Data publikacji:

Jak tanio przerobić rower na elektryczny?

Lubisz jeździć rowerem, ale nie możesz się męczyć? Skorzystaj z zalet rowerów elektrycznych. Możesz zmodernizować swój jednoślad – podpowiadamy, jak tanio przerobić rower na elektryczny.
jak tanio przerobić rower na elektryczny
Rower elektryczny zapewni ci dodatkową moc, dzięki której z łatwością podjedziesz bez wysiłku pod górę, a twoje kolana nie będą tak obciążone. Rower elektryczny nadal jest rowerem, zatem nie trzeba za niego płacić ubezpieczenia, a pojazd ten doskonale sprawdzi się w mieście na ulicach i ścieżkach rowerowych. Jednak nowy rower z silnikiem to dość spory wydatek – na dobry rower elektryczny trzeba przygotować od kilku tysięcy złotych za proste modele do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych za rower znanej marki. Ale jest sposób, by obniżyć koszty w znaczący sposób. Tańszym rozwiązaniem może okazać się przerobienie we własnym zakresie zwykłego roweru na elektryczny. Jak tanio przerobić rower na elektryczny? Mamy kilka podpowiedzi.
Dlaczego rower elektryczny jest lepszy niż klasyczny? Niekoniecznie jest. Jednak w pewnych sytuacjach może być, np. gdy rowerzyście jest trudno używać pełnej siły nóg. Na rowerze elektrycznym jeździ się lżej. Główna zasada działania roweru elektrycznego polega na wspomaganiu pracy pedałów przez silnik elektryczny umieszczony w piaście tylnego bądź przedniego koła. Dzięki temu koła kręcą się, a rower może jechać bez dużego nakładu pracy naszych mięśni. Napęd elektryczny ma jednak ograniczony zasięg, a wynika to z pojemności akumulatora, który po przejechaniu określonego dystansu będzie trzeba podłączyć pod ładowarkę i naładować. Zwykle trwa to kilka godzin.

Silnik elektryczny do roweru – na co zwrócić uwagę

Przy wyborze silnika istotna będzie przede wszystkim jego moc – na rynku znaleźć można silniki o mocy od 450 do 3500 W. Prędkość – ten parametr jest wynikiem kilku zmiennych, mi.n. wielkości koła czy przerzutki. Ważnym parametrem będzie waga silnika – im lżejszy, tym lepiej. Ważne jest też wykonanie silnika, a z tym wiąże się jego niezawodność i trwałość.
Możesz skompletować niezbędne części samodzielnie, ale zdecydowanie prostsze będzie kupienie zestawu do konwersji roweru na elektryczny. Jeśli lubisz majsterkowanie i masz czas, to dobrym pomysłem może być przeróbka roweru na model z silnikiem elektrycznym. Wówczas należy przede wszystkim zdecydować, czy silnik ma być zamontowany w tylnym, czy w przednim kole.

Zestaw do przerobienia roweru na elektryczny – z czego się składa?

Wybór gotowego zestawu to duża oszczędność. Decydując się na zestaw do przeróbki roweru na elektryczny, zwróć uwagę, czy w zestawie znajdują się wszystkie elementy potrzebne do przerobienia roweru na elektryczny, a więc silnik, wyświetlacz, manetka do regulacji prędkości, akumulator, sterownik z wiązką kabli. W zestawie powinna znajdować się też ładowarka sieciowa do ładowania akumulatora.
Silnik można kupić oddzielnie – będzie to zazwyczaj model, który nie jest wpleciony w szprychy. Jednak praktyczniejszym rozwiązaniem i w dodatku tańszym będzie kupno gotowego zestawu z kołem z zamontowanym napędem. Wyświetlacz LCD zazwyczaj jest połączony z modułem sterownika, który wraz z manetką steruje napędem, pokazuje prędkość oraz stan naładowania akumulatora.

Rower elektryczny – ile kosztuje przerobienie roweru?

Przerobienie roweru na elektryczny sprowadza się tak naprawdę do zamontowania specjalnego zestawu. W sprzedaży dostępnych jest sporo modeli, których ceny zaczynają się od kilkuset złotych. W tych zestawach nie będzie jednak akumulatora. Zestawy z baterią będą droższe i znajdziesz je w cenie od 1500 zł do 3000 zł.

Jak przerobić rower na elektryczny?

Konwersję naszego roweru zaczynamy od wymiany zwykłego koła na nowe z silnikiem elektrycznym. Następnie montujemy wyświetlacz LCD na kierownicy, a także nową manetkę do regulacji prędkości. Wybieramy także miejsce zamontowania akumulatora – zazwyczaj będzie to podwieszenie pod ramą, ale dobrym miejscem jest też bagażnik.
Następnym krokiem powinno być rozprowadzenie wiązki kabli i przymocowanie ich do ramy w taki sposób, by się nie plątały. Połączenie wszystkich elementów nie powinno sprawiać kłopotów – kable mają różne kolory, zakończone są wtyczkami o różnych kształtach, które należy powpinać w odpowiednie miejsca. Należy jeszcze sprawdzić, czy akumulator jest naładowany. Po skończonym montażu pozostaje jeszcze sprawdzenie roweru na sucho, czyli na stojaku, z uniesionym kołem, w którym zamontowany jest silnik. Jeżeli wszystko działa, to można cieszyć się jazdą na naszym nowym własnoręcznie wykonanym rowerze elektrycznym.
Zdjęcie: Envato Elements
Agnieszka Jastrzębska
Agnieszka Jastrzębska

Dla redakcji serwisów Ceneo najchętniej piszę o modzie. I choć strojenie się, to szczyt próżności, to w przysłowiu „jak cię widzą, tak cię piszą” jest wiele prawdy. A w dzisiejszych czasach moda to także mocny nośnik światopoglądu, o czym przekonuje np. jedna z moich ulubionych projektantek, Vivienne Westwood. Lubię też pisać o wnętrzach, ponieważ to one tworzą naszą codzienność. Chętnie doradzam też rodzicom, ponieważ rodzicielstwo to wielka i pouczająca przygoda. Rekomenduję też dobre książki i ciekawe miejsca na świecie. Prywatnie jestem mamą 11-latki, pracuję z dziećmi, uczę się grać na gitarze i planuję trenować boks.