Data publikacji:

Jak przewozić rowery samochodem?

Górskie, nadmorskie, leśne, wzdłuż rzek — szlaki rowerowe w Polsce pozwalają poznać najpiękniejsze krajobrazy. Aby poznać bardziej odległe szlaki, wystarczy przetransportować rowery samochodem, by cieszyć się naturą i wyjątkowymi widokami. Jak zapakować rower do samochodu?
jak przewozić rower samochodem

Sposoby na przewożenie roweru samochodem

Jak bezpiecznie przewozić rowery samochodem? Rozwiązań jest kilka i każde z nich ma wady i zalety. Wiele zależy od typu samochodu, na którym zamierzasz zamontować bagażnik dachowy. Poszczególne typy bagażników mają ograniczenia, które mogą negatywnie wpłynąć na użytkowanie samochodów. Przyjrzeliśmy się kilku najpopularniejszym sposobom na przewożenie rowerów w samochodzie. Który z nich wybrać?

Przewożenie roweru w samochodzie

Najprostsze sposoby są często najlepszymi. Jeżeli dysponujesz samochodem o obszernym wnętrzu i możesz złożyć tylną kanapę, przewiezienie roweru w aucie ma same plusy. Rower wówczas nie jest wystawiony na oddziaływanie warunków atmosferycznych, co sprzyja jego czystości oraz zapobiega korozji (zwłaszcza łańcucha). Dodatkowo zamknięcie roweru w samochodzie jest znacznie lepszą ochroną antykradzieżową niż przypinanie go zapięciem rowerowym
Przed włożeniem roweru do samochodu dobrze jest zabezpieczyć podłogę bagażnika oraz złożone fotele kocem, folią lub plandeką, dzięki czemu nie ubrudzisz wnętrza. Jeżeli zamierzasz wyruszyć w wyjątkowo offroadowy teren, po którym twój rower wręcz oblepiony jest błotem, kup tekstylne pokrowce na rowery.
Może zdarzyć się też sytuacja, że do spakowania roweru brakuje dosłownie kilku, kilkunastu centymetrów. O ile w większości przypadków można ratować się drobnym przesunięciem przednich foteli, to warto spróbować innego sposobu — zdjęcia przedniego koła. Zadbaj o to, by twoje rowery turystyczne były wyposażone w koła z szybkozamykaczami, co nie tylko ułatwi ich przewożenie, ale także wymianę dętki po złapaniu kapcia.
Bagażnik rowerowy montowany na dachu to wciąż jedna z popularniejszych form przewożenia roweru. Montuje się go do relingów lub krawędzi dachowych, zaś o zabezpieczenie roweru dba szyna na koła oraz sztywny pałąk przytrzymujący ramę roweru. Dostępne są także bagażniki rowerowe, w których montuje się widelec roweru (po uprzednim zdjęciu przedniego koła).
Do zalet bagażników dachowych z pewnością należy zaliczyć łatwość montażu oraz niską cenę. Podstawowe modele bagażników rowerowych można dostać już za około 40 zł. Ten rodzaj mocowania nie ogranicza też dostępu do bagażnika samochodowego, co w podróży ma ogromne znaczenie.
Nie jest jednak bez wad. Największym minusem jest zwiększenie wysokości pojazdu, co może utrudnić przejazd pod niskimi mostami lub korzystanie z zadaszonych parkingów. Skutkiem ubocznym jest również zwiększenie oporu powietrza, co przekłada się na spalanie samochodu. Nie można zapomnieć też o tym, że uniesienie ciężkiego roweru na wysokość dachu może sprawić wielu osobom spory problem.

Bagażnik rowerowy na hak holowniczy - wady i zalety

Bagażnik rowerowy montowany na haku holowniczym nie zwiększa wysokości samochodu i nie wpływa tak bardzo na jego aerodynamikę. Dzięki temu nie trzeba się martwić wjazdem do parkingu podziemnego ani podmuchami bocznymi na autostradzie. Dużo łatwiejszy jest przy tym sam montaż roweru, bowiem trzeba go podnieść na znacznie mniejszą wysokość. Kierowcy cenią ten rodzaj bagażnika rowerowego również za dużą stabilność i ładowność. Bez trudu znajdziesz modele na cztery rowery, dzięki czemu jest to świetne rozwiązanie na rodzinne wyjazdy.
Jakie są więc wady bagażnika rowerowego na hak? Przede wszystkim utrudniony dostęp do wnętrza bagażnika samochodowego. W wielu przypadkach, gdy bagażnik rowerowy nie jest odsuwany, nie uda się nawet uchylić klapy. Przy zastosowaniu bagażnika trzeba też najczęściej dokupić trzecią tablicę rejestracyjną oraz podłączyć wiązkę przewodów, gdyż tył auta jest całkiem osłonięty
 Jak nie trudno się domyślić, wpływa to przy okazji na widoczność do tyłu. Na koniec musimy przypomnieć o rzeczy najbardziej oczywistej — konieczny jest dobrej jakości hak. Założenie go to dodatkowy koszt oraz przymus odwiedzenia Stacji Kontroli Pojazdów (badanie techniczne w cenie 35 zł) i Wydziału Komunikacji, w celu zalegalizowania haka.

Bagażnik rowerowy na tylną klapę samochodu - wady i zalety

Jeśli nie zamierzasz montować haka, a mimo to chciałbyś zamontować rowery z tyłu samochodu, do gry wkracza kolejny sposób montażu. Zagwarantuje ci to bagażnik rowerowy montowany na tylną klapę samochodu. Dostępne są głównie modele dostosowane do klap hatchbacków oraz kombi, jednak można spotkać też bagażniki dedykowane sedanom. W odróżnieniu od bagażnika na hak, najczęściej zachowasz możliwość otwierania klapy bagażnika (choć nie jest to zalecane przez producentów).
Przed zakupem bagażnika rowerowego na klapę samochodu trzeba się upewnić, czy dysponuje on długością ramion dostosowaną do kształtu i rozmiaru klapy. Trzeba mieć na uwadze też to, że nie powinno się na nim montować wielu lub zbyt ciężkich rowerów. To rozwiązanie jest nieco mniej stabilne i przeciążenie bagażnika mogłoby się wiązać nawet z odkształceniem klapy. Co więcej, uszkodzeniu może ulec sam lakier auta. Wbrew pozorom bagażnik ten generuje też spore opory powietrza, zwłaszcza gdy rowery wystają sporo ponad linię dachu.
Choć żaden z bagażników rowerowych nie jest idealny, odpowiednie dopasowanie do modelu auta i rodzaju nadwozia powinno wyeliminować większość problemów. To zaś idealna przepustka do świetnej aktywności fizycznej jaką jest turystyka rowerowa. Bez względu na to, czy zamierzasz jeździć góralem, szosówką czy rowerem trekkingowym.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik