Data modyfikacji:

Jakie klocki hamulcowe do roweru wybrać?

Pojęcie klocków hamulcowych większości z nas kojarzy się głównie z motoryzacją i niezbędnym elementem działania hamulców w pojazdach mechanicznych. Co ciekawe, klocki hamulcowe są równie istotne w każdym rowerze. Jest to również jeden z elementów, który podobnie jak w samochodach, zużywa się wraz z eksploatacją roweru. Dlatego też, po pierwsze, powinniśmy regularnie weryfikować ich kondycję, a po drugie, umiejętnie dobierać nowe klocki. Jakie klocki hamulcowe do roweru wybrać?
klocki hamulcowe do roweru

Bezpieczeństwo jazdy na rowerze zależy w głównej mierze od klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe stanowią jeden z najważniejszych elementów naszego wyposażenia roweru. Bez względu na to, czy jeździmy rowerem górskim, rowerem miejskim, czy też popularną szosówką, dobry stan klocków hamulcowych ma ogromny wpływ na jakość hamowania, a co za tym idzie, również bezpieczeństwo poruszania się na rowerze. Sprawdź również, jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru.

Weryfikacja stanu klocków hamulcowych powinna odbywać się minimum raz w roku, przed rozpoczęciem sezonu. Idealnie byłoby, gdyby właściciel pojazdu sprawdzał stan klocków hamulcowych przynajmniej raz w miesiącu lub przed każdą dłuższą podróżą. Jeśli regularnie oddajemy swój rower do serwisu, możemy być pewni, że ten element jest wnikliwie sprawdzany. Jeśli jednak sami zajmujemy się przygotowaniem jednośladu do jazdy, nie możemy zapominać o sprawdzeniu całego układu hamulcowego, z klockami włącznie.

Jakie rodzaje klocków hamulcowych wymieniamy?

 Nie każdy rodzaj klocka hamulcowego będzie działał odpowiednio w naszym rowerze. Dlatego też przed zakupem nowych klocków powinniśmy bardzo dokładnie zweryfikować, do jakich klocków jest przystosowany nasz układ hamulcowy. W jaki sposób to sprawdzić? Po pierwsze, poprzez wyszukanie tej informacji w instrukcji dołączonej do modelu naszego roweru. Jeśli jednak nie posiadamy takiej książeczki, prawdopodobnie ta sama informacja znajduje się w okolicach hamulca. Wystarczy, że poznamy jego nazwę i już z łatwością dobierzemy odpowiednie klocki hamulcowe.

Jakie rodzaje klocków wyróżniamy? Są one podzielone ze względu na kształt oraz mieszankę cierną. Pierwszy rodzaj to klocki hamulcowe półmetaliczne, które są najpowszechniej stosowane w rowerach. Jeśli zależy nam na bardzo dużej sile i efektywności hamowania, możemy skupić się na metalicznych klockach hamulcowych, które jednak charakteryzują się bardzo szybką eksploatacją. Ostatni, dobrze znany typ, to wytrzymałe klocki żywiczne, które kosztem słabszej siły hamowania pozwalają nam na dłuższe użytkowanie tego typu klocków.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze klocków hamulcowych?

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie nowych klocków hamulcowych? To świetne pytanie, które zadają sobie wszyscy użytkownicy rowerów, niemający doświadczenia w tego typu zakupach. W końcu rzadko kiedy decydujemy się na zakup nowych klocków. Co więc powinno być dla nas ważne w takim wyborze?

Przede wszystkim rodzaj hamulców, w jaki wyposażony jest nasz rower. To główny czynnik, który znacznie zawęża pole wyboru. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów hamulców, od popularnych hamulców tarczowych, przez popularne w góralach V-brake, cantilever, po double pivoty. Najpierw dowiedzmy się, jaki typ hamulców mamy w swoim rowerze. Dopiero z tą wiedzą powinniśmy udać się na poszukiwanie naszych nowych klocków hamulcowych.

Inna kwestia to dopasowanie klocków do konkretnego modelu zacisków. Tutaj warto jest posłużyć się danymi specyfikacji naszego roweru, by wybrać odpowiedni rozmiar klocków. Na samym końcu powinniśmy zwrócić uwagę na relację ceny klocków do jakości wykonania.

Czy droższe marki klocków hamulcowych są lepsze, niż tańsze odpowiedniki?

Ceny klocków hamulcowych do roweru są obecnie dostępne w każdym wariancie cenowym. Najtańsze z nich to koszt 10 złotych, podczas gdy najwyższej jakości produkty dostaniemy za około 100, a nawet 150 złotych. Czym powinniśmy się kierować przy wyborze odpowiedniego produktu? Oczywiście rozsądkiem.

Choć klocki hamulcowe odpowiadają poniekąd za bezpieczną jazdę, rzadko kiedy zasadnym jest kupowanie możliwie najdroższego modelu. Z drugiej jednak strony klocki za 10 złotych to produkty bardzo niskiej jakości, która bardzo szybko wyeksploatują się, a co za tym idzie, uniemożliwią nam dalsze korzystanie z roweru.

Powinniśmy tę kwestię wypośrodkować. Zakup dobrej jakości klocków z dobrego tworzywa to koszt 20 złotych. Takie klocki z pewnością posłużą nam długo. Producenci klocków, tacy jak Zeit, BBB lub Accent, z pewnością spełnią nasze oczekiwania wobec produktu.

Montaż klocków hamulcowych - zrób to sam

Wymiana i montaż klocków hamulcowych nie jest karkołomnym zadaniem, z którym nie poradzimy sobie samodzielnie. Wystarczy odrobina chęci, wiedzy i zestaw narzędzi niezbędnych do odpowiedniego rozkręcenia i skręcenia kilku elementów układu hamulcowego. To, w jaki sposób będzie wyglądał montaż, zależy też właśnie od naszego układu hamulcowego i sposobu mocowania klocków.

Jeśli dysponujemy rowerem, w którym klocki są zintegrowane z całą obudową, niezbędne będzie odkręcenie klocków z ramienia, wyjęcie linki z zaczepu oraz przykręcenie nowych klocków. W przypadku klocków wyposażonych w wymienne okładziny, nasza praca ograniczy się jedynie do wyjęcia linki z zaczepu oraz wyciągnięcia okładziny starej i podmiany jej na nową. Nie zapomnijmy od ponownym włożeniu zawleczki!

Jeśli czujemy, że montaż klocków hamulcowych to zadanie nie dla nas, możemy z powodzeniem zlecić tę pracę profesjonalistom w serwisie rowerowym. Za drobną opłatą będziemy mieli gwarancję wykonania prawidłowego montażu nowych klocków, co z pewnością wpłynie na nasz komfort jazdy.

Docieranie się klocków - niezbędne przed dłuższą przejażdżką

Pamiętajmy, że montaż klocków hamulcowych nie oznacza wcale, że wszytko jest działające w pełni poprawnie. Nowe klocki powinny się dotrzeć. W jaki sposób sprawić, by nasze nowe klocki hamulcowe działały, jak powinny? Powinniśmy podczas jazdy testowej wykonać kilka umiarkowanie mocnych hamowań roweru. W zależności, który hamulec nas interesuje (tylny bądź przedni), zgodnie z rekomendacją producentów, hamulec powinien być użyty około 20 razy przed właściwą jazdą.
Autor: Norbert Rukowski