Data publikacji:

Gravel czy cross? Jaki rower wybrać?

Poszukiwanie uniwersalnego roweru, który dobrze poradzi sobie zarówno na asfalcie, jak i na nieutwardzonym podłożu, wbrew pozorom nie jest takie proste. W sklepach rowerowych wciąż dominują rowery górskie (MTB), które dość kiepsko spisują się na utwardzonych nawierzchniach. Znacznie lepszym wyborem jest rower crossowy czy gravel, który w ostatnich latach cieszy się ogromną popularnością. Który rodzaj roweru wybrać: gravel czy cross?
gravel czy cross

Czym charakteryzują się rowery typu gravel?

W ostatnich latach rowery gravelowe sprzedają się jak świeże bułeczki i stanowią coraz potężniejszą część asortymentu czołowych producentów. Nie ma się czemu dziwić, wszak jest to rower, który idealnie łączy światy szosowców i miłośników przyrody, a ponadto daje wiele frajdy z jazdy. Czym jednak jest rower typu gravel? Na pierwszy rzut oka może przypominać rower szosowy, ma bowiem sztywny widelec i kierownicę typu baranek. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej, zauważymy znaczne różnice.
Rowery szutrowe, bo tak brzmi polska nazwa gravela, to rowery przystosowane do znacznie szerszych opon niż w typowej szosówce, a nawet w rowerze przełajowym. Większość modeli ma w widelcu i tylnym trójkącie ramy wystarczającą ilość miejsca, by zamontować opony o szerokości 35–45 mm. Rowery gravelowe już fabrycznie dostarczane są z szerokimi oponami o lekko zarysowanym bieżniku, które bardzo dobrze sprawdzają się zarówno na leśnych duktach, jak i na asfalcie.
 Istotną różnicą jest też geometria ramy. Choć gravele zapewniają sportową i aerodynamiczną sylwetkę, są jednak bardziej komfortowe od rowerów szosowych. Mają wyższą główkę ramy i siedzi się na nich w bardziej spionizowanej sylwetce. O lepszą kontrolę nad rowerem dba szersza niż w szosówkach kierownica, która ma najczęściej dodatkowo rozgięcie zwane flarą, zapewniające większą stabilność w dolnym chwycie.
W rowerach gravelowych najczęściej spotkamy napęd 1x, czyli z jedną zębatką na korbie. To bardzo prosty system, jednak wymaga kasety o dużej rozpiętości przełożeń. Dzięki temu możliwe jest zarówno podjechanie pod strome wzniesienie, jak i rozpędzenie się do wysokiej prędkości. Biegi zmieniane są za pomocą klamkomanetek, które w najwyższych grupach osprzętowych zawiadują elektronicznymi przerzutkami.
Sprawdź: Jaki cross do 4000 zł wybrać?

Czym są rowery crossowe?

Do rowerów uniwersalnych z pewnością można zaliczyć rower crossowy. Ten typ roweru przypomina w zasadzie odchudzonego „górala”, ale zmian konstrukcyjnych jest więcej. Rower typu cross najczęściej wyposażony jest w stosunkowo wąskie opony, np. 32 mm, które bardzo dobrze toczą się na asfalcie i nie generują tak wysokich oporów, jak opony MTB. Skok amortyzatora jest znacznie mniejszy, a kierownica węższa niż w rowerze górskim. Różni się też geometria ramy, która przystosowana jest raczej do rekreacyjnych wycieczek, a nie do jazdy po trudnych techniczne singletrackach.
Rowery crossowe wykorzystywane są na rozmaite sposoby. To częsty wybór wśród osób jeżdżących rekreacyjnie, dojeżdżających do pracy czy szukających nieco szybszego roweru miejskiego. Większość modeli ma klasyczny napęd 2x lub 3x, czyli z dwoma lub trzema zębatkami przy korbie. Dzięki zastosowaniu przedniej przerzutki możemy uzyskać bardzo miękkie przełożenie, idealne podczas jazdy w górskim terenie lub ciągnięcia dziecięcej przyczepki.

Rower gravel czy cross – który typ roweru jest bardziej uniwersalny?

Co w takim razie wybrać? Gravel czy cross? To zależy, czego oczekujesz od roweru. Choć gravele mają obecnie swoje pięć minut i sprzedają się wprost doskonale, nie jest to typ roweru dla każdego. Mimo nieco bardziej komfortowej geometrii, wciąż jest to rower, który wymusza mocno pochyloną, sportową pozycję. Osoby przyzwyczajone do siedzenia pionowo, jak na rowerze miejskim lub trekkingowym, mogą mieć problem z przyzwyczajeniem się do nowych warunków. Bóle pleców i karku mogą towarzyszyć przez dłuższy czas, zwłaszcza u osób o słabej mobilności. Czasu wymaga też dostosowanie się do obsługi szosowych klamkomanetek. Nie są one tak wygodne, jak zwykłe chwyty i klamki, dlatego początkujący mogą uskarżać się na bóle dłoni.
Jakie są więc plusy gravela? To przede wszystkim możliwość rozwijania wysokich prędkości. Dzięki niskim oporom wiatru utrzymanie większych prędkości jazdy nie jest problemem, dlatego pokonywanie dużych odległości stanie się przyjemniejsze. Gravel to idealne narzędzie do stukilometrowych przejażdżek czy wypraw długodystansowych. W tej roli najlepiej sprawdzą się modele wyposażone w dodatkowe otwory montażowe na akcesoria turystyczne.
Jeśli natomiast szukasz bardziej komfortowej opcji, zarówno jeśli chodzi o pozycję, jak i amortyzowanie wstrząsów, lepszym wyborem będzie rower crossowy. Ma on klasyczną kierownicę, manetki i klamki hamulców, zatem nie wymaga przyzwyczajenia. To idealny rower do sporadycznego użytku na krótszym dystansie. Plusem roweru crossowego jest też cena. Rowery tego typu są znacznie tańsze niż modne obecnie gravele.

A może coś innego? Cross i gravel to niejedyne opcje

Przypominamy też, że cross czy gravel to niejedyne opcje warte rozpatrzenia. Równie dobrze mogą się sprawdzić takie konstrukcje, jak szosa endurance pozwalająca na montaż szerszych osób, rower trekkingowy czy wspomniany wcześniej rower MTB. Wiele modeli oferowanych przez producentów rowerów to propozycje z pogranicza kategorii, które łączą cechy innych typów jednośladów. Pamiętaj też, że duży wpływ na wygodę jazdy i przyjętą pozycję ma rozmiar ramy. Te mniejsze są bardziej zwrotne i umożliwiają przyjęcie bardziej aerodynamicznej pozycji, natomiast większe uznawane są za bardziej komfortowe.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik