Data publikacji:

Kranking - inna perspektywa rowera

Jeśli spodoba Ci się jakiś produkt, kliknij w jego zdjęcie aby porównać ceny i kupić go taniej w Internecie.

Metoda zainspirowana przełamywaniem słabości

Kranking, czy inaczej KRANKcycle, to rodzaj treningu aerobowego z elementami treningu siłowego. Nazwa pochodzi od innowacyjnej maszyny służącej do uprawiania krankingu. Na czym polega jego mechanizm? Zanim odpowiemy na to pytanie, musimy cofnąć się do początków dyscypliny.

Twórcą krankingu jest Johnny G. - profesjonalny sportowiec oraz twórca i trener indoor cyclingu (spinningu). Idea nowej metody zrodziła się podczas spotkania z niepełnosprawnymi sportowcami. Wówczas zaobserwował, jak ogromne rezultaty daje jazda na rowerze dla niepełnosprawnych (handcycle). Pełen podziwu dla osiąganych przez nich wyników, postanowił wykorzystać potencjał handcyclingu w treningach osób pełnosprawnych. W efekcie powstał KRANKcycle - rower stacjonarny zainspirowany mechanizmem handbike'ów.

Jak wygląda trening?

Maszyna składa się z regulowanego siodełka oraz układu napędowego. Osoba ćwicząca kręci pedałami ręcznymi, wykonując ruch identyczny do pedałowania na tradycyjnym rowerze.

Kranking, tak jak spinning, może przyjmować formę zorganizowanych zajęć grupowych pod czujnym okiem trenera. Możesz również samodzielnie próbować swoich sił podczas indywidualnej sesji ćwiczeniowej. Trening powinien być poprzedzony rozgrzewką całego ciała, z uwzględnieniem jego górnych partii (mięśnie i stawy). Nie zaleca się ćwiczyć dłużej niż 60 minut.

KRANKcycle pozostawia Ci dużą swobodę w doborze techniki: możesz jeździć stałym tempem lub interwałami, pedałować oburącz lub naprzemiennie, raz jedną, raz drugą ręką, do przodu i do tyłu. Możliwości maszyny uzależnione są od modelu.

Podczas treningu ważny jest wygodny strój. Najważniejszymi elementami są niekrępująca ruchów koszulka oraz rękawiczki. Te ostatnie są bardzo ważne: pomyśl o nich jak o wygodnych butach sportowych! Będą chronić Twoje dłonie podczas jazdy.

Korzyści

To świetny rodzaj aktywności fizycznej. Krankinig bardzo dobrze działa na górne partie ciała. Podczas jazdy pracują wszystkie mięśnie rąk i pleców, a w szczególności barki, bicepsy i tricepsy oraz mięśnie przedramion. Ciągłe kręcenie korbami to ogromny wysiłek. Regularne treningi owocują wzrostem siły rąk. Chociaż nie jest może tak skuteczny jak treningi siłowe, to eliminuje powstałe dysproporcje między rękami a nogami.

Jako rodzaj treningu aerobowego, kranking pozytywnie wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej. Wysiłek podczas pedałowania przyspiesza pracę układu oddechowego oraz sercowo-naczyniowego. W ten sposób stymulujesz metabolizm. Metoda ta korzystnie wpływa również na wytrzymałość osoby ćwiczącej.