Data publikacji:

Ranking olejów silnikowych – jaki olej silnikowy jest najlepszy?

Tworzenie rankingów jest szczególnie trudnym i niewdzięcznym zadaniem, ponieważ trudno ustalić preferencje użytkowników. Ostatnie badania wykazały, że kierowcy częściej sugerują się przy zakupie, np. oleju silnikowego, marką, a nie ceną czy parametrami. Szczególnie silne jest przywiązanie do firm kojarzonych ze sportem motorowym, a w przypadku w ogóle nieznanych producentów, do firm kojarzonych z czymkolwiek, co ma koła i jeździ. Zatem jaki olej silnikowy jest najlepszy? Zapraszamy do naszego rankingu.

jaki olej silnikowy jest najlepszy

Oleje silnikowe – czym kierują się użytkownicy przy wyborze?

Być może pośród kierowców panuje przekonanie, że producent, który tworzy formuły do silników wyczynowych, jest równie skuteczny w odniesieniu do układów napędu codziennego użytku? Można by to zrzucić na karb tego, że nowoczesne silniki są niezwykle wymagające, a rozwiązań konstrukcyjnych w nich zastosowanych nie powstydziłby się bolid z końca ubiegłego wieku. 

W każdym razie od lat niezmiennie prym pośród wytwórców olejów silnikowych dzierży Motul, a jego flagowy produkt Motul OLEJ 5W-30 8100 X-CLEAN+ C3 skutecznie potwierdza doskonałą opinię o tej firmie, która może się przecież pochwalić współpracą z takimi potęgami motoryzacyjnymi jak Nissan, Yamaha, Subaru, Toyota, Honda, Suzuki itp. 

Gorzej w tym zestawieniu wypadają koncerny naftowe. Jednak braki wizerunkowe nadrabiają dostępnością. Ich wyroby można spotkać niemal wszędzie, począwszy od stacji benzynowych, poprzez sklepy motoryzacyjne, na warsztatach mechanicznych kończąc.

Listę zamykają oleje silnikowe firmowane przez producentów samochodów. Ogromne nakłady na działania marketingowe zdają się nie przynosić oczekiwanych rezultatów, w każdym razie nasi rodzimi pogromcy szos są na takie zabiegi wyjątkowo odporni, o czym świadczy umiarkowane zainteresowanie płynami smarującymi sygnowanymi przez koncerny samochodowe.

Ostatnim kryterium wyboru oleju silnikowego są normy jakości ACEA. Użytkownik nie ma możliwości przetestowania właściwości oleju silnikowego, dlatego musi polegać na specyfikacji produktu, podanej na etykiecie. Dlaczego zatem przy tych samych parametrach, kierowcy wskazują na konkretny wyrób? Odpowiedź może być tylko jedna, zaufanie wywołane świadomością marki. No, bo cóż innego?

Podstawowe kryteria wyboru oleju silnikowego:

  • producent;
  • parametry oleju;
  • cena.

Najbardziej zaskakuje ostatnia pozycja. Wysokość ceny ma najmniejsze znaczenie przy wyborze, być może dlatego, że kiedy się kocha, nie patrzy się na koszty. A przecież polscy kierowcy słyną z miłości do swoich maszyn, nawet tych malutkich.

Rodzaje olejów silnikowych

Ze względu na stosowaną bazę do wytworzenia oleju silnikowego podzielić je można na trzy podstawowe grupy:

Oleje syntetyczne – są najbardziej zaawansowane technologicznie. Charakteryzują się przede wszystkim rzadszą konsystencją i bardzo wysokim współczynnikiem lepkości, w efekcie czego doskonale rozprowadzają się po wszystkich elementach silnika. Przez wielu uznawane są za najlepsze jakościowo.

Oleje półsyntetyczne – są połączeniem olejów syntetycznych i mineralnych. Powstają na bazie tych drugich, a w swoim składzie mają do 30% syntetycznego składu. Łączą w sobie najlepsze cechy obu tych rodzajów. Są kompromisem pomiędzy ceną a jakością.

Oleje mineralne – są to najstarsze oleje silnikowe. Powstają w procesie destylacji ropy naftowej. Ze względu na swoją bazę najlepiej sprawdzają się w starszych jednostkach napędowych. Przy dzisiejszej technologii niestety odstają znacząco od syntetycznych, a ich zaletą jest głównie niska cena.

Ranking olejów silnikowych

Poniżej przedstawiamy ranking olejów silnikowych popularnych w 2024 roku. Jest to propozycja, która bazuje na opiniach, ocenach i popularności danych rodzajów olejów. Wśród marek pojawiają się niezmiennie ci sami topowi producenci, tacy jak Castrol, Mobil, Valvoline, Liqui Moly czy Shell.

Castrol Magnetic

Półsyntetyczny olej silnikowy, który dostosowany jest zarówno do silników Diesla, jak i benzynowych jednostek. Olej charakteryzuje się bardzo wysoką jakością, doskonale konserwuje i smaruje jednostkę napędową. Producent deklaruje, że użytkowanie tego oleju pozwala obniżyć poziom spalanego paliwa nawet o 3%, szczególnie podczas jazdy w mieście, gdzie jest szczególnie rekomendowany.

Mobil Super 2000

Kolejna półsyntetyczna propozycja uniwersalnego oleju silnikowego. Świetnie sprawdza się w każdego rodzaju silniku. Cechuje go bardzo dobra jakość i stosunkowo niska cena. Rekomendowany jest głównie do aut osobowych, jednak w ciężarowych modelach również świetnie sobie radzi. Skutecznie smaruje w każdych warunkach eksploatacji, a zastosowane dodatki ułatwiają rozruch jednostki szczególnie przy niskich temperaturach.

Shell Helix HX7

Uniwersalny olej półsyntetyczny, który przeznaczony jest do aut osobowych jeżdżących głównie po mieście. Jego opracowana formuła pozwala skutecznie ograniczyć ilość nagromadzających się zanieczyszczeń oraz chronić i konserwować silnik. Charakteryzuje się bardzo wysoką jakością, z którą w parze idzie cena.

Liqui Moly Top Tec 4100

Syntetyczny olej silnikowy całorocznego zastosowania. Minimalizuje tarcie między elementami silnika, dzięki czemu wydłuża jego żywotność. Pozwala również zmniejszyć ilość spalanego paliwa oraz ułatwia rozruch przy niskich temperaturach. Opracowany został głównie z myślą o europejskich pojazdach benzynowych i dieslach. Cechuje się bardzo wysoką jakością, jednak jak na oleje syntetyczne przystało, również wyższą ceną.

Valvoline Synpower

Syntetyczny olej silnikowy klasy premium. Wysokiej jakości formuła zapewnia najlepsze osiągi w każdych warunkach. Znacznie przewyższa standardy stawiane przez producentów samochodów. Doskonale smaruje i chroni silnik, pozwala obniżyć spalanie oraz ułatwia rozruch i pracę jednostki w bardzo trudnych warunkach. Jest to jakościowo jeden z lepszych olejów silnikowych na rynku, który odstrasza trochę swoją ceną. Jednak jeżeli zależy nam na wysokiej jakości oleju, który spełni wszelkie oczekiwania, nie stanowi ona większego problemu.