Data publikacji:

Akcesoria do sauny, czyli co zabrać ze sobą wybierając się do sauny?

W ostatnim czasie wypady do sauny zyskują na popularności. Saunowanie przez wielu traktowane jest już nie tylko jako relaksujący zabieg, ale i hobby. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ regularne wizyty w saunie mogą bardzo przysłużyć się zdrowiu. Jeśli zamierzasz odwiedzić to miejsce po raz pierwszy, sprawdź, jakie akcesoria do sauny warto mieć w zanadrzu.
sauna

Skąd wzięła się sauna?

Słowo „sauna” wywodzi się z języka fińskiego i oznacza pomieszczenie opalane drewnem. Historia sauny rozpoczęła się właśnie w Finlandii – to tam po raz pierwszy odkryto korzyści wynikające z kuracji wysokimi temperaturami. Dziś sauny popularne są już nie tylko w krajach skandynawskich, ale na całym świecie. Można spotkać je na siłowniach i basenach oraz oczywiście w specjalnie przeznaczonych budynkach. Ponadto sauny występują w wielu odmianach – najpopularniejsze pozostają sauna sucha oraz parowa. Do innych rodzajów zaliczamy np. saunę na podczerwień oraz saunę turecką (hammam). Zalety korzystania z sauny Liczne badania naukowe potwierdzają, że regularne wizyty w saunie mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie. Już jedno saunowanie w tygodniu zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. To dlatego, że sauna pomaga regulować ciśnienie krwi.
Nie można przecenić także wpływu sauny na układ odpornościowy. Kontakt z wysokimi temperaturami stymuluje go i wzmacnia.
Wiele osób twierdzi, że pobyt w sanie pomaga w zrzuceniu zbędnych kilogramów. To częściowo prawda, ponieważ wysokie temperatury wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn i poprawiają funkcjonowanie metabolizmu.
Częste wizyty w saunie docenią osoby aktywne fizycznie; saunowanie regeneruje obolałe mięśnie i pozwala zrelaksować się po treningu. Badania dowodzą również, że ekspozycja organizmu na działanie wysokich temperatur wspomaga produkcję hormonu wzrostu, niezbędnego do rozbudowy mięśni.
Relaksujące działanie sauny nie pozostaje bez wpływu na kondycję psychiczną. To rewelacyjny sposób na wypoczynek po trudnym dniu, a także remedium na przewlekły stres. Podejrzewa się, że regularne saunowanie może być bardzo pomocne w leczeniu depresji.

Sauna: przeciwwskazania

Niestety, wbrew pozorom nie każdy może korzystać z sauny. Wszystkie osoby chorujące przewlekle powinny zasięgnąć porady lekarza, zanim zdecydują się na swoje pierwsze saunowanie. Seansów nie poleca się także osobom przeziębionym, kobietom w ciąży i w trakcie miesiączki, a także epileptykom. W saunie nie należy zjawiać się również w krótkim czasie po zawale serca.

Jak zachować się na saunie?

Przed pierwszą wizytą na saunie warto wiedzieć, że obowiązują w niej pewne zasady. Stosując się do nich, sprawisz, że saunowanie będzie przyjemniejsze zarówno dla ciebie, jak i innych osób obecnych w saunie.
• W saunie należy przebywać nago oraz boso. Zarówno stroje kąpielowe, jak i ręczniki szybko nasiąkają wilgocią, a także mogą wywołać oparzenia.
• Zachowuj się cicho – uczestnicy saun przychodzą do nich po to, aby zaznać relaksu.
• Pierwsze seanse w saunie powinny trwać nie dłużej niż 5 minut. Z czasem możesz je stopniowo wydłużać. Po każdym seansie należy schłodzić ciało wodą.
• Najlepszą porą na odwiedzenie sauny jest wieczór, ponieważ saunowanie może przyczyniać się do senności.
• W saunie suchej siadaj zawsze na własnym ręczniku, zaś w parowej pamiętaj o opłukaniu kamienia przed zajęciem miejsca oraz przed wyjściem.
• Nie odwiedzaj sauny bezpośrednio po obfitym posiłku. Nigdy nie zjawiaj się w niej pod wpływem alkoholu!
• Pamiętaj, aby zawsze zabierać ze sobą własne akcesoria do sauny.

Akcesoria do sauny. Co zabrać?

Przed wizytą na saunie warto zaopatrzyć się w kilka praktycznych akcesoriów. Co powinno znaleźć się w ekwipunku saunowicza?

• Ręcznik do sauny

Najlepiej sprawdzi się duży ręcznik kąpielowy, którym okryjesz ciało przed wejściem do środka, a następnie będziesz mógł na nim usiąść (jeśli wybierasz się do sauny suchej). Najlepszym wyborem będzie chłonny ręcznik frotte, który dobrze absorbuje wilgoć z powietrza oraz pot.

• Akcesoria pod prysznic

Spakuj drugi ręcznik, który przyda ci się do osuszenia ciała po prysznicu. Zabierz ze sobą żel do mycia ciała oraz szampon.

• Klapki do sauny

Jak wspomnieliśmy, do każdego rodzaju sauny należy wchodzić boso. Jednak przed wejściem, a także pod prysznicem, przydadzą ci się klapki kąpielowe. Warto zabrać ze sobą również spray do stóp, który zapewni dodatkową ochronę przed grzybicą.

• Czapka na saunę

Wielu saunowiczów rekomenduje stosowanie specjalnych ochronnych czapek. Głowa jest bardzo wrażliwa na działanie wysokich temperatur, dlatego warto chronić ją przed nimi – zwłaszcza jeśli dopiero zaznajamiasz się z sauną. Czapka na saunę zmniejszy ryzyko wystąpienia m.in. zawrotów głowy, na które często skarżą się osoby początkujące.
Wszystkie rzeczy spakuj do pojemnej torby – na przykład tej, którą zabierasz ze sobą na siłownię.

Saunowanie i morsowanie

W ostatnich latach dużą popularnością cieszy się połączenie sauny z morsowaniem. Zwolennicy tego duetu najpierw odwiedzają saunę w celu rozgrzania ciała, po czym schładzają je w lodowatym śniegu lub jeziorze. To bardzo dobra praktyka, która wspaniale wpływa na układ odpornościowy. Trzeba jednak pamiętać, że saunowanie z morsowaniem wymaga odpowiedniej wprawy i nie jest rozsądnym rozwiązaniem dla osób początkujących!

Sauna – odwiedzaj ją na zdrowie

Jeśli nie zachodzą przeciwwskazania do korzystania z sauny, wybierz się na swój pierwszy seans – oczywiście z zachowaniem zasad kultury i niezbędnymi akcesoriami. Przekonaj się, jak saunowanie może wpłynąć na zdrowie i samopoczucie!
Autorka: Joanna Stanuch