Data publikacji:

Jak zacząć biegać? Poradnik dla początkujących

Bieganie to aktywność, która nie wymaga od ciebie specjalistycznego sprzętu, długich dojazdów do klubu fitness oraz żelaznej kondycji. Zacząć może praktycznie każdy – wystarczą szczere chęci. Zanim wybierzesz się na pierwszy jogging, przeczytaj ten krótki poradnik, który odpowie na pytanie, jak zacząć biegać, by było to nie tylko pożyteczne, ale i przyjemne.

Zdrowe bieganie dla początkujących

Zastanawiasz się jakie efekty daje bieganie? Powodów, dla których warto biegać jest naprawdę sporo. Ta forma ruchu pozwala pozbyć się nadmiernych kilogramów, wzmocnić odporność organizmu oraz koordynację ruchową. Doskonale kształtuje sylwetkę, a na dodatek – przeciwdziała depresji.

Biegać może właściwie każdy – wśród nielicznych przeciwwskazań do joggingu znajdują się choroby stawów oraz bardzo duża nadwaga. Jeśli cieszysz się ogólnym zdrowiem, bez obaw możesz korzystać z korzyści, jakie daje regularne bieganie.

Jak zacząć biegać? Nie popełniaj tych błędów

Na pierwszy rzut oka bieganie jest banalnie proste. Wiele osób sądzi, że nie trzeba się go uczyć, co jest poważnym błędem, zwłaszcza u biegowych nowicjuszy.
  • Najczęstszym błędem wśród biegaczy jest porywanie się z przysłowiową motyką na Słońce. Jeśli do tej pory prowadziłeś „kanapowy” styl życia nie oczekuj, że po tygodniu przebiegniesz maraton. Bieganie to spory wysiłek, który należy dawkować ciału stopniowo.
  • Zła technika oddychania to kolejny powód, dla którego bieganie nie sprawia przyjemności. Podczas joggingu za wszelką cenę musisz kontrolować to, by oddech był miarowy – podczas wysiłku, twoje mięśnie potrzebują więcej tlenu.
  • Brak rozgrzewki przed treningiem. To prosta droga do kontuzji!
  • Droga odzież i gadżety do biegania na początku trenowania. Nie ma niczego złego w specjalistycznych akcesoriach sportowych. Uwierz jednak, że na samym początku nie będą ci potrzebne.

Buty do biegania na początek. Jakie wybrać?

O ile sportowe topy, legginsy, smartwatche i inne akcesoria fachowego biegacza mogą zaczekać, o tyle o buty warto zadbać na samym początku.

Pierwsze treningi odbądź w butach sportowych, które już masz i które są dla ciebie wygodne. Gdy „poczujesz bakcyla”, warto jak najszybciej zainwestować w dobre buty do biegania. Nie musisz wydawać na nie fortuny – wiele z modeli marek takich, jak Adidas, Asics, Kalenji czy Umbro kupisz już za około 100 złotych.

Na co zwracać uwagę podczas wyboru butów? Dobierz bieżnik do podłoża, po którym zamierzasz biegać. Buty biegowe powinny odpowiednio stabilizować staw skokowy i być wykonane z przewiewnego materiału, który pozwala stopie „oddychać”.

Plan biegowy dla początkujących

Wreszcie najistotniejsza kwestia, a więc plan treningowy dla początkującego biegacza. Dobry plan biegowy pomoże utrzymać dyscyplinę treningów oraz uzyskiwać optymalne efekty. Warto wspomnieć, że początki z bieganiem bywają trudne – zwłaszcza dla osób, które wcześniej nie uprawiały żadnego sportu. Palenie w płucach, nogi jak z waty… to normalne. Z tego powodu, na samym początku bieg warto przeplatać z marszem.

Jeśli przetrwasz kilka pierwszych, najtrudniejszych dni istnieje duża szansa, że odczujesz „high biegacza” – euforię i ogromną przyjemność po każdym, zakończonym treningu. Poniżej przedstawiamy naszą propozycję planu biegowego dla początkujących – od zera do 45 minut ciągłego biegu w 10 tygodni.

Chcesz schudnąć, poprawić wydolność organizmu, wyrzeźbić nogi? A może po prostu kochasz sport na świeżym powietrzu? Jeśli tak, bieganie jest dla ciebie. Zacznij trenować zgodnie z naszymi radami, a przekonasz się, jak wiele radości sprawia ta forma aktywności.