Data publikacji:

Jakie skarpety kompresyjne do biegania?

Skarpety kompresyjne podbijają serca sportowców – ich noszenie ma nie tylko pozytywny wpływ na zdrowie, ale także na efektywność treningów. Sprawdź, na czym polega ich działanie, czym różnią się od zwykłych skarpet i kiedy właściwie warto po nie sięgnąć.

skarpety kompresyjne

Skarpety kompresyjne – co to jest?

Czy wiesz, co oznacza termin „kompresjoterapia”? W dużym skrócie jest to leczenia poprzez ucisk. Istnieją badania dowodzące, że ucisk kończyn powoduje poprawę krążenia krwi. To natomiast skutkuje zmniejszeniem ryzyka wystąpienia żylaków.

To jednak nie jedyne działanie, jakim wykazują się skarpety kompresyjne.

Pozostałe ich zalety to:
  • poprawienie metabolizmu mięśni; kompresyjne skarpety sprawiają, że mięśnie wolniej się męczą, a po wysiłku – szybciej regenerują,
  • zmniejszenie bólu mięśni po treningu,
  • ustabilizowanie stawów,
  • szybsze usunięcie toksyn z organizmu (dzięki lepszemu krążeniu krwi).
Czy skarpety kompresyjne do biegania mają jakieś wady? Niestety tak – jest to cena. Za te dobrej jakości trzeba zapłacić nawet około 150 złotych.

Skarpety kompresyjne do biegania – czym różnią się od skarpet uciskowych?

Skoro działanie kompresyjnych skarpet opiera się na ucisku, to czy nie można zastąpić ich zwykłymi podkolanówkami za kilka lub kilkanaście złotych? Niestety nie.

Profesjonalne skarpety kompresyjne to takie, w których zastosowano zasadę stopniowanej kompresji. W niektórych częściach nóg krew wykazuje większe tendencje do zalegania – widać to wyraźnie po męczącym dniu, kiedy stopy i kostki zaczynają puchnąć. Skarpety ze stopniowaną kompresją „uwzględniają” tę różnicę, dlatego bardziej uciskają nogi w ich dolnych fragmentach.

Jest to jednocześnie wskazówka, w jaki sposób kupić profesjonalną bieliznę tego typu. Skarpety kompresyjne – damskie jak i męskie, powinny uwzględniać nie tylko rozmiar stopy, ale również obwód łydki. Jeśli tak nie jest, to oznacza, że mamy do czynienia ze zwykłymi skarpetkami uciskającymi. A te nie będą miały żadnego wpływu na zdrowie czy efektywność treningu.

Skarpety kompresyjne – kiedy ich używać?

Czy należy zakładać takie skarpety na każdą poranną czy popołudniową przebieżkę? Okazuje się, że nie – może to spowodować „przyzwyczajenie się” nogi do ucisku, co z kolei negatywnie wpłynie na działanie bielizny. Jeśli pragniesz odnieść maksymalne korzyści, to zakładaj kompresyjne skarpety tylko w trzech sytuacjach.
  • Gdy bierzesz udział w zawodach
Zawody zawsze oznaczają wysiłek większy niż standardowy – warto więc wspomóc się skarpetami i zabezpieczyć przed intensywnym bólem po biegu.

Uwaga! Pamiętaj, że przed zawodami koniecznie musisz przetestować skarpety kompresyjne. Może się okazać, że będą uciskały twoje mięśnie zbyt mocno, co wcale nie wpłynie pozytywnie na twoje wyniki, zdrowie czy komfort.
  • Gdy masz za sobą duży wysiłek fizyczny
Pamiętaj, że wśród zalet tego typu skarpet stoi nie tylko zwiększenie efektywności, ale również regeneracja mięśni. Dlatego jeśli odpoczywasz po zawodach albo wyjątkowo intensywnym treningu, to załóż je na co najmniej dwie godziny.

Skarpety kompresyjne do samolotu

Czy skarpety kompresyjne zaleca się tylko biegaczom? Bynajmniej – powinny posiadać je również osoby, które często odbywają długie podróże samolotem. W czasie lotu nie ma możliwości chodzenia czy biegania, co bardzo szybko wpływa na pogorszenie krążenia (objawiające się obrzękami, „sztywnością” oraz bólem nóg). Częste latanie może nawet doprowadzić do zwiększenia się ryzyka zakrzepicy.
Aby temu zaradzić, zakładaj skarpety z system stopniowanego ucisku przed każdym długim lotem – z pewnością stanie się on bardziej komfortowy.
Autor: Robert Wojtaś