Data modyfikacji:

Jak podnieść kierownicę w rowerze?


Poprawne ustawienie kierownicy w rowerze jest równie ważne jak regulacja siodełka. To najlepszy sposób, by uniknąć bólu karku, nadgarstków, dłoni czy odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Jak podnieść kierownicę w rowerze i jakich narzędzi do tego użyć?
rower

Regulacja kierownicy w rowerze miejskim


Najłatwiejsze zadanie mają użytkownicy rowerów trekkingowych lub miejskich, zwłaszcza holenderskich. W tym przypadku często stosuje się regulowany mostek, umożliwiający szybkie dostosowanie wysokości kierownicy. Niektóre wsporniki kierownicy da się obsłużyć bez jakichkolwiek narzędzi. Aby podnieść kierownicę w rowerze, wystarczy odciągnąć wajchę i wyregulować pozycję mostka.

Większość regulowanych mostków wymaga jednak użycia podstawowych kluczy imbusowych. Są one potrzebne do poluzowania śruby mostka. Aby móc swobodnie ustawić kąt pochylenia wspornika, wykonaj około 3-4 obroty śrubą. Po ustawieniu wygodnej pozycji dokręć śrubę ponownie. W rowerach miejskich i trekkingowych można oczywiście podnieść również całą rurę sterową. Jak to zrobić? Wyjaśniamy w kolejnym akapicie.

Jak podnieść kierownicę w starym rowerze?


W rowerach miejskich, a także starszych modelach MTB, rura sterowa stanowiła wraz z mostkiem jeden element. Aby podnieść kierownicę, należało więc wysunąć rurę. Łączyła się ona z widelcem za pomocą rozporowego klina. Regulacja tego typu systemu polega na wykręceniu śruby imbusowej znajdującej się w centralnej części mostka wpuszczanego. Po poluzowaniu klina, możesz wysunąć całą kierownicę do góry. Maksymalna pozycja oznaczona jest kreską. Nie wysuwaj kierownicy ponad oznaczenie, bo mogłaby wypaść podczas jazdy.

Uwaga! Ten sposób nie sprawdzi się w rowerach z systemem a-head. Tam górna śruba odpowiada za kasowanie luzów i nie należy jej ruszać przed odkręceniem samego mostka.

Jak podnieść kierownicę w rowerze ze sterami a-head?


Znacznie mniejsze możliwości regulacji dają stery a-head, stosowane w nowoczesnych rowerach. Regulacja wysokości odbywa się wyłącznie poprzez dodawanie lub odejmowanie podkładek pod mostkiem. Zapas rury sterowej nie jest duży, dlatego mocne podniesienie kierownicy w rowerze nie jest możliwe. W większości przypadków wszystkie podkładki znajdują się pod, a nie nad mostkiem, więc nie da się wyżej podnieść kierownicy. Można ją wówczas jedynie obniżyć, przekładając podkładki nad mostek.

Jak więc podnieść kierownicę w rowerze ze sterami a-head? Możliwości jest kilka. W pierwszej kolejności sprawdź, czy twój mostek nie jest skierowany w dół. Jeśli tak, wystarczy odwrócić go o 180 stopni i skierować w górę. W ten sposób można podnieść kierownicę nawet o kilka centymetrów, w zależności od kąta mostka. Możesz także wymienić mostek na inny, skierowany mocniej ku górze. Największe pole manewru da mostek regulowany, który ustawisz w zależności od potrzeb. Zobacz również jak dbać o rower.
Na rynku dostępne są również adaptery do sterów a-head, podnoszące wysokość kierownicy nawet o kilkanaście centymetrów. Adapter zakłada się na rurę sterową w miejsce mostka, a następnie przykręca do niego seryjny mostek. Takie przedłużenie sprawdzi się zwłaszcza u osób, które nie mogą przyjąć na rowerze pochyłej pozycji, a nie chcą wymieniać roweru na inny. Pamiętaj, że odkręcanie mostka należy zawsze zaczynać od dwóch śrub znajdujących się z tyłu. Górna śruba służy do kasowania luzu.
Autor: Szymon Sonik