2. Dobór koloru soczewki
Najistotniejszym elementem gogli narciarskich są szyby. Do wyboru mamy modele podzielone na 5 kategorii przepuszczalności światła.
● Przezroczyste szkła, czyli klasa S0 przepuszczają najwięcej światła (80-100 procent), dlatego powinno się ich używać jedynie po zmroku.
● Klasa S1 to gogle o złotych lub bursztynowych szybach. Używa się ich w pochmurne, mgliste dni o ograniczonej widoczności. Przepuszczają od 43 do 80 procent światła.
● Do kategorii S2 zalicza się gogle narciarskie z żółtymi lub pomarańczowymi szkłami, przeznaczone są one do jazdy w dni z lekkim zachmurzeniem. Przepuszczają od 18 do 43 procent światła.
● W klasie S3 mamy okulary z niebieskimi, szarymi bądź brązowymi soczewkami, które należy zakładać w słoneczną pogodę. Ich przepuszczalność światła zamyka się w przedziale 8-18 procent.
● Klasa S4 to bardzo ciemne, zwykle czarne szkła na bardzo słoneczne dni. Przepuszczają zaledwie 3-8 procent światła.
Dla narciarzy, którzy szukają wyłącznie jednej, uniwersalnej pary gogli, najlepszym rozwiązaniem będzie zakup gogli ze szkłem fotochromatycznym. Jest to specjalne szkło pokryte czułym na działanie promieni słonecznych filtrem, który dostosowuje się do panujących warunków. Pod wpływem promieni UV gogle fotochromatyczne przyciemniają się, natomiast w pochmurnych warunkach rozjaśniają się, przyjmując zakres od klasy S1 do S3. Polecane modele gogli fotochromatycznych to np.:
● Atomic COUNT S PHOTO Black,
● Salomon S/VIEW PHOTO White.
Alternatywą mogą być także gogle z wymiennymi szybami. Producenci zwykle w zestawie dołączają 2-3 szybki o różnym stopniu zaciemnienia, które montuje się za pomocą zatrzasków lub magnesów. Jest to szybkie i wygodne rozwiązanie, jednak podczas mocnych upadków istnieje ryzyko wypięcia się szybki. Dostępne są także modele, w których szybka jest mocno osadzona w ramce, za to jej wymiana jest trudniejsza.