Data modyfikacji:

Jak dobrać dętkę do opony?


Miłośnicy kolarstwa z pewnością mają na to swoje sposoby, lecz osoby początkujące, dobór odpowiedniej dętki do opony rowerowej może przyprawić o zawrót głowy. Czy to na górskiej wycieczce, czy krótkiej przejażdżce po bułki do sklepu, prędzej czy później zdarzy się złapać kapcia. Jak sprawić, żeby taka sytuacja zdarzała się jak najrzadziej? Dobrze jest zadbać o odpowiedni sprzęt. Jednym z istotnych elementów, którego wybór stanowi zagwozdkę, jest dętka rowerowa.
rower

Jak dobrać dętkę do opony rowerowej, czyli rodzaje wentyli rowerowych


Jeżeli chcesz dobrać najlepszą dętkę, musisz zapoznać się z kluczowymi jej elementami. Jednym z nich jest właśnie wentyl. Podczas zakupów z pewnością zwrócisz uwagę na ich trzy rodzaje. Są to Dunlop, Av lub Schrader oraz Presta. Jeśli te nazwy nic ci nie mówią, już wyjaśniam. Pierwsza z nich, czyli Dunlop, to inaczej wentyl rowerowy. AV oraz Schrader możesz znać pod ich potoczną nazwą jako wentyl samochodowy lub po prostu auto. Ostatni, czyli Presta, jest nazywana wentylem francuskim. Który z wentyli rowerowych sprawdzi się najlepiej? Dobrym wyborem będzie wentyl AV lub Schrader, czyli typ samochodowy. To bardzo trwałe i solidne wentyle, które sprawdzą się zarówno na krótszych, jak i dłuższych dystansach. Wycieczki rowerowe odbędą się bez zbędnych, nieprzyjemnych niespodzianek. Wentyl samochodowy jest prosty, ale niezwykle wytrzymały. Ma średnicę 8 milimetrów. Na jaki typ roweru pasuje? Praktycznie na wszystkie, jedynym wyjątkiem będzie tutaj rower szosowy, który wyróżnia się niezwykle wąskimi obręczami. Niestety, wentyle AV czy Schrader będą zwyczajnie za duże. Dodatkową zaletą wentyli samochodowych jest możliwość napompowania ich dzięki kompresorowi, który zawsze znajdziemy na stacji benzynowej. Jeśli ich użytkownik znajdzie się w kłopotliwej sytuacji, w prosty sposób można temu zaradzić.

Jak dobrać dętkę do opony tak, aby pasowała, a jazda na rowerze była komfortowa i sprawiała przyjemność? Jeżeli jesteś posiadaczem roweru szosowego, najlepszym wentylem będzie Presta. To model lżejszy niż inne rodzaje wentyli. Niestety, możesz mieć z nim pewne problemy. Presta, jako że lżejsza, jest zdecydowanie bardziej delikatna niż wcześniej wymieniane AV lub Schrader. Dodatkowo dużym minusem jest to, że tego rodzaju wentyla nie napompujemy kompresorem na stacji benzynowej. Pozostaje zatem wożenie przy sobie, odpowiednio dobranej pompki. A co z trzecim typem wentyla, jakim jest Dunlop? W dzisiejszych czasach coraz rzadziej możemy go spotkać na sklepowych półkach. Niestety, ten model ma problemy z prawidłowym utrzymaniem ciśnienia, dlatego nie warto w niego inwestować.

Wybór wentyla, czyli jak dobrać dętkę do opony?


Jedną z rzeczy, na które koniecznie musisz zwrócić uwagę przed zakupem, jest sama długość wentyla. Jeżeli jesteś posiadaczem jednego z nowszych modeli rowerów, bardzo prawdopodobne, że masz zamontowane obręcze stożkowe. Są one znacznie trwalsze, solidniejsze oraz wyglądają po prostu lepiej, niż ich poprzednicy. Dlatego wybieraj dłuższe wentyle, najlepiej 40-milimetrowe. Krótsze mogą wystawać z felgi, przez to pompowanie koła będzie utrudnione.

Wentyle samochodowe, czyli Schrader oraz AV, dobrze jest kupić w wersji z nagwintowanym kołnierzykiem i dołączonym pierścieniem. Jeśli z twojej dętki zaczęłoby uchodzić powietrze, wentyl schowałby się w feldze. Pompowanie zwyczajną pompką, a nie kompresorem, także nie należy do przyjemnych, gdyż wentyl wygina się na boki.

Jak dobrać dętkę do opony rowerowej? Zwróć uwagę na rozmiar opony!


Czy znasz rozmiar swojej opony? Jak dobrać dętkę bez takiej podstawy? Nie da się, dlatego tak ważne jest poznanie wymiarów opony przed zakupem dętki. Dobieramy ją na podstawie szerokości opony. W sklepach z profesjonalnym sprzętem bardzo często ma pewne przedziały, ramy, które będą pasować na dany rozmiar. Czasem może się zdarzyć, że dostępne będą pojedyncze rozmiary, idealnie pasujące na opony. Dobrze, jeśli na opakowaniu dętki napisana jest także szerokość opony. Większość ich producentów umieszcza tam wszystkie potrzebne informacje, z którymi powinieneś się zapoznać przed zakupem. Jeżeli dany produkt nie posiada takiej rozpiski lub nie ma opakowania, dobrze jest o to zapytać specjalistę pracującego w sklepie. Niestety, dobór złego rozmiaru dętki może nieść za sobą katastrofalne skutki.

Przeznaczenie roweru, to ma wpływ na wybór dętki


Jak dobrać dętkę do opony? Istotnym czynnikiem jest ilość wyjeżdżonych godzin czy długość trasy. Inne dętki będą potrzebne, jeżeli rower służy ci jako środek komunikacji po zatłoczonym mieście, a inne wybierzesz, szykując się w ciężką, wielogodzinną trasę po górach. Kolarstwo grawitacyjne ma zupełnie inne potrzeby niż przejażdżka po lesie. Dętki przystosowane do danego podłoża, będą sprawowały się lepiej niż te wybierane bez wcześniejszego przygotowania. Jak dobrać dętkę do opony rowerowej, gdy uprawiasz kolarstwo grawitacyjne? Wyznacznikiem ich jakości jest grubość, gdyż to dzięki niej dętki znacznie lepiej zniosą nagłe skoki ciśnienia. Jeśli chodzi o rowery szosowe, rozmiar dętek jest zupełnie inny. Pomimo tego, że też są narażone na wysokie ciśnienie, są o wiele węższe.

Co jeszcze się liczy? Zwróć uwagę na wagę dętki


Jak dobrać dętkę, aby jazda na rowerze była komfortowa, a wyniki coraz lepsze? Kluczową rolę odgrywa waga dętki rowerowej. Jeśli zależy ci, aby masa roweru i całości ekwipunku była jak najniższa, wypróbuj lżejsze dętki. To może wydawać się niewiele, lecz dobrze dobrane, potrafią sprawić, że ciężar całości będzie niższy o kilkadziesiąt gramów. Profesjonaliści, którzy cenią sobie dobrej jakości sprzęt, zdają sobie sprawę, że za jakość się płaci. Lżejsze dętki mają wyższą cenę niż standardowe modele, lecz jeśli potrzebujesz obniżyć ciężar, to warto w nie zainwestować.

To już wszystkie porady, które pozwolą ci ruszyć na zakupy i wybrać najlepsze dętki do roweru. Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalistą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z kolarstwem, warto wiedzieć więcej na ten temat. Jak widzisz, wybór odpowiedniej dętki to prosta sprawa, o ile wcześniej zapoznałeś się z kilkoma podstawowymi informacjami.
Autor: Marcin Krawczyk