Data publikacji:

Szerokość opony rowerowej a obręcz, czyli jaką oponę wybrać

Szerokość opony rowerowej a obręcz to temat często poruszany na forach dla rowerzystów. Niektórym dobór odpowiedniej szerokości opony do obręczy nastręcza pewnych trudności, a to wszystko za sprawą różnych zapisów stosowanych przez producentów oraz nieścisłości w niektórych systemach. Problemy może sprawiać nie tylko dopasowanie opony, ale również wymiarów dętki i wielkości obręczy do swoich potrzeb. W dzisiejszym artykule przybliżymy Ci system ETRTO oraz calowy i podpowiemy, jak dobrać rozmiar opony do roweru.
Przeczytaj również nasz ranking lampek rowerowych przednich!
szerokość opony rowerowej a obręcz

Szerokość opony rowerowej w systemie ETRTO

ETRTO to skrót od angielskiego zwrotu European Tyre and Rim Technical Organisation. Powstał po to, aby ujednolicić systemy metryczne oraz calowe. Dobierając opony według tego systemu, można mieć pewność, że rozmiary opony i obręczy będą się ze sobą zgadzać. W takim zapisie podawana jest średnica wewnętrzna opony, która odpowiada obręczy, oraz szerokość ogumienia. Według ETRTO, jeśli mamy oponę oznaczoną ciągiem cyfr 622-19, znaczy to, że ma ona szerokość 19 mm i średnicę wewnętrzną w rozmiarze 622 mm. Żeby założyć taką oponę na koło rowerowe, nasza obręcz musi mieć dokładnie 622 mm.

Z czego wynikają problemy w doborze opon calowym?

System ETRTO, jak już wspomnieliśmy, powstał po to, żeby ujednolicić inne zapisy. Trudności z doborem ogumienia wynikają z tego, że średnica i szerokość opony rowerowej w calach nie zawsze są sobie równe u różnych producentów. Przykładowo, opona, która z założenia ma mieć 18 cali, może występować w różnych wariantach średnic – 355, 387, 390 oraz 400 mm. Podobnie jest z pozostałymi rozmiarami. Już kilkumilimetrowe różnice w średnicy opony i obręczy sprawiają, że po ich zakupie nie będziemy mogli z nich skorzystać.
Niestety w pierwszej kolejności często posługujemy się systemem calowym, a dopiero później przeliczamy wszystko na ETRTO. Jak czytać system calowy? Na oponie może znajdować się przykładowe oznaczenie 26″ × 2,25″. Znaczy to, że opona ma 26 cali, a jej szerokość to 2,25 cala. W ETRTO ten sam wymiar opony zostanie opisany jako 57-559. Obecnie producenci coraz częściej jednak idą z duchem czasu i w opisach swoich produktów podają oba zapisy, dzięki czemu o wiele łatwiej jest dobrać oponę do roweru.

Jaka szerokość opony rowerowej do obręczy?

Jak dobrać szerokość opony rowerowej? Tutaj również kwestia nie jest zbyt prosta. Zbyt wąska opona wpada w obręcz, a zbyt szeroka nie chce się na niej trzymać. Żeby dobrać odpowiednią szerokość opony, odczytujemy szerokość obręczy z produktu lub ściągamy starą oponę z roweru i mierzymy jej szerokość. Jak zmierzyć szerokość opony rowerowej lub obręczy? Najłatwiej jest to zrobić suwmiarką, jednak jeśli jej nie posiadamy, można poradzić sobie linijką.
Po zdjęciu pomiarów można posłużyć się tabelkami dostępnymi na stronie producentów, po których skontrolowaniu prawdopodobnie nie będziemy mieli więcej wątpliwości. Warto jednak zwrócić uwagę na to, by sugerować się tabelką producenta, u którego chcemy zakupić opony, ponieważ podawane dane często różnią się pomiędzy sobą. Wynika to głównie z tego, że obręcze czasami różnią się od siebie również kształtem. Warto wiedzieć, że koła 28 i 29 cali zakładamy zawsze na obręcz 622 mm w przeciwieństwie do innych rozmiarów kół, gdzie różnica w calach zazwyczaj oznacza również odmienne wymiary obręczy.

Jak dobrać szerokość dętki rowerowej?

Na dętkach zawsze podany jest zakres szerokości opon, jakie możemy na nie założyć. Jeśli dętka jest opisana systemem calowym, np. 700 × 18-25, to znaczy, że możemy na nią założyć opony o szerokości zarówno 18 mm, jak i 25 mm. Zakres jest zatem dosyć spory. Oprócz szerokości istotnym parametrem będzie również rodzaj wentyla. Do wyboru mamy:
  • AV – oznaczamy nim wentyl samochodowy Schrader, który powszechnie stosowany jest właśnie w autach. Zbudowany jest z nagwintowanej z obu stron rurki i ma średnicę 8 mm. Na większość obręczy taki otwór może okazać się za duży. Wtedy trzeba nawiercić obręcz, żeby wentyl mógł się zmieścić.
  • DV – to wentyl rowerowy Dunlop, stosowany w starszych rowerach, jednak wciąż świetnie się sprawdza. Składa się z rurki, sworznia oraz metalowej kulki. Wentyl się nie psuje, jednak posiadając go, nie można sprawdzić ciśnienia.
  • FV lub SV – nazywany Presta lub Sclaverand. Podobnie jak wentyle samochodowe, posiada nagwintowaną rurkę i specjalny rdzeń na jej końcu. Czasami dodatkowo wyposaża się go w zakrętkę. Stosowany jest w dętkach i systemach bezdętkowych.
  • System bezdętkowy bywa ceniony przez niektórych rowerzystów. Dzięki niemu da się osiągnąć niższe opory toczenia oraz cieszyć się szybką i bardziej komfortową jazdą. W dużej mierze zależy to jednak od preferencji, dlatego przed przejściem na opony bezdętkowe lepiej przetestować to rozwiązanie.

    Szerokość opony rowerowej a obręcz i jej rozmiar

    Szerokość opony rowerowej musi być odpowiednio dobrana do obręczy. Jednak jakie różnice w jeździe może przynieść wymiana obręczy na inną? Zasadniczo im szersza obręcz, tym bardziej powinna być wytrzymała, chociaż zależy to również od rodzaju materiału wykorzystanego do jej wyprodukowania. Nie bez powodu rowery enduro wyposażone są w obręcze 35 mm, a nawet 40 mm – dzięki temu bez najmniejszych problemów znoszą kamienie, korzenie i patyki na drodze. Trzeba jednak brać pod uwagę również to, że im szersza będzie obręcz, tym większym ciężarem będziemy musieli poruszać – nie jest to zatem idealny wybór dla każdego, dlatego w rowerach fabrycznych spotykamy najbardziej uniwersalne, a co ty za tym idzie, uśrednione wymiary obręczy.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Patrycja Wojas
    Patrycja Wojas

    Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!