Data publikacji:

Jak skrócić łańcuch w rowerze?

Choć producenci rowerów eksperymentują z przenoszeniem napędu za pomocą paska, łańcuch rowerowy wciąż cieszy się największą popularnością. Aby jednak działał poprawnie, musi być odpowiednio napięty. W innym przypadku efektywność pedałowania drastycznie spada, a jazda rowerem może stać się mocno uciążliwa. Jak skrócić łańcuch w rowerze i po czym poznać, że łańcuch wymaga skrócenia?
jak skrócić łańcuch w rowerze
Regulowanie długości łańcucha jest niezbędne tylko w sporadycznych sytuacjach, np. podczas zakupu nowego łańcucha lub uszkodzenia jednego z ogniw. W większości przypadków rowerzyści wymieniają go jedynie w momencie, gdy stary egzemplarz się zużyje – nowe łańcuchy dostępne są w jednakowej długości i niemal zawsze trzeba skrócić je o kilka, a nawet kilkanaście ogniw. Długość łańcucha jest uzależniona nie tylko od zakresu przerzutek (różnicy pomiędzy najwyższym a najniższym przełożeniem), ale i wielkości ramy.

Za długi łańcuch w rowerze – objawy

Prawidłowo napięty łańcuch rowerowy nie powinien ocierać o elementy roweru ani sprawiać jakichkolwiek problemów podczas jazdy. Odpowiednie napięcie nie tylko zwiększa efektywność, z jaką wykorzystywana jest siła wkładana w pedałowanie. Pozwala też zachować w dobrym stanie zębatki umieszczone na korbie oraz te na kasecie lub wolnobiegu. Zbyt luźny lub mocno napięty łańcuch nie osadza się prawidłowo na zębach, przez co przyspiesza zużycie zębatek kasety.
W konsekwencji pojawiają się charakterystyczne „zęby rekina”, czyli ostro zakończone wypustki zębatki. Prowadzi to m.in. do:
  • głośnej pracy napędu,
  • przeskakiwania łańcucha,
  • spadania łańcucha,
  • utrudnionej zmiany przełożeń,
  • problemów z dostrojeniem przerzutek.
  • W rowerze bez przerzutek objawem zbyt długiego łańcucha w rowerze jest po prostu jego zwisanie. Trzeba jednak wiedzieć, że skrócenie łańcucha nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. W niektórych przypadkach nie obędzie się bez wymiany podzespołu na nowy.

    Skrócić czy naciągnąć łańcuch?

    Skracanie łańcucha nie zawsze jest konieczne. W rowerach bez przerzutek lub z piastą planetarną w wielu przypadkach wystarczy naciągnąć łańcuch. Robi się to za pomocą tylnego koła. Odsuwając oś w zaczepie ramy, można w prosty sposób zniwelować wyciągnięcie łańcucha. Należy to zrobić z wyczuciem, aby nie przesadzić z naprężeniem – zbyt mocno napięty łańcuch generuje dodatkowe opory.
    Tego rodzaju system stosuje się głównie w rowerach miejskich, „ostrych kołach”, BMX-ach oraz rowerkach dziecięcych. Droższe modele mają specjalne śruby regulacyjne, które ułatwiają ustawienie koła w idealnie równej osi. Jeśli takiej regulacji nie ma, musisz samodzielnie zadbać o wycentrowanie koła w ramie. Nie jest to trudne, ale podczas dokręcania koła jego pozycja może się nieco zmieniać, więc warto zwrócić na to uwagę.

    Jak skrócić łańcuch w rowerze?

    Aby skrócić łańcuch rowerowy, niezbędne jest rozpięcie ogniw. Można to zrobić przy pomocy niewielkiego skuwacza, który powinien być dobrany do szerokości łańcucha. Polega to na wybiciu sworznia znajdującego się wewnątrz rolki. Skrócenie łańcucha wymaga jednak usunięcia dwóch członów – szerszego i węższego – aby móc znowu połączyć łańcuch nowych pinem. W innym przypadku spotkałyby się ze sobą dwa szerokie lub dwa wąskie ogniwa.
    Pozostawienie dwóch wąskich członów jest możliwe tylko wtedy, gdy zamierzasz zastosować spinkę do łańcucha. Zastępuje ona nowy pin i ma szereg zalet. Oprócz tego, że jest łatwa do założenia, to dodatkowo umożliwia proste rozpinanie łańcucha bez skuwacza. Dzięki temu łatwo wyczyścisz łańcuch przed ponownym nasmarowaniem.

    Za długi czy wyciągnięty łańcuch?

    Trzeba mieć też świadomość, że skracanie łańcucha nie zawsze przyniesie poprawę. Jeśli jest mocno zużyty, wyciągnięcia nie da się zniwelować odejmowaniem ogniw. Wynika to z faktu, że problemem jest nie tylko całkowita długość łańcucha, ale przede wszystkim rozciągnięcie pojedynczych ogniw. Tuleje łańcucha nie trafiają wówczas w zagłębieniach pomiędzy zębami zębatek, a opierają się na wypustkach. Skutkuje to szybszym zniszczeniem przednich zębatek oraz kasety. Aby temu zapobiec, niektórzy stosują metodę „na trzy łańcuchy”, polegającą na cyklicznym zamienianiu trzech łańcuchów w trakcie życia jednej kasety.
    Aby dowiedzieć się, czy łańcuch nie jest wyciągnięty nadmiernie, warto użyć specjalnego przymiaru. To kawałek blachy z oznaczeniami, który wystarczy wsunąć pomiędzy ogniwa. Jeśli łańcuch jest w dobrej kondycji, wypustka miernika powinna oprzeć się na ogniwie. Gdy wpada całkowicie, łańcuch nadaje się do wymiany.

    Jak napiąć łańcuch w rowerze z przerzutkami?

    W rowerze z przerzutkami, np. górskim, nie trzeba samodzielnie napinać łańcucha. Robi to za nas wózek przerzutki, wyposażony w sprężynę. Pozwala to na regulację biegów i jazdę na mniejszych lub większych zębatkach. Długość łańcucha powinna być dobrana w taki sposób, aby sprężyna utrzymywała napięcie nawet w momencie, gdy skrzyżujesz łańcuch i wrzucisz najmniejszą zębatkę z przodu i z tyłu. Analogicznie łańcuch powinien być na tyle długi, aby możliwe było wrzucenie największego blatu z przodu i największej zębatki z tyłu.
    W niektórych przypadkach jego zakres nie wystarcza i na kołach zębatych o małej średnicy łańcuch pozostaje nienapięty. Wówczas wystarczy odjąć ogniwa i sprawdzić, czy przyniosło to poprawę. Co jednak zrobić, gdy długość łańcucha jest poprawna, a nadal nie pracuje on optymalnie. W takim scenariuszu warto skontrolować ustawienie wózka przerzutki. Za pomocą śrub regulujących można ustawić oddalenie kółka prowadzącego od kasety, co pomaga zmniejszyć lub zwiększyć okalanie zębatek łańcuchem. Pozwala to wyeliminować przeskakiwanie lub spadanie łańcucha.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Szymon Sonik