Data modyfikacji:

Podróż samolotem - co musisz wiedzieć o podróży samolotem? Jak się przygotować do podróży samolotem?

Podróż samolotem już dawno przestała być wielką przygodą, a stała się powszechnym środkiem komunikacji. Latamy na wakacje, w interesach i w odwiedziny do bliskich lub znajomych. Komunikacja powietrzna sprawiła, że możemy podróżować dalej i szybciej niż dawniej, a to jest bardzo ważne w naszym zabieganym świecie i życiu w ciągłym niedoczasie. Jednak wydarzenia z 11 września 2001 r. położyły się cieniem na branży lotniczej. Dość liberalne dotąd przepisy i zasady obowiązujące w pasażerskim ruchu lotniczym zostały dość drastycznie zaostrzone. Kolejne obostrzenia zawdzięczamy panującej obecnie pandemii wirusa COVID-19. Więc, co trzeba wiedzieć o podróży samolotem i jak przygotować się do lotu, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek? Szczególnie jeśli jest to nasza pierwsza podróż samolotem.

podroz samolotem

Planowanie podróży, dokumenty, bilety, szczepienia

Podróżowanie samolotem nie jest tak zupełnie beztroskie, jak innymi środkami lokomocji i nakłada na nas wiele dodatkowych zadań.

Podróż samolotem nigdy nie była anonimowa, a lista pasażerów zawsze stanowiła niezbędny atrybut lotu. Dlatego należy zainteresować się, jakiego rodzaju dokumenty będą nam potrzebne i co równie istotne, do kiedy zachowują ważność.

Dokumenty tożsamości honorowane przez linie lotnicze to:

  • na trasach krajowych: dowód osobisty, paszport, legitymacja szkolna lub akt urodzenia,
  • na trasach międzynarodowych (strefa Schengen): paszport lub dowód osobisty (także dla dzieci),
  • na trasach międzynarodowych (poza Schengen): paszport i wiza (o ile jest wymagana).

W przypadku krajów spoza strefy Schengen warto zapoznać się wymaganymi dokumentami na stronach rządowych danego kraju. Dotyczy to głównie wiz, ale niektóre kraje wymagają np. świadectwa szczepienia, a czasem nawet tego, aby paszport był ważny co najmniej pół roku od dnia przylotu.

W przypadku szczepień warto zapoznać się z zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i nawet jeśli szczepienie jest tylko zalecane - zaszczepić się. Jeśli szczepienie jest obowiązkowe, należy je udokumentować. W tym celu wydawane jest Międzynarodowe Świadectwo Szczepień (International Certificate of Vaccination).

Planując podróż, warto także przejrzeć strony oferujące przedsprzedaż biletów lotniczych. Jeśli nie jesteśmy zobligowani terminem lotu, warto planować podróż z wyprzedzeniem. Przewoźnicy lotniczy nie mają stałych cen i często zmieniając datę wylotu lub przylotu tylko o jeden dzień, możemy zyskać nawet kilkaset złotych na cenie biletu. Warto też pomyśleć o wykupieniu odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej na wypadek odmowy wejścia na pokład czy uszkodzenia bagażu.

Pamiętajmy też o tym, aby zabrać ze sobą rezerwację w formie elektronicznej lub w postaci wydruku, a na lotnisku znaleźć się co najmniej na dwie godziny przed planowanym odlotem.

Bagaż

Właściwe przygotowanie i rozplanowanie bagażu stanowi zawsze duże wyzwanie przed każdą podróżą, a co dopiero, gdy chodzi o podróżowanie samolotem, gdzie w grę wchodzi ilość, waga i wymiary bagażu. Ważne jest więc nie tylko co, ale też gdzie i ile czego spakować, bo za każdy dodatkowy kilogram bagażu trzeba dodatkowo zapłacić.

Pierwsza podróż samolotem oznacza na ogół zaopatrzenie się w odpowiednie torby i walizki, bo wcześniej nie zwracaliśmy na to większej uwagi. W podróżowaniu samolotem najważniejszy parametr bagażu stanowią jego dopuszczalne wymiary. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej zainwestować w solidne i wytrzymałe torby niż eleganckie, ale bardziej podatne na uszkodzenia plastikowe walizki.

Bagaż dzieli się na bagaż podręczny i bagaż rejestrowy. W bagażu podręcznym, który zabieramy ze sobą na pokład, powinny się znaleźć jedynie dozwolone przedmioty, które mogą być nam potrzebne w czasie lotu. Pozostała część bagażu powinna się znaleźć w bagażu rejestrowym, przewożonym w luku towarowym. Wymiary, wagę i listę produktów, które mogą się znajdować w bagażu podręcznym, określa dany przewoźnik, jednak w większości przypadków są one zbliżone lub identyczne. Jednak czasem warto jest sprawdzić te informacje u konkretnego przewoźnika. O ile wymiary bagażu są jednakowe, to jego waga jest zależna od tego, w jakiej klasie podróżujemy.

Bagaż podręczny to bagaż o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 23 cm i wadze do 8 kg, ale pasażer podróżujący w klasie biznes może zabrać dwie sztuki bagażu podręcznego. W tej roli z pewnością sprawdzi się torba KEMER WINGS TB1002 S.

W bagażu podręcznym na pewno powinna znaleźć się jakaś ciepła odzież (sweter, dres itp.) i lekarstwa. Mogą się też przydać kosmetyki, książki, sprzęt elektroniczny (aparat fotograficzny, odtwarzacz MP3 itp.), jakieś drobne przekąski. Oczywiście bagaż podręczny może stanowić nasz jedyny bagaż, wtedy zrozumiałe jest, że znajdą się w nim wszystkie nasze rzeczy. Należy jednak tak zapakować bagaż podręczny, aby w przypadku kontroli łatwo było wydostać z niego każdy przedmiot.

Najważniejsze restrykcje dotyczą przewozu płynów, dlatego przewożone w bagażu podręcznym kosmetyki płynne, jak kremy, żele, pasty, perfumy itp., muszą być przewożone w pojemnikach o objętości do 100 ml każdy, ale ich łączna pojemność nie może przekroczyć jednego litra. Poza tym muszą być one spakowane do jednego przezroczystego woreczka lub torebki. Także dezodoranty nie mogą przekraczać objętości 100 ml. W przeciwnym wypadku muszą znaleźć się w bagażu rejestrowym.

Ze względów bezpieczeństwa w bagażu podręcznym nie można przewozić przedmiotów, które mogą zostać wykorzystane jako broń, np. nożyczki z ostrymi końcami, narzędzia, korkociąg. Jedyny wyjątek stanowią cążki do wycinania skórek i pilniki do paznokci.

Wraz z bagażem podręcznym pasażer może zabrać na pokład torebkę damską lub torbę na laptop o wymiarach 30 x 40 x 10 cm i wadze do 2 kg. Świetnie w roli torby do laptopa sprawdzi się Acer Traveler Case XL 17".

Bagaż rejestrowy to bagaż, którego suma wszystkich wymiarów (długość + wysokość + głębokość) nie przekracza 158 cm. Waga bagażu rejestrowego zależy od klasy i trasy podróży i wynosi 23 lub 32 kg. Na trasach europejskich w klasie ekonomicznej waga bagażu wynosi 23 kg, w klasie biznes 2 x 32 kg, a na trasach międzykontynentalnych w klasie ekonomicznej 23 kg, w ekonomicznej premium 2 x 23 kg, w klasie biznes 2 x 32 kg, a w klasie pierwszej 3 x 32kg. Do spakowania bagażu rejestrowego można zakupić TRAVELITE BASIC 96275-20.

Przepisy dotyczące przewozu nakładają różne ograniczenia w różnych krajach. Dotyczą one choćby limitów dla przewozu alkoholu, papierosów (w UE 10 paczek papierosów, do 1 l alkoholu), zakazu przewozu żywności, dzieł sztuki, muszli, zwierząt i roślin, minerałów itp. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z tymi ograniczeniami przed wyjazdem. Jeśli chcemy zabrać na pokład jedzenie lub picie, najlepiej, jeśli zakupimy je po odprawie w strefie wolnocłowej.

Odprawa paszportowo-bagażowa

Na lotnisku, w hali odlotów, należy odnaleźć stanowisko z logo przewoźnika i numerem lotu, gdzie po okazaniu dokumentu tożsamości i rezerwacji otrzymamy kartę pokładową i nadamy bagaż rejestrowany. Z kartą pokładową udajemy się do stanowiska odprawy granicznej. Tam poddajemy się sprawdzeniu dokumentów i kontroli bezpieczeństwa. Przed przejściem przez bramkę należy wyłożyć do specjalnego pojemnika wszystkie przedmioty metalowe, jak zegarek, bransoletka, klucze, monety, a także portfel, pasek do spodni i odzież wierzchnią. Wraz z bagażem podręcznym zostaną one prześwietlone. Czasem możemy też być poproszeni o zdjęcie obuwia. Po kontroli zostaniemy skierowani do terminala, gdzie będziemy oczekiwać na wejście do samolotu, tzw. boarding, który odbywa się na wydzielonych stanowiskach, tzw. gate. Numer stanowiska i godzina boardingu są podane na karcie pokładowej. Przed podejściem do stanowiska należy przygotować niezbędne dokumenty. Tam zostaniemy skierowani do „rękawa” lub autobusu, którymi dotrzemy na pokład samolotu.

W samolocie

Po odnalezieniu swojego miejsca i umieszczeniu bagażu podręcznego w schowku zajmujemy wyznaczone miejsce. Przygotowując się do podróży, należy pamiętać, aby nasz ubiór był wygodny, nie krępował ruchów. Jeśli cierpimy na chorobę lokomocyjną, powinniśmy wcześniej zaaplikować sobie właściwy lek. Tak samo powinniśmy postąpić w przypadku kataru.

Przez cały czas podróży powinniśmy ściśle wykonywać polecenia wydawane przez personel.

Autor: Roman Frej