Data publikacji:

Najlżejsze rowery. Jaki najlżejszy rower wybrać?

Wybór roweru dopasowanego do własnych oczekiwań wcale nie jest taki prosty. Jest dostępne mnóstwo rodzajów rowerów, jakie możemy wybrać, które różnią się pod wieloma względami, między innymi ceną, wagą, podłożem, do którego są dostosowane itd. Zwłaszcza dla rowerzystów ukierunkowanych na konkretny styl jazdy, w tym przypadku szosowy, ważna jest lekkość roweru, gdyż wpływa ona na szybkość poruszania się. Co odpowiada za lekkość roweru? Jaki najlżejszy rower wybrać? Sprawdzimy, jakie rowery są najlżejsze i po co im ta właściwość.
Sprawdź również jak myć rower!
najlżejsze rowery

Jak wybrać odpowiednio lekki rower?

Rower w zależności od swojego zastosowania może różnić się wagą. Rower miejski z pełnym wyposażeniem może ważyć nawet ponad 20 kg, a rower górski – 13–15 kg. Z kolei rowery szosowe są najlżejsze ze względu na swoje zastosowanie, a ich waga może wynosić od 5 do 10 kg, chociaż zdarzają się także ekstremalnie lekkie modele. Kupując zatem rower, należy najpierw dowiedzieć się, do jakiej jazdy jest przystosowany. Skupiając się tylko i wyłącznie na lekkich rowerach, należy odrzucić od razu rowery miejskie, a skupić się głównie na szosowych/kolarskich modelach.
W pierwszej kolejności zalecamy zwrócić uwagę na rodzaj materiału, z którego została wykonana rama. Niektóre tańsze rowery skonstruowane są ze stali, która jest stosunkowo ciężka, co przekłada się znacznie na całościową masę roweru. Lżejsze modele wykonuje się z aluminium bądź włókna węglowego (najlżejszego materiału), co jest znacznym uproszczeniem w jeździe pod górkę bądź w uzyskaniu dużych prędkości. Tak samo dzieje się w przypadku innych części od roweru, takich jak kierownica, widelec, korba, mostek, obręcze kół – im będą lżejsze, czyli wykonane z odpowiedniego materiału, tym wpłyną na ogólną niską masę roweru.
Istotną kwestią w wadze jednośladu jest także widelec, czyli część, do której montuje się koła. Cała konstrukcja sporo waży, jednak jeszcze cięższe są widelce amortyzowane. Znacznie lżejszym rozwiązaniem są więc sztywne widelce rowerowe, które niestety nie dają nam amortyzacji, jednak jeżeli kupujemy rower do jazdy szosowej, to dana właściwość nie będzie za bardzo potrzebna. Zatem, jeżeli rowerzyście zależy na niskiej wadze sprzętu, warto zastanowić się nad brakiem amortyzacji i kupić rower bez zawieszenia.
Aby jak najbardziej zminimalizować masę jednośladu, należy zastanowić się także nad elementami napędu w danym rowerze. Rower ze zmianą biegów w piaście jest zazwyczaj ciężki. Więc jeżeli zależy nam głównie na lekkości roweru, radzimy skupienie się na klasycznych przerzutkach zewnętrznych, które są lżejszym rozwiązaniem.

Ile waży najlżejszy rower?

Pierwszy projekt ultralekkiego roweru powstał w 2008 roku i ważył około 3 kg, jednak chwilę później został zmodyfikowany i jego masa wyniosła 2,8 kg. W późniejszych latach rower został rozebrany i sprzedany na części, aby ponownie zostać zrekonstruowany z niższą wagą – 2,7 kg, jednak już przez innego producenta. Główne elementy jednośladu, czyli rama i widelec, zostały stworzone z najlżejszego materiału rowerowego, czyli włókna węglowego, dzięki czemu ważyły: rama – 643,9 g; widelec – 185,9 g. Reszta kluczowych elementów – kierownica, mostek i cały osprzęt hamulcowy – ważą łącznie 264,6 g. Z kolei koła, po wielu modyfikacjach, zyskały ostatecznie wagę 683 g. Wszystkie te wartości są niewyobrażalnie niskie, a jednak został z nich stworzony rower szosowy zdolny do jazdy, który mimo swojej niskiej wagi jest w stanie oczywiście utrzymać dorosłego człowieka. Producent odpowiadający za rekordowo niską wagę roweru twierdzi, że uzyskanie jeszcze niższej wagi jest możliwe.

Najlżejsze rowery szosowe – porównanie

Rowery szosowe to najbliższe rowery używane podczas wyścigów kolarskich. Mają charakterystyczną budowę, która odróżnia je od reszty jednośladów. Przede wszystkim rower szosowy ma odpowiednio skrojoną geometrię, która ustawia rowerzystę w mocno pochylonej pozycji – idealnej do uzyskania dużych prędkości. Najważniejsza podczas jazdy szosowej jest aerodynamika, stąd właśnie obowiązkowa pochylona pozycja ciała oraz jak najlżejszy rower. Przedstawiamy poniżej nasze propozycje rowerów szosowych o niezwykle lekkiej wadze.
  • Trek Emonda SLR 9 eTap 2022 – jest to rower szosowy stworzony do pokonywania trasy w błyskawicznym tempie. Większość elementów roweru została wykonana z najlżejszego materiału, czyli włókna węglowego. Z kolei do produkcji kół użyto włókna OClV, co sprawia, że są one lekkie, sztywne, a zarazem niezwykle wytrzymałe. Hydrauliczne hamulce tarczowe zostały stworzone w taki sposób, aby były trwałe, lekkie, ale również sprawdzały się podczas niesprzyjających warunków pogodowych. Cały rower waży tylko 6,75 kg, jednak niska waga łączy się z wysoką ceną, która wynosi około 60 tysięcy złotych.
  • Merida Scultura Superlite Ltd – dany model rowerów szosowych produkowany jest seryjnie, w przeciwieństwie do większości podobnych sprzętów. Opisywany rower waży jedynie 4,56 kg, a jego cena waha się w okolica 55 tysięcy złotych. Uzyskanie tak niskiej wagi było możliwe dzięki nowoczesnej metodzie połączenia karbonu użytego do większości elementów roweru szosowego. Dodatkowo, nie posiada amortyzacji, która jest zbędna w rowerach szosowych, a poprzez jej brak waga znacznie spada.
  • AX Lightness Vial Evo Ultra – model ten waży 4,4 kg i posiada najlżejszą na świecie produkowaną ramę, której waga wynosi 600 g. Oprócz ramy, reszta elementów została wykonana oczywiście z włókna węglowego, co sprawia, że dany rower posiada tak niską wagę. Dodatkowo, rower wyposażony jest w bidon na wodę, który idealnie sprawdzi się na długie trasy. Cały rower wykonany jest z materiałów najwyższej jakości, co też wpływa na jego cenę, która oscyluje w granicach 50 tysięcy złotych.
  • Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Dominika Mańka