Wybierasz się na urlop samochodem i chciałbyś zabrać ze sobą rower? Radzimy, jak wybrać najlepszy bagażnik rowerowy, aby przewieź go bezpiecznie tam i z powrotem.
Ze względu na miejsce montażu bagażnika rowerowego wyróżniamy modele, które przytwierdza się do dachu samochodu, na klapę bagażnika lub mocuje się go do tyłu pojazdu za pomocą haka.
W przypadku aut typu kombi, które zwykle na wyposażeniu mają relingi dachowe, wystarczą specjalne belki, do których następnie przytwierdza się bagażnik. Najlepiej sięgać po modele wykonane z aluminium lub o charakterze stalowo-kompozytowym. Wybierając bagażnik rowerowy, sprawdź również jaki bagażnik na rower wybrać.
W pozostałych przypadkach, jeśli zdecydujesz się na przewożenie roweru na dachu, konieczne będzie sprawdzenie, czy auto posiada otwory do montażu, tzw. bazy. Jeśli samochód nie ma ich fabrycznie, będziesz musiał je sam wyznaczyć. Niezbędne jest zatem dobranie bagażnika kompatybilnego z posiadanym modelem auta.
Przy wielokilometrowych podróżach najpraktyczniejszym rozwiązaniem może okazać się bagażnik w formie platformy, przytwierdzanej do tyłu auta za pomocą haka holowniczego. Można go szybko zamontować i zdemontować, a wkładanie i zdejmowanie z niego roweru nie będzie kłopotliwe. Przy zakupie warto zwrócić uwagę, aby był on stabilny, posiadał światła oraz miejsce na tablicę rejestracyjną.
Istotne jest, w jaki sposób będą do niego mocowane rowery – warto, aby były to szyny (stalowe lub aluminiowe) z uchwytem stabilizującym. W zależności od wielkości i nośności dachu, w ten sposób możemy przewozić od jednego do 5-6 jednośladów.
Z kolei bagażnik na klapę najlepiej sprawdzi się przy krótkich wyjazdach i samochodach typu minivan, kombi czy hatchback. W ten sposób przetransportujemy od 1 do 3-4 rowerów.
Istotne jest też dobranie odpowiednich uchwytów, które wybieramy pod względem wielkości roweru typu ramy, ciężaru czy wysokości opon.
Autor: Sylwia Stwora