Rowery enduro zostały odpowiednio przystosowane do przemieszczania się po trudnym terenie. Co sprawia, że są dedykowane kolarstwu górskiemu i nierównym powierzchniom? Między innymi w rowerach enduro kąt główki ramy został zmniejszony z 70 stopni do 65, wydłużono górną rurę ramy oraz skrócono mostek. Dane elementy zostały zmienione, aby uzyskać agresywną, aerodynamiczną pozycję ciała, która umożliwi osiąganie większych prędkości. Charakterystycznym elementem są także obszerne koła, które mają zazwyczaj 29”. Dzięki nim rower jest bardziej stabilny, zwiększają one przyczepność do podłoża oraz ułatwiają pokonywanie przeszkód i nierówności spotykanych na trasie. Ważnym elementem jest również pełna amortyzacja, która zniweluje wyboje, a także „lądowanie” po ewentualnych wyskokach. W celu zwiększenia bezpieczeństwa podczas szybkiej jazdy na rowerze enduro, niezbędne będą solidne hamulce tarczowe, umożliwiające szybką reakcję na przeszkodę spotkaną na drodze. Równie ważna jest odpowiednia ilość przełożeń w przerzutkach, która ułatwi zwłaszcza podjazdy pod strome pagórki/góry. Charakterystyczną funkcją znajdującą się w rowerach enduro jest obniżona, regulowana sztyca, która umożliwi zmianę ustawienia siodełka przed podjazdami bez konieczności schodzenia z roweru. Mimo wszystkich aspektów zawartch w rowerze powinien on mieć stosunkowo małą masę. Przyjmuje się, że rower enduro powinien mieć około 12-17 kg, gdyż większa waga zdecydowanie utrudni podjazd pod strome zbocza oraz rozpędzenie się i osiąganie dużych prędkości. Uwzględnienie w rowerze enduro wszystkich powyższych elementów pozwoli stworzyć idealny jednoślad nadający się do szybkiej, ekstremalnej jazdy po torach wyścigowych, po górach, lasach oraz błotnistych, piaszczystych terenach.