Data modyfikacji:

Jaki rower szosowy wybrać?

Rower szosowy, określany też jako kolarzówka lub po prostu szosa, to kategoria rowerów, która dziś obejmuje zarówno klasyczne rowery wyścigowe, jak i bardziej komfortowe modele endurance, a nawet gravel czy inaczej szutrówki, łączące cechy roweru szosowego z górskim. Jeśli kupujemy rower szosowy jako jedyny rower, którym będziemy jeździć na co dzień, trzeba znaleźć kompromis. Na szczęście coraz więcej modeli pozwala cieszyć się dynamiką i szybkością szosówki, oferując jednocześnie komfort i uniwersalność. 
Jaki rower szosowy wybrać na początek i na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego modelu? Kiedy zaczynamy przygodę rowerową, chcemy zadbać o lepsze zdrowie, spalić zbędne kilogramy i po prostu czuć się lepiej. Jednak najpierw musimy pomyśleć o tym, aby wybrać egzemplarz dopasowany do własnych potrzeb.
Jaki rower szosowy wybrać?
Wybierając konkretny typ roweru szosowego, będziemy musieli zdecydować o tym, jaki ma być jego rozmiar oraz geometria ramy. Trzeba także podjąć decyzję dotyczącą materiału, z jakiego będzie wykonany. Istotne są również elementy, które wpływają na komfort jazdy – zaliczamy do nich napęd rowerowy, hamulce i pedały. Na koniec dopiero można pomyśleć o dodatkach, czyli np. miejscu na bidon, i kolorach.

Jak wybrać pierwszy rower szosowy? 

Dla laika tzw. kolarzówka wyróżnia się przede wszystkim cienkimi kołami i kierownicą typu baranek. Dzięki swojej konstrukcji rower szosowy pozwala jeździć bardziej dynamicznie i przyjemniej pokonywać dłuższe trasy niż modele górskie i miejskie, od których większość osób zaczyna swoją przygodę z rowerem. Szosówka daje poczucie wolności i ma piękny, klasyczny wygląd. Dzięki ramie z lekkich stopów lub karbonu jest lżejszy (zwykle między 7 kg a 12 kg) od typowego roweru miejskiego (nawet do 25 kg) i ma szlachetny, aerodynamiczny kształt z linkami hamulców i przełożeń często zintegrowanymi z ramą. Z drugiej strony oferuje słabszą aromatyzację – jest twardszy w jeździe, co przekłada się na niższy komfort i wymaga wyższej sprawności fizycznej. 
Klasyczny rower wyścigowy kojarzy się z niską, agresywną pozycją kolarza, która niestety nie jest zbyt wygodna, jeśli chcielibyśmy używać takiego roweru na co dzień. Niska pozycja wynika z geometrii ramy, charakteryzującej się niską główką (przednia pionowa część) oraz długim zasięgiem (odległość między główką a osią supportu, czyli punktem mocowania pedałów). Dlatego właśnie w bardziej komfortowych modelach typu endurance, jak np. seria Merida Scultura, główka jest nieco wyższa, a przód ramy krótszy. Geometria ramy określa charakter roweru i nie da się zmienić np. regulacją siodełka, dlatego od niej należy zacząć wybór roweru.
Warto podkreślić, że szosówki są dostępne również z ramami w wersjach damskich, jak np. topowy model Giant TCR, który ma swój odpowiednik siostrzanej marki dedykowanej właśnie paniom Liv Langma. Jest to o tyle istotne, że rowery szosowe mają najczęściej koła o rozmiarze 28 cali, czyli są większe od najpopularniejszych w rowerach górskich obręczy 26-calowych. Większe koła zapewniają niższe opory toczenia, ale są też mniej wygodne przy wsiadaniu.  
Wybór roweru to cały proces określany mianem tzw. bike fittingu, podczas którego najpierw wybieramy właściwy dla naszego wzrostu, masy i stylu jazdy model ramy, a następnie optymalnie dobieramy i konfigurujemy osprzęt. Dlatego też nie należy się przejmować, że poszczególne parametry mogą wydawać się skomplikowane. Lepiej od razu nastawiać się na poświęcenie większej ilości czasu i dokładne zrozumienie znaczenia poszczególnych parametrów. Profesjonalne sklepy rowerowe oferują usługę bike fittingu, czyli indywidualnej konfiguracji sprzętu, jednak aby z niej świadomie skorzystać, konieczne jest zrozumienie poszczególnych parametrów oraz ich praktycznej roli podczas jazdy. 

Rozmiar i geometria ramy roweru szosowego

Dobry rower szosowy będzie nam służył przez wiele lat, jeśli profesjonalnie podejdziemy do jego zakupu. Jest to poważna inwestycja i zawsze, kiedy mamy już upatrzony konkretny model, należy zwrócić uwagę na odpowiednie dopasowanie rozmiaru ramy.
Wybór odpowiedniej ramy do kolarstwa szosowego ma ogromny wpływ na szybkość jazdy, a to z kolei ma wpływ na osiągane wyniki, dlatego tak istotne jest staranne podejście do wyboru idealnej ramy. Należy wziąć również pod uwagę długość mostka, wspornika siodła oraz korb. Na szczęście w internecie znajdziemy wiele kalkulatorów, więc bardzo szybko wykonamy niezbędne obliczenia.

Co jeszcze na początek sprawdzić, wybierając rower szosowy?

W kolejnym kroku należy zastanowić się nad tym, z jakiego materiału chcemy mieć ramę rowerową. Najpopularniejszymi tworzywami są aluminium oraz włókno węglowe.
Carbon jest znacznie lżejszy, bardzo dobrze tłumi wszelkie drgania oraz ładnie się prezentuje. Natomiast aluminium jest zdecydowanie tańsze i zastanawiając się, z jakiego materiału wybrać na początek rower szosowy, tanim i dobrym rozwiązaniem jest właśnie ten z aluminium.

Który napęd wybrać do roweru szosowego?

Najczęściej do rowerów szosowych możemy dopasować napędy oferowane przez najpopularniejszych producentów, takich jak Shimano oraz SRAM, a także Campagnolo. W każdej firmie znajdziemy różne grupy osprzętów, które różnią się między sobą materiałem wykonania, wagą i ceną, a także precyzją w działaniu.
Napędy mogą być ciężkie i toporne, ale również można znaleźć takie, które są niezwykle lekkie oraz szybkie i precyzyjne w zmianie przełożeń. Dodatkowo charakteryzują się efektywnym designem. Znajdziemy takie, które są w niskiej cenie i z pewnością spełnią oczekiwania początkujących osób, ale także znajdziemy modele typowo wyścigowe, w znacznie wyższej cenie, polecane ścigającym się amatorom i zawodowcom.

Tarczowe czy szczękowe hamulce na rower szosowy?

Przez ostatnie lata hamulce tarczowe zyskują coraz większą popularność zarówno w amatorskim, jak i zawodowym peletonie. Tutaj decyzja podjęta jest pod wieloma różnymi względami.
Na początek należy dokładnie zastanowić się, w jakim terenie będziemy najczęściej się poruszać. Czy będziemy jeździć po drogach krętych, czy może niebezpiecznych zjazdach?
Na nizinnych trasach hamulce tarczowe mniej się przydają, ale są zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem, kiedy jedziemy po płaskim terenie i niezbędne jest nam natychmiastowe hamowanie. Najczęściej polecanym rozwiązaniem są tarczowe hamulce hydrauliczne, które spełniają oczekiwania zawodowców i początkujących.

Rower szosowy – jakie pedały wybrać?

Rower szosowy może mieć wpinane lub platformowe pedały. Po drodze możemy jeździć zarówno na jednych, jak i na drugich. W większości rowerów będą one sprzedawane bez pedałów albo z pedałami platformowymi. Można zdecydować się na jedno i drugie albo po prostu przetestować na miejscu i zobaczyć, w których lepiej nam się pedałuje.

Osprzęt roweru szosowego 

Rowery szosowe z racji niższej masy i opływowego kształtu nie są wyposażone w amortyzację znaną z rowerów górskich. Nie znaczy to, że całkowicie nie tłumią drgań, ale na pewno są twardsze i mniej komfortowe. Dlatego bardzo ważny jest wybór właściwego siodełka – nie ma tutaj reguły i musimy je dobrać według indywidualnych upodobań, gdyż decyduje ono o komforcie użytkowania. Niezależnie od tego, czy kupujemy rower przez internet, czy w sklepie stacjonarnym, koniecznie wypróbujmy różne modele siodełek przed zakupem. 
Kolejna sprawa to hamulce – droższe modele rowerów szosowych coraz częściej są wyposażone w wydajne hamulce tarczowe, jednak nie jest to czynnik, który powinien decydować o wyborze. Hamulce typu dual pivot będą wprawdzie nieco mniej skuteczne, ale wyposażone w dobre klocki okażą się zupełnie wystarczające. Oprócz samego typu hamulców, warto też przyjrzeć się ergonomice klamek hamulcowych na kierownicy. W kolarzówce mają one formę klamkomanetek, czyli służą jednocześnie do zmiany przełożeń. 
Rowery szosowe różnią się też od górskich i miejskich napędem. Jeśli nie planujemy typowo sportowej jazdy, warto wybrać bardziej charakterystykę roweru możliwie zbliżoną do turystycznej czy rekreacyjnej. W przeciwnym razie rower szosowy, który na płaskiej drodze przyspiesza bardzo łatwo, może sprawić nam spory problem przy stromych podjazdach. Dla komfortu jazdy duże znaczenie ma też właściwy dobór długości korby (element, do którego mocowane są pedały), gdyż to ona, oprócz wysokości ustawienia siodełka, wpływa na tzw. kąt otwarcia biodra. Im krótsza korba, tym kąt ten jest bardziej rozwarty. Przy czym należy pamiętać, że niekoniecznie krótsza korba to większa moc, gdyż będzie ona różna w zależności od wybranego przełożenia. 
O komforcie i uniwersalności roweru szosowego decydują też oczywiście opony i prześwit między oponą a ramą. W modelach wyścigowych spotykamy opony o szerokości nawet od 23 mm do 28 mm, a w rowerach endurance szersze 32 mm. Stosowane są zarówno klasyczne opony dętkowe, jak i TLR (angielskie tubeless ready), czyli bezdętkowe. Szersze opony to oczywiście większe opory toczenia, ale za to większa uniwersalność, jeśli trzeba czasami zjechać z asfaltu. Zwłaszcza w modelach gravelowych, np. Kross Esker, opony pozwalają na swobodną jazdę poza trasą, co sprawia, że nadają się zarówno na trasę, jak i do jazdy miejskiej. 

Ile kosztuje rower szosowy? 

Na to pytanie oczywiście nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, podobnie jak ma to miejsce w przypadku pytania o cenę auta. Orientacyjne widełki to kwota między około 3,5 tys. zł a 15 tys. zł w przypadku nowych rowerów szosowych. Aby móc swobodnie wybierać, trzeba przeznaczyć kwotę między 5 tys. zł a 8 tys. zł, natomiast topowe modele mogą kosztować tyle co motocykl czy nawet samochód. Przy czym na cenę roweru wpływa nie tyle sama marka producenta, ile konkretny model i materiały, z których został wykonany, oraz jakość i marka poszczególnych elementów osprzętu. 

Jak wybrać najlepszy rower szosowy damski?

Kiedy rozpoczyna się sezon rowerowy, to kobiety bardzo chętnie i aktywnie decydują się na przejażdżki rowerowe. Okazuje się, że ten trend jest wzrostowy i coraz więcej pań chce spędzać czas w trasie. Dlatego też wielu producentów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i oferuje przemyślane i dobrze dopasowane szosowe rowery damskie.
Zakup damskiego roweru nigdy nie jest łatwy, ponieważ należy wziąć pod uwagę wiele istotnych czynników, parametrów oraz kryteriów. Żeby ułatwić ich wybór, poniżej znajdziesz dodatkowe informacje, aby dobrze wiedzieć, czym kierować się podczas zakupu.
Na początek przy wyborze damskiego roweru szosowego należy przede wszystkim zwrócić uwagę na wagę, która musi być dostosowana do gabarytów kobiety. Najpopularniejsze są modele z lekką i wytrzymałą ramą. Rower powinien być masywny, aby zapewnić płynne kierowanie oraz rozwijanie prędkości, co ma znaczący wpływ na komfort jazdy. Warto więc zrobić test na miejscu podczas zakupu.
Panie bardzo chętnie sięgają po rowery aluminiowe, które są nawet 2 razy lżejsze od stalowych. Waga całego roweru szosowego damskiego nie powinna przekraczać 20 kg.
Ważnym czynnikiem są również modele z obniżoną ramą, które ułatwiają wsiadanie i zsiadanie. Doceniane jest to przez kobiety, gdy jeżdżą w sukienkach oraz spódnicach.
Należy wziąć pod uwagę także wzrost, pod względem którego wybiera się rozstaw ramion kierownicy. Im wyższa jest rowerzystka, tym szerszą należy wybrać kierownicę. Z budowy anatomicznej wynika również, że siodełko damskie na rower szosowy powinno być nieco szersze.
Rower damski powinien posiadać także szersze opony, które będą amortyzować wstrząsy, bardzo dobre hamulce, a także szybko zmieniające się przerzutki. Dopiero na koniec zwracamy uwagę na wybór odpowiedniego koloru czy wzorów oraz pozostałych dodatków.
Zdjęcie: Envato/ FlamingoImages
Autor: Redakcja Ceneo