Data publikacji:

Jakie koła do roweru wybrać?

Przed zakupem roweru powinno się wybrać nie tylko jego typ oraz rozmiar ramy. Dotyczy to również wielkości kół. To właśnie one w dużej mierze odpowiadają za komfort jazdy po różnych typach podłożach i możliwość osiągania imponujących prędkości. Nieodpowiednio dobrane koła sprawiają, że jazda nie przynosi satysfakcji. Kolarz porusza się na nich zbyt wolno, za szybko się męczy lub z powodu za wysokich kół ma trudności z wsiadaniem na jednoślad. Jakie koła do roweru wybrać dla siebie? Na co zwrócić uwagę przed ich zakupem? Oto sprawdzone porady. 
Sprawdź również dla kogo rower 26 cali będzie odpowiedni!
jakie koło do roweru wybrać

Jakie koła do roweru? Dopasuj je do typu roweru 

Rodzaj kół i ich wielkość powinny być dopasowane do typu roweru. Jakie koła do roweru MTB są odpowiednie? Ich średnica zwykle ma 26-28 cali, choć w historii znaleźli się już zwolennicy montownia w góralach kół o średnicy 29 cali. Do szosówek powszechnie zakłada się koła o średnicy 28 cali. W przypadku jednośladów z tej grupy rzadko stosuje się inne rozmiary ze względu na optymalny komfort jazdy na obręczach tej wielkości w przypadku poruszania się po asfalcie. Jaki rozmiar kół do roweru sprawdza się za to do jazdy po bezdrożach? 26 cali to pożądana wielkość w tym przypadku. Nieco mniejsze koła mają mniejszą masę, są skrętniejsze, a ich przyczepność do trudnej trasy jest lepsza. 
Jaki są rozmiary kół rowerowych w jednośladach do uniwersalnego użytku? W przypadku rowerów miejskich oraz używanych do dojazdów do szkoły lub pracy, rozmiar kół powinien być dostosowany przede wszystkim do wzrostu użytkownika.  

Jaki rozmiar kół w rowerze dla dorosłych, a jaki w rowerze dla dzieci? 

Większe koła wydają się lepszym wyborem w każdym przypadku, lecz wzrost jest głównym czynnikiem, który determinuje to, jaki rozmiar kół w rowerze powinien zostać zamontowany. Wysoki mężczyzna mający ponad 190 cm wzrostu nie powinien jeździć na małych kołach odpowiednich dla pań, które mają niewiele ponad 150 cm. Dla osób wysokich odpowiednie są koła 28-29 cali. Niskie osoby mogą stawiać za to na koła 26 cali lub mniejsze. Im niższa osoba, tym mniejsze powinny być koła. Najniżsi dorośli mogą wybierać nawet modele kół przeznaczone dla 12-latków. 
Jaki rozmiar kół roweru do wzrostu wybiera się dla dzieci? Zwykle kilkuletnie dzieci korzystają z pojazdów z kołami o średnicy 16 lub 20 cali. Takie jednoślady są najwygodniejsze w przypadku użytkowników, którzy mają pomiędzy 120 a 150 cm wzrostu. Większe koła sprawiają, że dzieciom trudno wsiada się na rower. Ponadto kilkulatki mają trudności z utrzymaniem równowagi i boją się upadków, które ze względu na dużą wysokość, wiążą się z większym ryzykiem zranienia i poważnego uderzenia w głowę. 

Jaki rozmiar kół? Rower dla malucha 

Wiek dziecka to kolejny czynnik, który ma wpływ na wybór kół do roweru. Jakie koła do roweru do wzrostu montuje się w pojazdach do nauki jazdy na dwóch kołach? Najmłodsze dzieci powinny korzystać z rowerków, które mają koła nie większe niż 16 cali. Podczas nauki jazdy ryzyko upadku jest bardzo wysokie. Im większe koła, tym większe ryzyko, że dziecko poważnie się zrani. 
Maluchy powinny jeździć na rowerkach biegowych i czterokołowych z kołami o średnicy 12 cali. Nieco starsze przedszkolaki poradzą sobie na cztero- lub dwukołowych pojazdach na obręczach 16 cali. Koła w rozmiarze 20 i 24 cali są odpowiednie dla dzieci w wieku 8-12 lat lub niskich nastolatków. 

Jakie koła do roweru: z wąskimi czy szerokimi oponami? 

Wąskie opony są przeznaczone do jazdy po równych podłożach. Takie koło ogranicza tarcie i umożliwia uzyskanie naprawdę wysokich prędkości. Cienkie opony są polecane w szczególności do szosówek. Kolarze uzyskują dzięki nim coraz lepsze wyniki, zwłaszcza gdy przemieszczają się po asfaltowych drogach.  
Jakie koła do roweru są przeznaczone do jazdy po bezdrożach? Po górskich trasach, leśnych ścieżkach i wyboistych trasach jeździ się na rowerach z szerokimi kołami. Im szersza opona, tym lepsza jest jej przyczepność do podłoża. Grube opony są ważne w szczególności w rowerach do downhillu. Szybkie zjazdy w dół po trudnej nawierzchni są niemożliwe, gdy koła są cienkie i cechują się niewielkim tarciem o podłoże. 

Koła z karbonu czy aluminium? 

Obręcz koła w rowerze jest wykonywana z materiałów o wysokiej wytrzymałości, które jednocześnie cechują się niską masą. Jednym z takich surowców jest aluminium. Lekki metal sprawia, że rower waży niewiele, co ułatwia osiąganie wysokich prędkości w czasie jazdy. Dodatkowo aluminium cechuje się odpornością na działanie czynników atmosferycznych. Dzięki temu rowerowi nic nie grozi, gdy jest przechowywany pod otwartą wiatą lub na balkonie mieszkania w bloku. 
Aluminiowe koła są trwałe, jednak ich ewentualne pęknięcie wiąże się z dużymi kosztami naprawy. Spawanie aluminium nie zawsze przynosi zadowalające efekty. Pęknięcie może się poszerzać, a sam rower może stwarzać niebezpieczeństwo w czasie jazdy. Koło po spawaniu jest mniej wytrzymałe, dlatego w przypadku wjechania w dziurę w asfalcie lub zjazdu z wysokiego krawężnika mogą pojawić się problemy z jego prawidłowym działaniem. 
Koła karbonowe są lekkie i wyjątkowo sztywne. Ze względu na ich wysoką cenę nie weszły do powszechnego użycia w rowerach miejskich i MTB dla amatorów. Korzystają z nich głównie kolarze, którzy specjalizują się w triathlonie i jeździe na czas. Wysoki profil karbonowych kół do obu dyscyplin nie wpływa negatywnie na ich wagę, co miałoby miejsce w przypadku wykonania obręczy z aluminium. W przypadku rowerów MTB dla profesjonalistów producenci decydują się na tworzenie kół karbonowych ze względu na większą szerokość obręczy. Ich masa pozostaje niska, choć koło jest wyposażone w grube opony z dobrze widocznym bieżnikiem.  
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Redakcja Ceneo