Data publikacji:

Jaka pompka do roweru? Jaką pompkę wybrać?

Pompka to nieodzowny element wyposażenia rowerzysty. Utrzymanie stałego ciśnienia opony wpływa na komfort jazdy i pozwala uniknąć przebicia dętki. Jaką pompkę do roweru wybrać? Czym różni się pompka do roweru szosowego od tej do MTB? Jaki rodzaj pompki sprawdzi się najlepiej?
jaka pompka do roweru

Rodzaj wentyla – jak dobrać pompkę rowerową?

We współczesnych rowerach stosuje się trzy podstawowe typy zaworów:

  • Schradera (AV) – zwany także samochodowym,
  • Presta (FV/SV) – stosowany głównie w rowerach szosowych, a ostatnimi czasy również w rekreacyjnych,
  • Dunlop (DV) – starszy typ wentyla rowerowego, dziś niemal wyparty przez zawory Presta i Schradera.

Dobierając pompkę, trzeba sprawdzić, czy obsługuje ona dany typ wentyla. Większość uniwersalnych pompek ma wymienną lub podwójną końcówkę, dzięki czemu możliwe jest napompowanie wszystkich rodzajów dętek. Specjalistyczne pompki mogą być jednak dopasowane tylko do konkretnego rodzaju zaworu. Wentyl Presta i Dunlop da się napompować tą samą końcówką. Zawór samochodowy ma nieco większą średnicę.

Przeczytaj również: Jak dobrać błotniki do roweru?

Pompka stacjonarna do roweru – najwygodniejszy sposób pompowania opon

Podstawową pompką w ekwipunku każdego rowerzysty powinna być duża pompka stacjonarna. Jest najwygodniejsza w użyciu i wystarczy kilka ruchów, by napompować koło do odpowiedniego ciśnienia. Zaletą pompki stacjonarnej jest także wbudowany manometr, który pozwala sprawdzić, jakie jest ciśnienie w dętce. Zakres prawidłowego ciśnienia znajdziesz na boku każdej opony. Im cieńsza opona, tym wyższe ciśnienie musi się w niej znajdować.

Mała pompka turystyczna – na co zwrócić uwagę?

Oprócz pompki używanej w domu, warto mieć także małą pompkę ręczną. Przyda się w trasie, np. w momencie ubytku powietrza lub przebicia dętki. W innym przypadku złapanie gumy skutecznie unieruchomi cię na trasie. Jaką podręczną pompkę wybrać? W zasadzie nada się każda o solidnej konstrukcji. To urządzenie awaryjne, które ma umożliwić ci załatanie opony lub wymianę dętki na nową.

Warto jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów. Przede wszystkim warto wybrać model z elastycznym wężykiem. Pompowanie opony małą pompką może trwać nawet kilka minut, dlatego taki wężyk ułatwi ci zadanie i uchroni wentyl przed uszkodzeniem. Zwróć także uwagę na to, by końcówka pompki była wyposażona w klips lub nakręcana na wentyl. Dociskanie pompki do obręczy bywa denerwujące.

Szerokość opon a rodzaj pompki

Jak wspominaliśmy wcześniej, cienkie opony szosowe wymagają wyższego ciśnienia niż te do rowerów MTB. Do opony o szerokości 23C trzeba wtłoczyć aż 8 atmosfer powietrza. Uzyskanie takiego ciśnienia uniwersalną pompką ręczną często jest niemożliwe. Typowe pompki do rekreacyjnego zastosowania pozwalają nabić około 5-6 atmosfer. Z tego względu do rowerów szosowych i fitnessowych dedykowane są pompki generujące duże ciśnienie. Do rowerów górskich, gravelowych i rekreacyjnych stosuje się natomiast pompki wtłaczające powietrze o dużej objętości. Dzięki temu napompowanie szerokiej opony jest znacznie szybsze.

Jaka pompka do roweru szosowego?

Pompka do roweru szosowego powinna być lekka, mała i wysokociśnieniowa. Większość kolarzy wozi ją w kieszonce koszulki rowerowej, więc duży i masywny model odpada. Ciekawą alternatywą dla pompki teleskopowej jest pompka CO2. Jest to właściwie niewielki zawór, do którego wkręca się nabój CO2. Wystarczy docisnąć pompkę do wentyla (są też modele nakręcane), a dętka napompuje się do pełna w kilkanaście sekund. To idealne rozwiązanie na wyścigi lub maratony. Wadą rozwiązania jest to, że jeden nabój wystarcza do napompowania tylko jednej dętki.

Autor: Szymon Sonik