Data publikacji:

Jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście?

W obecnych czasach jest wiele modeli rowerów i ciężko połapać się w ich rodzajach. Mogą się one różnić celem, do jakiego zostały stworzone, wysokością ramy, masą, systemem przerzutek itd. Zatem chcąc podreperować swój rower, nie udając się od razu do serwisu, należy wiedzieć, jakie właściwości on posiada i jak jest zbudowany, żeby np. zdjąć tylne koło w rowerze. Dziś pod lupę weźmiemy przerzutki w piaście i dowiemy się, jak zdjąć właśnie tylne koło w rowerze z danymi przerzutkami.
jak zdjąć tylne koło w rowerze

Przerzutki w piaście – charakterystyka

Przerzutki są częścią roweru, które wchodzą w skład układu napędowego, odpowiadającego za zmianę przełożeń. Początki przerzutek w piaście sięgają XIX wieku i ku zdziwieniu większości ludzi są starszą wersją niż klasyczne przerzutki zewnętrzne, które zostały wynalezione aż pół wieku później. Zaczęły następnie wypierać pierwowzór przerzutek (czyli przerzutki w piaście) i stały się popularniejszą i bardziej powszechną formą napędową rowerów. Z kolei przerzutek w piaście było coraz mniej i wykorzystywane były tylko do rowerów miejskich. Obecnie przerzutki w piaście znowu zyskują na popularności, a ich odnowione wersje wykorzystywane są nie tylko w rowerach miejskich, ale też trekkingowych i górskich.

Budowa i działanie przerzutek w piaście

Klasyczne przerzutki w rowerze do napędu wykorzystują wolnobieg lub kasetę, z kolei w przerzutkach w piaście za napęd odpowiada przekładnia planetarna. Budowa przekładni w piaście jest bardzo skomplikowana i w niczym nie przypomina klasycznych przerzutek, jednak ich działanie odbywa się już w taki sam sposób. Za pomocą manetki osoba jadąca na rowerze wybiera przełożenie (czyli potocznie mówiąc przerzutkę), co umożliwia zmianę siły pedałowania na większą lub mniejszą. Po wybraniu odpowiedniego przełożenia, łańcuch lub zębaty pasek przenosi moc wytworzoną przez rowerzystę na piastę znajdującą się w tylnym kole.
Poprawne posługiwanie się przerzutkami polega na zmianie ich siły na mniejszą, jeżeli rowerzysta jedzie pod górkę bądź wiejący wiatr stwarza silny opór. Z kolei zmiana przerzutki na większą wartość będzie odpowiednia do jazdy z górki lub po prostym terenie i w przypadku jazdy z wiatrem (czyli jak wiatr wieje w plecy). Zmiana przełożenia na niższe spowoduje lżejsze pedałowanie, jednak przejedzie się krótszy odcinek trasy niż w przypadku większego przełożenia przy takiej samej liczbie obrotów korby.

Zalety przerzutek w piaście

W przeciwieństwie do klasycznych przerzutek zewnętrznych przerzutki w piaście są cały czas osłonięte. Dzięki temu są odporne na różnorodne czynniki zewnętrzne spowodowane np. warunkami pogodowymi. Osłonięte są od wody, błota oraz kamyków, które mogłyby się w nie wplątać, co powoduje mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia przerzutek które wymagałoby naprawy w serwisie.
Łańcuch w rowerze z przerzutkami w piaście obsługuje tylko jedną zębatkę, dzięki czemu nie porusza się na boki, tak jak w klasycznych przerzutkach, tylko działa w jednej linii. Umożliwia to obudowanie łańcucha osłoną, która dodatkowo ochroni go przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Dzięki temu wolniej będzie się zużywał i nie będzie wymagał czyszczenia po każdej jeździe rowerem w niesprzyjających warunkach.
Ważną zaletą przerzutek w piaście jest ich zmiana, która może odbywać się podczas postoju (w przeciwieństwie do przerzutek zewnętrznych). Jest to bardzo wygodne, gdyż przed jakimkolwiek zatrzymaniem roweru nie musimy pamiętać o zmianie przerzutki na niższą, aby łatwiej się ruszało, tylko można zmienić przełożenie chwilę przed startem.
Dodatkowo w przerzutkach w piaście rower posiada tylko jedną manetkę, co jest dużym ułatwieniem. Rowerzysta nie musi zastanawiać się, której manetki użyć (w rowerach z przerzutkami zewnętrznymi są dwie manetki), czy zmienić bieg z przodu, czy z tyłu, gdyż posiadając jedną manetkę, nie mamy dylematu.

Jak zdjąć tylne koło w rowerze z przerzutkami w piaście?

W celu zdjęcia tylnego koła w rowerze z przerzutkami w piaście należy wykonać kilka kroków. W pierwszej kolejności trzeba ustawić manetkę na najniższej przerzutce, aby linka prowadząca do piasty była jak najmniej napięta. Następnie chwytamy pancerz z linką w środku, lekko naciągamy linkę i wyciągamy z mocowania. Odkręcamy z obydwu stron śrubę mocującą koło oraz odczepiamy zabezpieczenie trzymające hamulec. Odczepiając łańcuch od koła, możemy swobodnie je zdjąć, popychając je lekko w przód. I gotowe.
W celu założenia koła na nowo musimy wykonać wszystkie kroku opisane powyżej, tylko oczywiście w odwrotnej kolejności. Zatem najpierw trzeba wsunąć koło na swoje miejsce i założyć łańcuch. Warto sprawić, czy z obu stron koło jest umieszczone w takiej samej odległości od bocznych rurek oraz z przodu mocowania, za pomocą palca bądź trzonka, np. od młotka. W następnej kolejności dokręcamy śruby raz z jednej, raz z drugiej strony, aby w trakcie poruszania kołem oś nie przesuwała się. Na koniec doczepiamy linkę, wkładając ją w szparę, z której wcześniej została wyjęta, oraz mocujemy ją w piaście i poprawiamy osłaniający ją pancerz.

Jak wyregulować przerzutki w piaście?

Regulacja przerzutek nie jest trudna. Wystarczy wrzucić 3–4 bieg na manetce i sprawdzić ustawienie wskaźników (zazwyczaj są to widoczne kreski bądź kółka) na piaście, które na danym przełożeniu powinny być sobie równe. Jeżeli nie są, trzeba napiąć lub poluzować linkę za pomocą pokrętła obok przerzutki. Jeżeli kreski/kółka na piaście są w jednej linii, to znaczy, że udało nam się wyregulować przerzutki w piaście.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Dominika Mańka