koniecznie powinniście umyć łańcuch. Do tego celu można użyć odtłuszczaczy, które wypłukują stary smar. W następnym etapie trzeba go umyć. Jeżeli jest bardzo zabrudzony, to najlepiej go zdjąć, potem przełożyć go do butelki z szeroką zakrętką i wlać do niej odtłuszczasz, a jeżeli nie macie czasu czy też chęci, to wystarczy przetrzeć go szmatką nasączoną odtłuszczaczem. Niektórzy zastanawiają się, czy mogą do czyszczenia użyć benzyny ekstrakcyjnej. Zasadniczo tak, ale lepiej stosować dedykowane produkty, które są bezpieczniejsze, ale też skuteczniejsze, a przy tym mają zdecydowanie przyjemniejszy zapach. Gdy ten etap jest za wami, czas przejść do smarowania. Jednak i ono w dużej mierze zależy od składu smaru. Jeżeli stosujecie te z dodatkiem teflonu PTFE, który jest syntetycznym fluoropolimerem, to przed nałożenie trzeba wstrząsnąć butelkę, gdyż tylko wtedy wszystkie składniki dobrze się wymieszają. Dodatkowo jeżeli wybieracie się w na długą wycieczkę, to taki smar możecie nałożyć jeden dzień przed wyjazdem. Nie należy używać zbyt dużej ilości smaru ani nakładać go niedbale. Otóż smar powinien znajdować się w każdym ogniwie, ale nie tylko w wewnętrznej części, lecz także po bokach czy z zewnątrz. Jeżeli zastosujecie zbyt dużo produktu, to brud będzie bardziej się osadzał i ochrona łańcucha wcale nie będzie duża. I w tym przypadku można znaleźć najlepszą dla siebie metodę. Niektórzy nakładają smar po kropelce na każde ogniwo, ale są też tacy, którzy nalewają produkt po całym łańcuchu, następnie kręcą korbą, by rozsmarować smar, by potem jeszcze raz powtórzyć czynność.

Jaki olej do łańcucha rowerowego będzie najlepszy?

Łańcuch jest elementem bardzo podatnym na zabrudzenia. Nieodpowiednia pielęgnacja, czy też dbałość o niego, może przyspieszyć jego uszkodzenie lub korodowanie. Dlatego tak ważne jest smarowanie. Oczywiście duże znaczenie ma także fakt, że z dobrze nasmarowanym łańcuchem cały napęd zdecydowanie lepiej pracuje, ale też jest cichy. Skoro poznaliście już rodzaje smarów i ich mocne strony, to czas na oleje do łańcuchów, które są alternatywą dla smarów stałych. Do wyboru macie gęste oleje bądź też o konsystencji bardziej płynnej. Te pierwsze mają lepsze właściwości smarujące i zazwyczaj stanowią efektywniejszą barierę ochronną. Z kolei te drugie łatwiej się wypłukują, co może prowadzić do uszkodzenia łańcucha i przy tym jego głośniejszej pracy.

Możecie więc wybrać oleje na ekstremalnie mokre warunki. Zapewniają solidną ochronę przez błotem, śniegiem czy nawet wilgocią. Najlepiej sprawdzają się w napędach jednorzędowych. Alternatywą dla niego jest produkt na zmienne warunki, który dodatkowo jest w stu procentach biodegradowalny. Jeżeli jednak szukacie produktu maksymalne uniwersalnego, to zwróćcie uwagę na skład i wybierzcie olej, który zawiera disiarczek molibdenu. Dzięki temu jeszcze lepiej przywiera do stali i utrzymuje właściwości ochronne nawet po długim kontakcie z wodą czy wilgocią. A jeżeli na rowerze jeździcie tylko w piękną, słoneczną pogodę, to koniecznie postawcie na olej na suche warunki, który można wykorzystać też, gdy występuje bardzo duże zapylenie.

Warto sprawić, by jazda na rowerze była jeszcze bezpieczniejsza, przyjemniejsza i efektywniejsza. A dzięki odpowiednio dobranemu smarowi jest to możliwe.
Autorka: Dorota Wachholz