Data publikacji:

Jak wyregulować przerzutki? Poradnik krok po kroku


Terkotanie łańcucha rowerowego to wyraźny znak, że przerzutki są źle ustawione. Inne symptomy to m.in. opóźniona zmiana przełożeń, spadający łańcuch czy duży opór na manetce. Jak wyregulować przerzutki rowerowe?
rower

Ustawienie zakresu pracy przerzutek


Spadający łańcuch z kasety lub wolnobiegu świadczy o tym, że rozregulowaniu uległy skrajne ustawienia przerzutki. Maksymalne wychylenia przerzutki ustawia się śrubami regulacyjnymi, znajdującymi się tuż obok siebie. Oznaczone są one dwiema literami: H i L. Litera H odpowiada za maksymalne wychylenia przerzutki, czyli pozycję przy najmniejszym (najszybszym) trybie kasety. Śrubą z oznaczeniem L reguluje się natomiast pozycję wózka przerzutki przy największej zębatce, czyli przy biegu numer 1. Śrubka H znajduje się zazwyczaj po lewej stronie, a L – po prawej.

Śruby ograniczające rzadko się rozregulowują, dlatego należy je ustawiać tylko w dwóch przypadkach. Pierwszy to oczywiście spadanie łańcucha. Szczególnie groźne jest rozstrojenie śruby L, bo łańcuch wpadający w szprychy może zablokować koło. Drugi przypadek, w którym może być konieczne ustawianie śrub skrajnego położenia, to trudności we wrzuceniu skrajnych przełożeń, czyli najmniejszej lub największej zębatki.
Jak wyregulować przerzutkę w skrajnym położeniu? Najpierw wrzuć najwyższe możliwe przełożenie, czyli największy blat z przodu i najmniejszą zębatkę z tyłu. Wózek przerzutki powinien znajdować się w jednej linii z najmniejszą koronką, na której spoczywa łańcuch. Aby przesunąć wózek w prawo, a zatem zwiększyć zakres działania przerzutki, przekręć śrubkę H przeciwnie do kierunku wskazówek zegara. Wystarczy ćwierć obrotu. Jeśli łańcucha spada, przekręć śrubę zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. W podobny sposób wyregulujesz dużą zębatkę kasety oraz wychylenia przedniej przerzutki.

Jak wyregulować przerzutkę, by biegi wchodziły bez oporu? Regulacja tylnej przerzutki


Za obsługę klasycznych przerzutek odpowiadają linki. Podłączone są do indeksowanych manetek, w których jedno kliknięcie odpowiada przerzuceniu przerzutki o jeden tryb. Aby jednak przerzutka mogła precyzyjnie prowadzić łańcuch, wózek przerzutki musi znajdować się centralnie pod zębatką. Stąd też właściwa regulacja przerzutki odbywa się poprzez odpowiednie naciągnięcie linki.

Do napięcie linki przerzutki służy śruba baryłkowa. Znajdziesz ją w okolicach przerzutki, w pobliżu przedniej manetki lub na pancerzu linki, niedaleko kierownicy. Zasada obsługi śruby baryłkowej jest prosta. Kręcąc śrubą baryłkową w lewo, czyli przeciwnie do kierunku wskazówek zegara, napniesz linkę przerzutki. Kręcąc w prawo, analogicznie poluzujesz napięcie linki. Jak więc wyregulować tylną przerzutkę w rowerze, by biegi pracowały płynnie?
Najpierw musisz określić, z czego wynika problem ze zmianą biegów. Jeśli po wrzuceniu lżejszego biegu, czyli większej zębatki, łańcuch nie wskakuje na miejsce lub robi to z opóźnieniem, linka jest zbyt luźna. Wykonaj więc ćwierć obrotu w lewo i sprawdź, czy nastąpiła poprawa. Sprawdzaj to na różnych biegach. Śrubą baryłkową obracaj do momentu, w którym biegi będą wskakiwały po jednym kliknięciu.

Druga sytuacja to problem ze zrzucaniem biegu. Odpowiada za to sprężyna przerzutki, która kieruje łańcuch na mniejszą koronkę. Jeśli po wrzuceniu szybszego biegu przerzutka terkocze lub wrzuca przełożenie z wyraźnym opóźnieniem, musisz poluzować śrubę baryłkowa. Zrobisz to w kierunku wskazówek zegara. Po poprawnym wyregulowaniu przerzutki biegi powinny wchodzi z taką samą szybkością w górę i w dół. Zniknie też charakterystyczne ocieranie łańcucha i zahaczanie o sąsiednie zębatki.

Regulacja przedniej przerzutki w rowerze


Przednia przerzutka zazwyczaj nie ma śruby baryłkowej, dlatego regulacji musisz poszukać na pancerzu. Zasada regulacji jest ta sama, tzw. kręcąc śrubą baryłkową zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, napniesz linkę. Określenie kierunku jest jednak trudniejsze, bo regulacja może znajdować się w różnym położeniu. Przyjmij więc taką orientację, w której „przód” śruby baryłkowej skierowany jest w stronę pancerza łączącego ją z klamkomanetką.
Regulacja przedniej przerzutki wygląda nieco inaczej. Prowadnica łańcucha musi mieć minimum 1 mm zapasu w każdej ze skrajnych pozycji. W innym przypadku będzie ocierań o łańcuch na najlżejszym lub najtwardszym przełożeniu. Pamiętaj także, że przednia przerzutka wcale nie musi zmieniać przełożeń co jedno kliknięcie. Napędy z dwoma blatami wyposażone są z możliwość trymowania, czyli regulowania pozycji prowadnicy. Jedno kliknięcie nie wrzuci więc łańcucha na dużą zębatkę, a jedynie przesunie prowadnicę na środek. Ma to za zadanie zapobiec ocieraniu skrzyżowanego łańcucha. Aby wrzucić twardszy bieg, manetka musi kliknąć dwa razy.

Co zrobić, gdy nie da się wyregulować przerzutki powyższymi sposobami?


Regulacja przerzutki rowerowej jest w gruncie rzeczy bardzo prosta i na co dzień ogranicza się do napięcia lub poluzowania linki. W niektórych przypadkach wyregulowanie linki nie jest jednak możliwe. Problemem jest często zardzewiała linka, która klinuje się w pancerzu i nie reaguje na ustawienia manetki. Rozwiązanie jest jedno: wymiana linek oraz pancerzy na nowe. Przerzutki nie uda ci się ustawić poprawnie także wtedy, gdy skrzywisz tylny wózek. Nawet po wielokrotnym ustawianiu przerzutka będzie terkotać i pracować nieprecyzyjnie. Jeśli chodzi o przednią przerzutkę, problemem bywa przesunięcie jej na obejmie. Aby ją wyregulować, ustaw prowadnicę równolegle do łańcucha.
Autor: Szymon Sonik