Data publikacji:

Jaki gravel do 10 000 zł wybrać?

Jazda na rowerze jest łatwa i przyjemna, jednak nie można powiedzieć tego samego o wyborze odpowiedniego roweru. Zwłaszcza jeżeli przyszły rowerzysta nie zna się na rodzajach jednośladów i nie wie, jaki wybrać, a jak wiadomo, nie powinna to być pochopna decyzja. Jednym z popularniejszych modeli ostatnich czasów stał się rower typu gravel, który podbija serca rowerzystów. Czym charakteryzuje się ten typ roweru? Jaki gravel do 10 000 zł wybrać? Radzimy, jak dokonać odpowiedniego wyboru.
Sprawdź również: Jakie koła do roweru wybrać?
gravel do 10000 zł

Poznaj rowery typu gravel

Rowery gravel wchodząc na rynek rowerowy, nie były przyjęte zbyt optymistycznie, gdyż ludzie byli przekonani, że jest to jedynie sztucznie napędzony trend. Jednak w szybkim czasie zmieniono to podejście i pokochano ten typ rowerów. Dlaczego gravel stał się tak popularny? Wszystko za sprawą swojej uniwersalności i innowacyjnej budowy. Gravel, czyli rower szutrowy, przeznaczony jest do tras, na których rower szosowy byłby niewystarczający, a z kolei MTB byłby przesadą ze względu za swój profesjonalizm. Dlatego z potrzeby posiadania roweru pomiędzy rowerem szosowym a MTB skonstruowano gravel, który jest idealny do dróg szutrowych, leśnych oraz do lekkiego terenu. Jednak rowery szutrowe nie brylują tylko i wyłącznie na jednym rodzaju dróg, gdyż poprzez swoją uniwersalność sprawdzą się na niemal wszystkich podłożach, dlatego nie straszne są im również szosy, górzyste tereny oraz miejskie środowisko.

Charakterystyczne elementy gravelów

Gravele, jako że są stosunkowo uniwersalne, przypominają budową i elementami inne rowery, np. szosowe, przełajowe, MTB itd. Jednak wyszczególniając poszczególne części składowe roweru szutrowego, można zauważyć, że różni się od innych pod wieloma względami. Przedstawiamy zatem charakterystyczne elementy w gravelach:
  • Geometria ramy – rama rowerów szutrowych przypomina rower szosowy, jednak została skonstruowana w nieco inny sposób, aby polepszyć wygodę i jakość jazdy. Rama roweru typu gravel ma wydłużony tylny trójkąt, aby pomieścić nieco większą oponę. Dodatkowo dla wygodniejszej pozycji w ramie została zamieszczona główka w wyższym miejscu. Dzięki całej innowacyjnej geometrii rowerzysta będzie czuł lepszą stabilność na rowerze nawet z dużym bagażem oraz przejedzie na nim mnóstwo kilometrów bez bólu pleców, dzięki komfortowej pozycji.
  • Opony – zazwyczaj w rowerach gravel stosuje się średnicę koła taką jak w rowerach szosowych, czyli 28 cali. Jednak szerokość takiej opony już jest nieco inna. Może mieć 35 mm, 40 mm, a nawet 50 mm szerokości. Takie rozmiary są już bardziej podobne do opon rowerów górskich, gdyż bez problemu przejadą po ciężkim terenie, lecz nie wykluczają jazdy po utwardzonej drodze czy asfalcie.
  • Kierownica – rowery gravel wyposażone są w kierownicę typu baranek, jednak różni się ona nieco od klasycznej wersji baranka. Kierownice gravelowe zazwyczaj rozszerzają się w dolnej części, dzięki czemu rowerzysta ma możliwość pewnego, stabilnego, a zarazem wygodnego prowadzenia roweru.
  • Widelec – sztywność widelca to norma wśród rowerów szutrowych. Zapewniają one zwiększenie efektywności, prędkości oraz zmniejszenie masy roweru, co odbywa się kosztem słabego niwelowania nierówności spotykanych na drodze.
  • Hamulce tarczowe – są podstawą w rowerach typu gravel. Stanowią bezpieczny środek hamowania nawet na ciężkim terenie.
  • Masa – im rower jest lżejszy, tym oczywiście lepiej. Jednak niska waga wiąże się w wysoką ceną roweru. Można znaleźć gravel za około 5000 zł, który będzie miał już stosunkowo niską wagę – około 12–14 kg. Jednak te droższe modele, za ponad 7000 zł, mogą mieć mniejszą masę – około 10 kg, a pamiętajmy, że przy sportowej jeździe każdy gram ma znaczenie i lżejsze rowery są w stanie osiągać większe prędkości.
  • Dla kogo przeznaczony jest gravel?

    Mimo iż rowery gravel są uniwersalnym rodzajem jednośladu, nie oznacza to, że będą odpowiednie dla każdego. Polecane są głównie dla osób poszukujących roweru podobnego do szosowego, jednak o lepszych właściwościach poruszania się w terenie oraz szybszego niż klasyczny rower górski, z zamiarem poruszania się po nieco lżejszych terenach. Gravele nadadzą się na większość tras oraz sprawdzą się na długie podróże, np. z dodatkowymi bagażami. Rowery szutrowe dzięki swojej szeroko pojętej funkcjonalności będą odpowiednie na leśnych trasach, szosach, drogach piaszczystych oraz lekko górzystych terenach, a zarazem nie będzie problemu, aby poruszać się na nich po mieście, do pracy czy do sklepu. Przy tych wszystkich superlatywach należy pamiętać o niemałej cenie, która wiąże się z zakupem dobrego gravela. Dlatego jeżeli nie masz potrzeby podróżowania po trudniejszych terenach, a twoim celem jest jedynie poruszanie się po mieście, lepiej skupić swoją uwagę na bardziej klasycznych rowerach, np. na rowerach miejskich czy trekkingowych, które da się znaleźć w niższych cenach niż gravele.

    Jaki gravel do 10 000 zł wybrać?

  • Merida Silex 400 Glossy 28 2021 (8299 zł) – ten gravel ma 28-calowe koła, hamulce hydrauliczne oraz geometrię ramy zapewniającą wygodę. Rama jest wykonana z najwyższej jakości aluminium, co sprawia, że rower jest stosunkowo lekki, a zarazem wytrzymały. Dodatkowo jest wyposażony w błotniki zabezpieczające przed chlapaniem podczas jazdy, np. po błocie, oraz bagażnik oferujący dużo miejsca na bagaże.
  • Bottecchia Gravel Carbon 28 2021 (9999 zł) – pojazd ma wygodną budowę, sprawdzającą się zarówno u początkujących, jak i bardziej zaawansowanych rowerzystów. Ma 11 biegów i opony wysokiej jakości z odpowiednim bieżnikiem trzymającym się nawierzchni. Rama wykonana jest z carbonu, charakteryzującego się wysoką trwałością, a przy tym rower jest lekki, gdyż waży jedynie 10 kg.
  • Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Dominika Mańka