Niewielki skuter to recepta na zakorkowane miasta. Zwłaszcza że, posiadając prawo jazdy kat. B, można dosiąść nawet jednoślad o pojemności 125 cm3, który bez trudu rozpędzi się do 100 km/h. Choć na skuterze raczej nie jeździ się w pełnym kombinezonie i butach motocyklowych, bez dobrego kasku ani rusz. Zobacz, jaki kask na skuter wybrać.
Przeglądając oferty internetowe kasków skuterowych, z pewnością trafisz na niezwykle popularne modele, które można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Mają podstawowe atesty, ciekawe wzory i prezentują się naprawdę dobrze. Tymczasem prawda jest brutalna: nie gwarantują niemal żadnej ochrony.
Tanie kaski skuterowe wykonane są z taniego plastiku i zwykłego styropianu. Można z łatwością zgnieść je i rozerwać w dłoniach. Dlaczego powstają? Dla ochrony, ale jedynie przed mandatem. Jeżeli zależy ci na bezpieczeństwie, wybierz dobry kask na skuter renomowanej firmy, która poddaje swoje produkty wielu testom. Dobrej jakości kask skuterowy kupisz już za ok. 200 zł. To niewielki wydatek, a mocno podnosi twoje bezpieczeństwo.
Przeczytaj również: Jaki kask motocyklowy wybrać?
Trzy podstawowe typy kasku, które pasują do skutera, to:
Najbardziej polecane zawsze są kaski na skuter integralne. Gwarantują największą ochronę dla kierującego, a przy tym najlepiej izolują od wiatru, deszczu czy głośnych dźwięków. Ich konstrukcja sprzyja jednak nadmiernemu parowaniu, więc warto wybrać model z tzw. pinlockiem, czyli wkładką zapobiegającą osadzaniu się pary.
Mimo mniejszego poziomu bezpieczeństwa wielu skuterzystów decyduje się na kask typu „jet”, czyli kask otwarty. Dlaczego? Powodem jest duża wygoda użytkowania w warunkach miejskich. Kask otwarty zapewnia świetną widoczność w gęstym ruchu miejskim, a przy okazji daje duży przewiew. To ważne w czasie wysokich temperatur oraz podczas częstych postojów na światłach. Inna sprawa, że niewielki i lekki kask na skuter bez trudu zmieści się w schowku pod kanapą, czego nie zawsze można powiedzieć o kasku integralnym.
Przeczytaj także: Jak ubrać się na paintball?
A co z kaskiem szczękowym? Choć z pozoru łączy zalety obu kasków i można korzystać z niego w dwóch pozycjach (otwartej i zamkniętej), ma jedną poważną wadę – wysoką wagę. Na krótszych trasach znacznie wygodniejsze będą więc lekkie kaski skuterowe typu „jet”.
Najważniejszym kryterium doboru kasku są normy bezpieczeństwa. Określają je w Europie normy ECE 22-05, które są niezbędnym minimum. Dobrej jakości kaski na skuter mają jednak dodatkowe certyfikaty, wydawane przez niezależne organizacje, np. SNELL, SHARP czy DOT.
Duże znaczenie ma również rodzaj zapięcia. Najbezpieczniejszym i najbardziej pewnym jest zapięcie typu DD. Polega ono na przewleczeniu paska przez dwa oczka w kształcie litery D. Stosuje się je w sportach motorowych i jest jedynym zabezpieczeniem odpornym na poluzowanie lub wypięcie.
Innym certyfikowanym typem zapięcia jest zapięcie mikrometryczne. Jego zaletą jest łatwość i szybkość użycia, co może być sporą zaletą na krótkich miejskich trasach. Nie ma także ryzyka błędnego lub niedbałego przewleczenia paska. Dodatkowo zapięcie mikrometryczne można obsługiwać w rękawicach. Unikaj natomiast kasków z klamrami typu fastex lub podobnymi – zapięcia tego typu są nietrwałe i mogą zerwać się nawet po niewielkim szarpnięciu.
Dobrej jakości kaski na skuter znajdziesz w asortymencie firm: