Wybór właściwych rozmiarów opony rowerowej jest kluczowy, aby zapewnić komfort i odpowiednią przyczepność na trasie. W tym artykule podpowiemy, jak dobierać ogumienie do konkretnego stylu jazdy. Zobacz, jak czytać rozmiar opon rowerowych oraz jak dobrać rozmiar opon rowerowych.
Rynek rowerowy rozwija się bardzo prężnie, więc pojawiają się coraz to nowsze konstrukcje, które mają spełniać oczekiwania wielu użytkowników. Wbrew pozorom dobór odpowiedniego rozmiaru opony rowerowej jest bardzo ważny. Dzięki temu opory toczenia będą niższe, a przyczepność odpowiednia. Rozmiary opon rowerowych podawane są przez producentów w trzech różnych formach.
To najpopularniejszy sposób wyrażania rozmiaru opon rowerowych. Jak go czytać? Pierwsza część oznaczenia wyraża rozmiar obręczy, do którego pasuje dany model. Druga strona przedstawia szerokość danego modelu. Dla przykładu w rowerze górskim opony mogą mieć rozmiar 29x2,1.
Tym samym otrzymujemy informację, że opona pasuje do rowerów z kołami 29-calowymi, a jej szerokość wynosi 2,1 cala. Przed zakupem warto sprawdzić, jaką maksymalną szerokość obsługuje dana rama. Opony o szerokości 2,5 cala nie będą pasowały do każdych widełek.
System metryczny może wydawać się nieco bardziej skomplikowany, ale zrozumienie tego oznaczenia rozmiaru opony rowerowej pozwoli lepiej dopasować ją do własnych potrzeb. Zapis metryczny wygląda mniej więcej tak: 700 x 35A, 700 x 35B czy 700 x 40C. Jak czytać rozmiar opon rowerowych wyrażony w systemie metrycznym? Pierwsza część wyraża średnicę zewnętrzną opony, druga odpowiada za jej szerokość, natomiast trzecia wskazuje średnicę zewnętrzną.
Opony o oznaczeniu „A”, „B” oraz „C” będą pasowały na inne obręcze. Zazwyczaj takie oznaczenia są stosowane w ogumieniu szosowym oraz trekkingowym. W górskim można je spotkać, ale użytkownicy rzadko sugerują się nimi i chętniej spoglądają na rozmiarówkę wyrażoną w calach.
Trzeci standard wprowadzony został przez Europejską Organizację Techniczną Opon i Felg. Rozmiary opon składają się z dwóch członów i są wyrażane w milimetrach. Dla przykładu na ogumieniu będzie można znaleźć taki zapis: 57-559. To przekłada się na szerokość (57 mm) oraz średnicę obręczy (559 mm). To dobry sposób na dobranie odpowiedniej opony pod warunkiem, że znamy średnicę obręczy.
W popularnych rowerach wygląda to następująco:
Jak widać, niektóre rozmiary opon rowerowych pokrywają się ze sobą. Aby mieć 100% pewności, że opona będzie odpowiednia, warto spojrzeć na dane techniczne danej obręczy i dokładnie odczytać jej średnicę. Dzięki temu będzie o wiele łatwiej dobrać właściwą oponę do roweru.
Oferta ogumienia rowerowego dostępna na rynku jest na tyle duża, że każdy miłośnik jazdy na dwóch kółkach będzie mógł wybrać coś dla siebie. Osoby, które jeżdżą po górach, powinny postawić na szersze opony w rozmiarze od 1,9 cala do 2,5 cala. Do jazdy po asfalcie lub nieutwardzonych drogach szerokość opony wynosząca 1,75 cala będzie w zupełności wystarczająca.
Szosowcy szukają zazwyczaj wąskich opon, aby opory toczenia były możliwie jak najniższe. Bardzo modne w ostatnich latach są gumy 23 mm, 25 mm oraz 28 mm. To dobry kompromis pomiędzy przyczepnością a brakiem większych oporów toczenia.
Zdecydowanie tak i oznaczenia opon rowerowych mogą w tym pomóc. Masywne ogumienie z bieżnikiem do roweru górskiego nie będzie odpowiednie, nawet przy dobrze dobranym rozmiarze.
Czasami jedynym właściwym sposobem na ustalenie odpowiedniego rozmiaru opony są samodzielne testy. Teoretycznie węższe ogumienie może zapewnić bardziej komfortową jazdę. Tak naprawdę wszystko zależy od użytkownika i jego indywidualnych preferencji.
Odpowiedzieliśmy już na pytanie, jak czytać rozmiary opon rowerowych, dlatego warto wspomnieć kilka słów o samym wyborze ogumienia. Czym powinna charakteryzować się dobra opona?
Przede wszystkim należy spojrzeć na rodzaj bieżnika, jaki został w niej zastosowany. Specjalne rowki znajdujące się w wielu modelach mają za zadanie właściwe odprowadzanie nadmiaru wody. Kostka ułożona w nieregularnym kształcie zagwarantuje bardzo dobrą przyczepność, ale wpłynie negatywnie na opory toczenia. Określając swoje oczekiwania na samym początku, będzie zdecydowanie łatwiej zakupić dobre ogumienie.
Niezwykle istotna jest również odporność na uszkodzenia. Producenci oferują specjalne wzmocnienia po bokach opony. Dzięki temu po najechaniu na krawężnik nie złapiemy „kapcia”. Opony z lepszą odpornością na przebicie sprawdzają się także w rowerach miejskich.
W rowerach coraz częściej są stosowane opony bezdętkowe. Aby można było je zastosować, należy posiadać obręcz przystosowaną pod ten rodzaj ogumienia. Mieszanka gumy w takiej oponie jest wzmocniona, co powoduje lepszą odporność na uszkodzenia. Przy ewentualnym przebiciu powietrze z opony nie zejdzie natychmiast. Tym samym będzie można swobodnie dojechać do domu i tam dokonać naprawy.
Rozwiązaniem tego problemu jest użycie specjalnego płynu uszczelniającego, który wlewa się do opony. W momencie przebicia, dziura zostaje automatycznie załatana. Z takiego rozwiązania korzystają zawodowcy, a amatorzy również coraz chętniej sięgają po ogumienie bezdętkowe.
Artykuły, które warto przeczytać: