Data modyfikacji:

Jak dobrać łańcuch do roweru?


Każdy, kto posiada rower i użytkuje go regularnie, prędzej czy później spotka się z problemem związanym z wymianą łańcucha. Można by powiedzieć, że jest to czynność dość błaha i nie wymaga od użytkującego specjalnej wiedzy i umiejętności. W rzeczywistości jednak jest to element kluczowy i jego odpowiednie dobranie zapewnia zarówno komfort użytkowania, jak i ogólne bezpieczeństwo.
rower

Sprawdź, zanim kupisz


W gruncie rzeczy ilość opinii na temat zakupu łańcucha jest tak duża, jak liczba użytkowników jednośladów. Jedni stawiają na bardzo drogie rozwiązania renomowanych producentów, inni natomiast próbują zakupów tańszych niemarkowych produktów. Jak najbardziej jest to kwestia indywidualna i każdy wybiera rozwiązania dla siebie najlepsze, jednakże niezależnie od produktu warto przed zakupem sprawdzić kilka istotnych parametrów. Wpływają one na to, czy dany produkt będzie pasował do naszego roweru, a co za tym idzie, czy nie uszkodzi przerzutek i zębatek.

Kluczowym parametrem, który musimy wziąć wówczas pod uwagę, jest liczba zębatek (przełożeń), jaką mamy w naszej kasecie. Jest to element determinujący szerokość łańcucha, ponieważ im więcej przełożeń, tym węższy docelowo sam łańcuch. Przez wzgląd na ten element wyróżniamy ich trzy podstawowe rodzaje:

• łańcuchy jednorzędowe,
• łańcuchy 5-8-rzędowe,
• łańcuchy 9-rzędowe.

Łańcuchy jednorzędowe to rozwiązanie montowane najczęściej w rowerach, które posiadają przerzutki bezpośrednio w piaście lub też w modelach przeznaczonych do uprawiania wyczynowego sportu. Głównie tyczy się to BMX-ów, gdzie zbędne jest podnoszenie wagi samego roweru dodatkowymi przerzutkami. Co do samej grubości modeli jednorzędowych to zwykle są to 1/8 cala lub 3/32 cala. W większości przypadków są to jednak łańcuchy 1/8 cala.

Co do łańcuchów 5-8-rzędowych to są to najbardziej popularne modele, głównie przez wiele możliwości i modeli rowerów, do których taki łańcuch pasuje. Z powodzeniem możemy bowiem taki łańcuch montować w rowerze, który posiada 5, 6, 7 lub 8 zębatek. Jest to spowodowane tym, że producenci stosują tutaj jednakowy odstęp między poszczególnymi tarczami zębatki, przez co łańcuch ma stałą grubość na poziomie 3/32 cala. Tego typu rozwiązania spotkamy w większości rowerów górskich czy nawet tańszych szosówkach.

Ostatnim z rodzajem łańcuchów, jakie możemy zakupić, są te 9-rzędowe. Rozwiązania te pasują do rowerów z dużą ilością przełożeń, przez co sama grubość łańcucha jest mniejsza. Modele te mają bowiem zaledwie 11/128 cala, przez co są bardzo popularne wśród kolarzy. Szosówki bowiem, przez wzgląd na swoją budowę, ale i prędkości, jakie pozwalają osiągnąć, wymagają bardzo wytrzymałych podzespołów, dlatego też łańcuchy te powinny być dość mocne. Dobierając łańcuch do roweru, warto sprawdzić jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru.

Jak dobrać długość łańcucha rowerowego?


Chodź wydaje się to dziwne, to odpowiednia długość łańcucha to jedyna kwestia, którą bardzo trudno perfekcyjnie dobrać. W rezultacie czego w większości przypadków nie obędzie się bez jego skracania. Liczba ogniw musi być bowiem identyczna jak w starym łańcuchu, by przerzutki i napinacz mogły działać poprawnie. Zwykle są to długości na poziomie 114 lub 118 ogniw, jednakże w przypadku różnych modyfikowanych długości te mogą się zmieniać.

Jak dobrać osłonę łańcucha rowerowego?


Mówiąc o łańcuchu, nie wolno zapominać o elemencie tak ważnym, jeśli chodzi o nasze bezpieczeństwo i kwestie estetyczne, jakim jest osłona łańcucha. Jej odpowiedni dobór zapewnia użytkownikowi bezpieczeństwo, ale i pozwala na komfortowe korzystanie z jednośladu. W gruncie rzeczy sam dobór tego elementu nie jest skomplikowany. Większość modeli posiada bowiem identyczne mocowania, przez co wybory ograniczają się do wielkości otworów na zębatki czy kształtu samej osłony.

Jak prawidłowo dbać o łańcuch?


Gdy już rozwiązaliśmy problem wyboru odpowiedniego łańcucha, warto poruszyć kwestię pielęgnacji i konserwacji nowego elementu, które mogą skutecznie wydłużyć jego żywotność. Jak wiemy bowiem, nawet najlepszej jakości łańcuch nie będzie działał dobrze, jeśli bardzo szybko go zużyjemy. Przed samym smarowaniem łańcucha ważne jest, by odpowiednio go oczyścić i przygotować do konserwacji. By to zrobić można użyć benzyny ekstrakcyjnej, do której na kilka godzin włożymy brudny łańcuch. Wówczas resztki smaru się rozpuszczą i będzie można usunąć je suchą szmatką. Zamiast benzyny możemy również użyć biodegradowalnych preparatów, które są o wiele bezpieczniejszą dla środowiska alternatywą. Sam proces ich użycia jest natomiast identyczny jak w przypadku benzyny ekstrakcyjnej, co stanowi niebywałą zaletę tego produktu. Na dłuższe wycieczki czy wakacje warto natomiast zabierać preparaty w aerozolu, których można używać bez konieczności zdejmowania łańcucha. Wówczas wystarczy spryskać i zetrzeć ściereczką, by łańcuch był gotowy do smarowania.

Smarując, należy pamiętać jedynie o rozsądnym dawkowaniu preparatów, by zbytnio nie przesadzić. Błędem jest bowiem podejście, że im więcej smaru, tym lepiej dla naszego roweru. Wystarczy jedna kropla smaru na każdy sworzeń, by nie oblepił on przerzutek, powodując tym samy osadzanie się brudu i kurzu. Tak przygotowany rower poradzi sobie z każdymi warunkami i pozwoli cieszyć się jazdą bez względu na to, czy jest ona tylko rekreacyjna, czy wyczynowa.
Autor: Jakub Grzelak