Data publikacji:

Jaki gravel do 8000 zł wybrać?

Gravel to podkategoria rowerów, która stosunkowo niedawno pojawiła się na rynku. Mimo to, zdążyła już podbić serca wielu rowerzystów. Nic dziwnego – połącznie lekkości roweru szosowego i stabilności roweru górskiego doprowadziło do stworzenia uniwersalnego sprzętu dla amatorów jednośladów. Wybór odpowiedniego gravela wśród wielu dostępnych na rynku modeli może być jednak trudny, szczególnie dla początkujących rowerzystów. Na szczęście przychodzimy z pomocą! W poniższym artykule zaprezentujemy kilka modeli graveli do 8000 zł, na które warto zwrócić uwagę. Przedstawimy ich cechy i parametry, aby pomóc w dokonaniu najlepszego wyboru.
Przeczytaj również: Jaki gravel do 10000 zł wybrać?
jaki gravel do 8000 zł

Czym jest gravel?

Tysiące kilometrów szutrowych dróg skłoniły Amerykanów do szukania najlepszego roweru na taką nawierzchnię. Rower szosowy, mimo że szybki i da się na nim pokonywać długie dystanse, nie sprawdza się w takich warunkach. Rower górski jest z kolei zbyt „toporny” na kilometry jazdy po żwirze. Ponieważ „potrzeba matką wynalazków”, powstał rower, który łączy w sobie cechy obu wymienionych rodzajów jednośladów, umożliwiając komfortowe pokonywanie wielu kilometrów bez względu na nawierzchnię.
Gravele szybko zdobyły popularność nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Rowerzyści błyskawicznie zorientowali się, że funkcjonalność graveli to nie tylko chwyt marketingowy, ale realna wartość, obok której trudno przejść obojętnie. Gravele najczęściej posiadają aluminiową ramę, tarczowe hamulce, koła w rozmiarze 28’’ oraz napęd 1 ×11.

Czym różni się gravel od szosy?

Mniej doświadczeni rowerzyści nie widzą większych różnic pomiędzy rowerem szosowym a gravelem. Na pierwszy rzut oka faktycznie wyglądają tak samo, jednak są to dwa różne rodzaje jednośladów.
Jedną z głównych różnic miedzy gravelem a szosą są opony. W gravelu są one szersze, dzięki czemu łatwiej jest pokonywać nierówności terenu. Aby szersze opony mogły się w nim faktycznie zmieścić, tylny trójkąt jest dłuższy niż w rowerze szosowym.
Kolejną różnicę bardzo łatwo wychwycić jest na kierownicy. Mimo że oba rowery mają baranki, to w gravelu są one bardziej wygięte i rozchodzą się lekko na boki, dzięki czemu można na kierownicy zamontować dodatkowy bagaż.
Różnicę widać także w postawie rowerzysty na jednośladzie. Na szosie pozycja jest mocno pochylona do przodu i wyciągnięta, natomiast na gravelu może być ona bardziej wyprostowana, co korzystnie wpływa na komfort jazdy szczególnie podczas pokonywania długich, wielogodzinnych dystansów.

Czy gravel jest szybki?

Tak, na gravelu można jechać szybko, jednak nie rozpędza się on w tak krótkim czasie, jak rower szosowy.

Dla kogo gravel?

Gravel jest szczególnie dobrą propozycją dla osób, które lubią spędzać wiele godzin na rowerze i odkrywać nowe trasy. Dzięki specyfice gravela nie trzeba się tak bardzo przejmować zmiennością terenu, ponieważ doskonale poradzi on sobie zarówno na długich i prosty asfaltowych nawierzchniach, jak i na bardziej wymagających leśnych ścieżkach lub szutrze. Gravel zapewnia też duży komfort podczas jazdy, dlatego przemieszczanie na nim docenią osoby, które często narzekają na ból pleców przy przemieszczaniu się na rowerze.

Jaki gravel do 8000 zł warto kupić?

Jeśli zastanawiasz się, jaki gravel do 8000 zł warto kupić, uspokajamy, że w tej cenie możesz już sprawić sobie przyzwoity rower na wiele sezonów.
Na co warto zwrócić uwagę, wybierając gravel do 8000 zł? Poniżej parametry, na które przede wszystkim należy zwrócić uwagę:
  • rozmiar ramy – komfortowy gravel to taki, którego rozmiar ramy jest dobrze dobrany do właściciela jednośladu. To klucz do sukcesu, jeśli chodzi o komfort korzystania z dowolnego roweru, nie tylko gravela. Rozmiar ramy dobiera się do wzrostu i najlepiej w tym celu skontaktować się ze specjalistą;
  • materiał ramy – najczęściej spotykane w gravelach są ramy aluminiowe, dzięki czemu koszt roweru nie jest wygórowany; rzadziej spotykane są ramy karbonowe (lekkie, ale droższe) i stalowe;
  • hamulce – najlepszym rozwiązaniem są hamulce tarczowe hydrauliczne, jednak bardziej budżetowe mechaniczne również będą służyły bez zarzutu;
  • dodatkowe otwory – wywiercone dziury na dwa bidony lub mocowania na bagażnik i sakwy są szczególnie istotne, jeśli rower ma być wykorzystywany do wielogodzinnych, a nawet wielodniowych wypraw.
  • Jaki gravel do 8000 zł – propozycje

    Merida Silex do 8000

    Merida Silex to jedna z czołowych serii graveli na świecie, która z powodzeniem wygrywa różne testy. Ich nowoczesny wygląd częściowo został zapożyczony z rowerów MTB. Jeśli szukasz roweru do wszystkiego, to rowery idealne. Niezależnie od ceny, Silexy to bardzo uniwersalne jednoślady, które świetnie sprawdzą się zarówno na asfaltowych trasach, jak i bardziej wymagającej nawierzchni. Dostępne gravele Merida Silex w cenie do 8000 zł to Silex 200 oraz Silex 300.

    Merida Silex 200

    Merida Silex 200 to gravel z aluminiową ramą i karbonowymi widelcami. Dostępny jest w pięciu rozmiarach: od XS po XL. Waga rozmiaru M to 10,45 kg. Rower posiada mechaniczne hamulce tarczowe oraz przerzutki Shimano Sora. Ma dużo otworów, dzięki którym bez problemu można zamontować bagażniki rowerowe i sakwy.

    Merida Silex 300

    Merida Silxe 300 to jednoślad, który podobnie jak Silex 200 ma aluminiową ramę, karbonowe widelce oraz mechaniczne hamulce tarczowe. Jest jednak lżejszy (waży niecałe 10 kg) i został wyposażony w przerzutki Sram Apex1.

    Romet Boreas 2

    Dużą popularnością cieszy się rodzimy jednoślad Romet. Dobrze jeździ się nim zarówno po asfalcie jak i po lesie. Posiada aluminiową ramę i karbonowe widelce, osrzęt Sram Apex oraz hamulce tarczowe hydrauliczne. To dobry sportowy gravel na zróżnicowany teren.

    Kross Esker 1.0.

    Naszą zwięzłą listę graveli do 8000 zł zamkniemy propozycją praktycznie na każdą kieszeń. Kross Esker 1.0. to rower dobry na początek przygody z tego typu jednośladami, ponieważ nawet przy ograniczonym budżecie będziesz w stanie zweryfikować, czy gravele są dla ciebie. Posiada on aluminiową ramę i aluminiowy widelec, przerzutki Shimano Claris z ośmioma biegami i dwurzędową korbą, 28” koła oraz mechaniczne tarcze hamulcowe. To gravel, który sprawdzi się zarówno w dojazdach do pracy, jak i na długich weekendowych trasach.
    Zdjęcie: Envato Elements
    Autor: Agnieszka Ragus