Data publikacji:

Jaki gravel do 4000 zł wybrać?

Moda na gravele nie mija i nic nie wskazuje na to, by miało się tak stać w najbliższym czasie. Polacy pokochali uniwersalność rowerów gravelowych, a także ich sportowe możliwości. Połączenie dwóch światów – szosowego i szutrowego – to idealnie rozwiązanie dla osób, które lubią zjechać z twardych nawierzchni. Jaki gravel do 4000 zł wybrać w 2023 roku? Sprawdźmy, jak wygląda asortyment najpopularniejszych producentów.
gravel do 4000 zł
Popularności graveli nie ma co się dziwić – to niezwykle użyteczne rowery, idealnie spisujące się w mieście, na asfaltowych drogach czy na leśnych szutrach. Laik może pomylić gravel z rowerem szosowym, ale wprawne oko od razu wychwyci, że mamy do czynienia z innym rodzajem roweru. Obie konstrukcje wiele łączy: kierownica typu baranek, dynamiczna geometria ramy, ten sam typ kół (28 cali) i podobny rodzaj osprzętu. Jeśli jednak przyjrzysz się gravelowi bliżej, dostrzeżesz większe różnice.

Czym jest rower gravelowy?

Podstawową różnicą, którą zauważysz już na pierwszy rzut oka, jest szerokość opon. O ile w rowerach szosowych wciąż stosowane są wąskie opony 25C lub 28C, w gravelach montuje się znacznie szersze ogumienie. Przypomina ono to stosowane w rowerach MTB, jednak najczęściej ma drobniejszy i łagodniejszy bieżnik. Rowery gravelowe są wyposażone w opony o szerszym profilu, co pozwala na lepsze trzymanie się nawierzchni i zwiększa stabilność jazdy. Przydaje się to nie tylko na szutrze (ang. gravel), ale także w miejskich warunkach: na kostce brukowej, krawężnikach, torowiskach czy nierównościach.
Różni się też konstrukcja ramy. Rowery gravelowe są nieco bardziej masywne od szosowych i mają bardziej komfortową geometrię ramy. Pozwala to przyjąć mniej pochyloną pozycję, co jest istotne zwłaszcza podczas długich tras. Poza tym rowery te wyposażone są w dodatkowe mocowania na ramie czy widelcu, które pozwalają na montaż bagażnika, błotników, bidonów czy innych akcesoriów. Rower typu gravel idealnie nadaje się więc jako baza pod rower wyprawowy, zdolny do radzenia sobie nawet w trudnych warunkach terenowych.
Istotną różnicą jest też rodzaj napędu. W rowerach gravelowych stosuje się napęd 1X, co oznacza, że z przodu jest tylko jedna zębatka. Wyeliminowanie przedniej przerzutki sprawia, że operowanie biegami jest łatwiejsze, a napęd jest mniej podatny na usterki. Podczas wypraw jest to szczególnie ważne. W rowerach szosowych wciąż stosuje się dwie zębatki z przodu – tzw. blat oraz młynek. W najlepszych gravelach można też zauważyć inny rodzaj przerzutek, które przystosowane są do dużej rozpiętości kasety oraz dużych drgań. Przerzutka Shimano GRX nie tylko jest w stanie bezproblemowo obsłużyć ogromną kasetę 11-50, ale przede wszystkim napiąć łańcuch w taki sposób, aby nie obijał on ramy na nierównościach. Wadą napędów szosowych jest brak sprzęgła, które odpowiada za usztywnienie napędu.

Jaki rower gravelowy do 4000 zł wybrać?

Jeszcze 2–3 lata temu wybór rowerów gravelowych do 4000 zł był większy niż dziś. Pandemiczne i wojenne realia doprowadziły jednak do sporego wzrostu cen rowerów i akcesoriów rowerowych, rzędu kilkudziesięciu procent. Czy gravel do 4000 zł jest jeszcze dostępny w 2023 roku? Sprawdźmy, co oferują producenci.

Kross Esker 1.0

To jeden z najprostszych, ale i najbardziej udanych modeli rowerów gravelowych w Polsce. To oparty na komponentach Shimano i FSA Esker model, od którego wielu miłośników szutrowej jazdy zaczynało swoją przygodę z rowerami gravelowymi. To podstawowy rower gravelowy z gamy Krossa, wyposażony w szosowy napęd Shimano Claris 2x8 i aluminiową ramę. Ciekawa stylistyka modelu to efekt m.in. wewnętrznego prowadzenia. Rama Eskera pomieści opony o szerokości nawet 45 mm, co pozwala wykrzesać z roweru maksimum terenowych możliwości.

Accent Falcon

Aluminiowy gravel Accent Falcon to kolejna dobra propozycja do 4000 zł. W tym modelu producent zastosował przerzutkę Shimano Sora R3000, czyli o punkt wyższą niż napęd Claris. Przerzutka ta zawiaduje 9 przełożeniami z tyłu. Z przodu mamy do dyspozycji natomiast 2 biegi, co wyraźnie wskazuje, że jest to grupa szosowa. Nie należy jednak tego uznawać za wadę – na utwardzonych drogach może to być zaletą.

Romet Boreas 1 Lite

Propozycja od Rometa, czyli drugiego największego polskiego producenta rowerów, prezentuje nieco inną filozofię niż konkurencyjny model Krossa. Model Boreas charakteryzuje się dynamiczną, sportową geometrią, kojarzoną raczej z rowerami szosowymi lub przełajowymi. To zasługa aluminiowej ramy nastawionej na aerodynamikę i wysoką prędkość jazdy. Plusem modelu jest karbonowy widelec, pochłaniający drgania skuteczniej niż aluminium. Ciekawostką jest też napęd SRAM Apex, pozbawiony przedniej przerzutki. Jest to więc typowy napęd w konfiguracji 1x10, współpracujący z kasetą o pojemności 11-34. W połączeniu z blatem 40T daje to przyzwoity zakres biegów, jednak na stromych podjazdach może brakować lżejszego przełożenia.

MBM Starlight

Ostatnim gravelem do 4000 zł dostępnym w wyszukiwarce Ceneo.pl jest rower MBM Starlight. To model wyróżniający się elegancką stylistyką, który idealnie sprawdzi się w miejskiej dżungli. Wygodna geometria ramy pozwala przyjąć spionizowaną pozycję, co wielu osobom przypadnie do gustu. Podobnie jak w poprzednich gravelach, tak i tutaj zastosowano hydroformowaną ramę aluminiową. Po stronie minusów należy zapisać jednak osprzęt, który w tym przypadku sygnowany jest marką SP.

Co zamiast gravela? Zalety nowoczesnych szosówek

Wybór rowerów gravelowych do 4000 zł nie jest duży, ale nie oznacza to, że musisz ograniczać się wyłącznie do nich. Dla wielu osób lepszym wyborem będzie rower przełajowy lub rower szosowy z szerokimi oponami. Współczesne konstrukcje wyposażone w hamulce tarczowe pozwalają zastosować szerokie opony, np. 35 mm lub 38 mm. Nie zrobi to oczywiście z szosówki pełnoprawnego gravela, ale do sporadycznych wypadów na leśne ścieżki z pewnością wystarczy.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik